کودک و طبیعت / معرفی کتاب

تجربه‌ی مستقیم و غیر مستقیم طبیعت یکی از تأثیرگذارترین عناصر رشد فیزیکی، عاطفی، ادراکی و حتی اخلاقی انسان بوده و احتمالاً در آینده نیز چنین خواهد بود.



تجربه‌ی مستقیم و غیر مستقیم طبیعت یکی از تأثیرگذارترین عناصر رشد فیزیکی، عاطفی، ادراکی و حتی اخلاقی انسان بوده و احتمالاً در آینده نیز چنین خواهد بود. به رغم چنین امکانی، آگاهی علمی از تأثیر و اهمیت طبیعت در طی مراحل مختلف کودکی به طرز چشمگیری پراکنده و ضعیف است. مثلاً در مورد پرسش‌های زیر چندان چیزی نمی‌دانیم:

آیا کودکان کم‌سن و سال واقعاً ارتباط عمیقی با جهان طبیعت برقرار می‌کنند یا این ادعا صرفاً یک اسطوره است؟

خاستگاه تکاملی رابطه‌ی کودکان با طبیعت کدام است؟

تعهد و حساسیت کودکان نسبت به محیط چگونه شکل می‌گیرد و استدلال آن‌ها در ارتباط با طبیعت و مسائل زیست‌محیطی به چه ترتیب است؟

اهمیت برخورد فزاینده‌ی کودکان با طبیعت از طریق واسطه‌ی تکنولوژیکی نظیر تلویزیون و کامپیوتر کدام است؟

پدیدآورندگان کتاب کودک و طبیعت تلاش کرده‌اند با گردآوری و جمع‌بندی مجموعه‌ای از پژوهش‌ها و مقاله‌ها، به پاسخ این پرسش‌ها و مسائل دیگر مربوط به رابطه‌ی کودک و طبیعت و وابستگی‌اش به جهان طبیعی بپردازند.


نویسندگان: پیتر کان، استفن کلرت

مترجمان: عبدالحسین وهاب‌زادهوآرش حسینیان

انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

کودک و طبیعت / معرفی کتاب