نمایش حرکت مولکول‌ها درون سلول‌های زنده

میکروسکوپ جدید ساخته شده در آزمایشگاه زیست‌شناسی دریایی در ماساچوست آمریکا به دانشمندان اجازه می‌دهد تا موقعیت و جهت‌گیری هر مولکول را در سلول‌های زنده پیگیری کنند.

نمایش حرکت مولکول‌ها درون سلول‌های زنده

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمودو، این میکروسکوپ می‌تواند جنبه‌های ناشناخته رفتار مولکولی از جمله آن‌هایی که سلول‌ها را به عوامل بیماری تبدیل می‌کنند، آشکار کند.

این ابزار که میکروسکوپ "قطبش فلورسانس آنی" نام گرفته، برای درک چگونگی حرکت و تجمع مولکول‌های ریز در داخل سلول‌های زنده از جمله درون سلول‌های پوست انسان استفاده شده است.

این میکروسکوپ نشان داده که چگونه مولکول‌های منفرد با مساحت یک میلیاردم متر در داخل سلول زنده حرکت می‌کنند، برای تشکیل سازه‌های بزرگتر سلولی به هم متصل شده و عملکردهای زیستی یک سلول را هدایت می‌کنند.

دانشمندان توانستند با استفاده از این میکروسکوپ، جهت‌گیری هر مولکول را تعیین کرده و اتصال آنها به یکدیگر برای ایجاد یک سازه منظم را مشاهده کردند.

آن‌ها با استفاده از نور قطبشی که برای چشم انسان قابل مشاهده نیست، توانستند نمایی از ذراتی میکروسکوپی را ثبت کنند. این محققان سپس دی‌.ان‌.ای و مولکول‌های آکتین را با رنگ فلورسنت برچسب‌گذاری و حرکت این ذرات ریز را در سلول‌های پوست زنده انسان پیگیری کردند.

محققان امیدوارند بتوانند با این میکروسکوپ، درک خود را از عملکرد سلولی افزایش داده و در نهایت دلیل سرطانی شدن سلول‌ها را توضیح دهند.

جزئیات این تحقیق در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا (PNAS) منتشر شده است.