نوروز 96

مقاله کاظم قلم چی : کیفیت مطالعه

دو عنصر کیفیت مطالعه کدام است ؟ با کدام ابزارها می‌توانید کیفیت مطالعه را بهبود بخشید؟



کیفیت مطالعه

  • دو عنصر کیفیت مطالعه کدام است ؟

  • با کدام ابزارها می توانید کیفیت مطالعه را بهبود بخشید؟


کیفیت مطالعه شامل دو عنصر است : تعادل و روش

منظور از تعادل ، داشتن تعادل در همه ی زمینه های مطالعه است . تعادل های مطالعاتی شما متناسب با شخصیت آموزشی شما و اهدافی که دارید با سایر دانش آموزان متفاوت است اما نکات مشترکی هم وجود دارد . شما باید بتوانید با توجه به شخصیت آموزشی وزمینه و پایه ی درسی و نیازها و اهدافی که دارید تعادل های مربوط به خودتان را تنظیم کنید .


چند نمونه از تعادل های مطالعاتی :

  • تعادل بین درس های عمومی و اختصاصی

  • تعادل بین مطالعه و تمرین و حل مساله

  • تعادل بین خواندن و بازیابی

  • تعادل بین حل مسائل تشریحی وتمرین تستی

  • تعادل بین مطالعه ی کتاب درسی و جزوه های معلم و یادداشت های کلاسی

  • تعادل بین کلاس رفتن و درس خواندن خودتان

  • تعادل بین مطالعه ی درس های پایه و پیش دانشگاهی ( این مورد برای کنکوری هاست )

  • تعادل بین مطالعه ی تک تک درس ها ، فراموش نکردن یک درس و افراط نکردن درمطالعه ی

  • درس های دیگر

  • تعادل در توجه به نقاط قوت و نیازها و چالش ها

این فهرست را می توان ادامه داد ، اما افزودن بر این مجموعه ممکن است سبب آشفتگی شود . شما می توانید از این فهرست چند مورد را که مهم تر می دانید انتخاب کنید و یا یکی دو مورد بر آن بیفزایید .


ابزار سنجش تعادل مطالعاتی

  • با کدام ابزار می توانید متوجه شوید که آیا متعادل درس می خوانید یا نه ؟

دفتر برنامه ریزی کانون دو تاثیر تعیین کننده دارد :‌ اولین و مهم ترین تاثیر افزایش ساعات مطالعه است . به گونه ای که هر دانش آموزی که چند هفته دفتر برنامه ریزی را تکمیل می کند متوجه تاثیر دفتر برنامه ریزی بر افزایش ساعات مطالعه ی خود می شود . با تکمیل دفتر برنامه ریزی شما با خودتان رقابت می کنید و تلاش می کنید به شرایط ایده آل خود نزدیک شوید و هر هفته از هفته ی قبل بیشتر و بهتر مطالعه کنید .

اما دومین تاثیر مهم دفتر برنامه ریزی بهبود کیفیت مطالعه از طریق ایجاد تعادل های مطالعاتی است . وقتی صفحه ی ۱۸۲ دفتر برنامه ریزی را تکمیل می کنید متوجه تعادل ها و عدم تعادل های خود می شوید . دقت کنید که تشخیص کیفیت مطالعه و ازجمله تشخیص تعادل مطالعه نیازمند یک ابزار است و به طور حسی و شهودی نمی توان این موضوع را به خوبی تشخیص داد . ممکن است دانش آموز بدون اطلاع دقیق از وضع خود یک درس یا یک مبحث را که علاقه دارد یا بر عکس به دلیل ضعف جدی می خواهد در آن درس وضع خود را بهبود بخشد بیش از اندازه مطالعه کند و به درس های دیگر کم توجهی نماید . پس از آن که صفحه ی ۱۸۲ دفتر برنامه ریزی را پنج یا شش بار تکمیل کردید متوجه تعادل های مطالعاتی خود می شوید .ردیف های افقی تعادل ها و عدم تعادل های شما در مطالعه ی درس های مختلف را نشان می دهد و ردیف آخر که ردیف جمع کل هر هفته است نشان می دهد آیا ساعات مطالعه ی شما در هفته های متوالی متعادل است یا نه .


روش های مطالعه ی هر درس

دومین عنصر کیفیت مطالعه این است که شما بدانید در هر درس کدام روش برای شما موثرتر است . روش های مناسب خود را از بهترین نمره ها و نتایجی که می گیرید کشف کنید . پس از هر آزمون نتایج خود را با تعداد ساعت هایی که برای آن درس مطالعه کرده اید مقایسه کنید . اگر متناسب با ساعاتی که مطالعه کرده اید نتیجه گرفته اید می توانید احتمال دهید که روشتان برای مطالعه ی آن درس خوب بوده است و اگر در یک درس زیاد مطالعه کرده اید اما نتیجه ی متناسب به دست نیاورده اید معلوم است که باید روشتان را بهبود بخشید .


ابزارهای مناسب برای تشخیص روش های مناسب برای شما

برای تشخیص بهترین روش ها برای مطالعه ی هر درس دو ابزار به شما کمک می کند : نخست کارنامه های شما در آزمون های دو هفته یک بار کانون و هم چنین کارنامه های مدرسه ای تان و دوم دفتر برنامه ریزی که تعداد ساعت های مطالعه ی شما را در هر درس نشان می دهد با کنا ر هم گذاردن این دو می توانید کشف کنید که در کدام درس ها روش های مناسبی دارید و در کدام درس ها نیاز به بهبود یا تغییر روش و کمک گرفتن از پشتیبان ومعلم خود و پدر و مادر و دوستان دارید . البته یادتان باشد که برای تشخیص روش های مناسب مهم ترین نقش را خود شما دارید . وقتی بتوانید روش های مناسب خود را به طور واضح و شفاف بنویسید و برای خودتان و دیگران توضیح دهید آن گاه می توانید مطمئن شوید که کیفیت مطالعه تان در حد مطلوب قرار دارد .

برای تشخیص و بهبود روش های مطالعه به ویژه برای درس های چالشی شما که هنوز روش های مناسب خود را کشف نکرده اید نکات مهمی وجود دارد که در مقاله های بعدی به آن خواهم پرداخت.