فعالیت ویروس آنفلوآنزا را زنده ببینید

گروهی از محققان آمریکایی موفق به کشف روشی برای پیگیری پیشرفت یک ویروس به صورت زنده شده‌اند.

فعالیت ویروس آنفلوآنزا را زنده ببینید

به گزارش ایسنا به نقل از انگجت، این دستاورد می‌تواند به درمان‌های بهتر برای بسیاری از ویروس‌های سمج شود.

تا به امروز، زیست‌شناسان باید پیشرفت ویروس‌ها را از طریق ابزارهای غیرمستقیم مانند بررسی آنتی‌بادی‌ها مشاهده می‌کردند. اما پیگیری خود ویروس بسیار مشکل بود.

محققان از میکروسکوپ چند فوتونی به همراه یک لیزر و فلورانس استفاده کرده و ویروس آنفلوآنزا را بصورت واقعی در نای یک موش مشاهده کردند.

این ویروس در زمان واکنش سیستم ایمنی به عفونت مشاهده شد. سلول‌های تی سیستم ایمنی حدود پنج روز طول کشید تا واکنش نشان دهند و در روز هفتم بیماری، سلول‌های عفونی را از بین بردند. این سلول‌های سیستم ایمنی پس از پاکسازی، تا چند روز در محل باقی ماندند تا ویروس جدیدی بدن را تهدید نکند.

تمام این فرآیندها بطور زنده در بدن موش آزمایشگاهی مشاهده شد و درس‌های زیادی برای دانشمندان داشت. از جمله اینکه تعداد ویروس کمتر بطور خودکار باعث نمی‌شود که تعداد سلول تی کمتری به مبارزه با آن‌ها بپردازند. ویروس‌ها ممکن است بر واکنش سیستم ایمنی تاثیر بگذارند اما آن را تعریف نمی‌کنند.

این یافته‌ها در آینده می‌تواند به نتایج بزرگتری ختم شود. برای مثال، داده‌های زمان واقعی می‌تواند به درمان‌ها موثرتر برای ویروس‌ها و ایجاد واکنش‌های قویتر و سریعتر سیستم ایمنی منجر شود.

این یافته‌ها در مجله PLOS Pathogens منتشر شده است.