نوروز 96

توصیه هایی برای سلامت تیرویید

گلوتن و A1 کازئین می‌توانند موجب کم کاری یا پر کاری تیروئید شوند. در نتیجه، از مواد غذایی سرشار از این پروتئین‌ها پرهیز کنید.



گلوتن و A1 کازئین می توانند موجب کم کاری یا پر کاری تیروئید شوند. در نتیجه، از مواد غذایی سرشار از این پروتئین ها پرهیز کنید. از جمله این مواد غذایی می توان به نان، بلغور جو دوسر، پاستا، و محصولات گندمی و همچنین شیر گاو و پنیر اشاره کرد.

تیروئید غده ای پروانه ایشکل است که در قسمت پایین گردن درست زیر سیبک گلو قرار دارد. این غده اگر چهاندازه ای کوچک دارد، اما نقشی کلیدی در تنظیم هورمون هایی مهم که بر سطوح انرژی وسوخت و ساز بدن انسان تاثیرگذار هستند، ایفا می کند. تیروئید را می توانید بهعنوان عضوی اساسی در یک ماشین بسیار پیچیده در نظر بگیرید. تمامی سلول های بدنانسان دارای گیرنده های هورمون تیروئید هستند. اگر این اندام به درستی کار نکند میتواند به بروز انواع مختلف مشکلات هورمونی منجر شود.

دو نوع اختلال تیروئید وجود دارند که شامل پر کاریتیروئید و کم کاری تیروئید می شوند. یک تیروئید بیش از اندازه فعال موجب شکل گیریپر کاری تیروئید می شود. این شرایط به چندین مشکلات سلامت از جمله کاهش وزن غیرقابل توضیح، میل جنسی کم، خستگی مزمن، ضعف عضلانی، بی خوابی، و حساسیت غیر قابلتوضیح به گرما منجر می شود.

در مقابل، کم کاری تیروئیددر نتیجه یک غده تیروئید با عملکرد کمتر از حد عادی شکل می گیرد که می تواند بهافسردگی، دردهای عضلانی، افزایش وزن غیر قابل توضیح، خستگی مزمن، و حساسیت به سرمامنجر می شود. برای حصول اطمینان از در اختیار داشتن تیروئیدی سالم می توانید نکتههای زیر را مد نظر قرار دهید:

دنبال کردن یک رژیم غذای کم کربوهیدارت

آیا می دانید کنترل ضعیف وضعیفقند خون و حساسیت به انسولین می توانند رشد یک باکتری بد در روده را موجب شوند؟این شرایط یک واکنش زنجیره ای را ایجاد می کند که بر تیروئید تاثیرگذار است و بهعدم تعادل هورمونی، سیستم ایمنی تضعیف شده، مسائل فوق کلیوی، و کند شدن سم زداییمنجر می شود. تمامی این عوامل بر غده تیروئید تاثیرگذار هستند.

برای زیر کنترل آوردن قندخون و بهبود عملکرد تیروئید می توانید مصرف یک رژیم غذایی کم کربوهیدارت را مد نظرقرار دهید. به جای استفاده از مواد غذایی مانند نان سفید، پاستای سفید، برنج سفید،و شیرینی های تهیه شده با آرد فرآوری شده می توانید مصرف مواد غذایی سبوس دار را دربرنامه خود جای دهید. همچنین، مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، غلات فرآوری نشده وآجیل را فراموش نکنید.

مصرف چربی های سالم

یکی از شایع‌ترین دلایلمشکلات تیروئید به کمبود چربی های سالم در رژیم غذایی انسان باز می گردد. چربی هایسالم التهاب را کاهش می دهند، و به سوزاندن سریع‌تر کربوهیدارت ها برای تامینانرژی بدن کمک می کنند. اگر بدن انسان به اندازه کافی چربی سالم دریافت نکند، غدهتیروئید و غدد فوق کلیوی مجبور به اضافه کاری برای تنظیم هورمون ها و مقابله بااسترس می شوند. فشار بیش از اندازه روی تیروئید و غده فوق کلیوی به فرسایش ایناندام ها منجر می شود و در نتیجه تبدیل سلول های T4 به T3 فعال کند می شود. اینشرایط موجب شکل گیری مشکلات کبد، مشکلات گوارشی و عملکرد نامناسب تیروئید می شود.

برای بهبود فعالیت تیروئیدچربی های سالم بیشتری به وعده های غذایی روزانه خود اضافه کنید. در این مسیر مصرفماهی های چرب مانند تن، سالمون، شاه ماهی و همچنین افزودن روغن های فرآوری نشدهمانند روغن زیتون، کانولا، یا روغن نارگیل به رژیم غذایی توصیه می شود.

توصیه‌هایی برای حفظ عملکرد طبیعی تیروئید

مقابله با استرس

یکی از شایع‌ترین دلایل کمکاری تیروئید استرس مزمن است. هنگامی که دچار استرس هستید، غدد فوق کلیوی وتیروئید به سختی در تلاش هستند تا هورمون ها و آنزیم های مهم در بدن را به حالتتعادل باز گردانند. بار دیگر، فعالیت زیاد این غدد به شکل گیری یک سیستم ایمنیضعیف، مشکلات تیروئید و فوق کلیوی، و خطر افزایش یافته ابتلا به بیماری های خودایمنی مانند هاشیموتو منجر خواهد شد.

برای این که عملکرد غدهتیروئید را در بهترین حالت ممکن نگه دارید به خود فرصت استراحت و کسب آرامش دهید. روشهایی برای کاهش استرس به صورت سالم پیدا کنید. در همین راستا، می توانید در کلاسهای یوگا ثبت نام کنید، به جلسات ماساژ بروید و یا ورزش کنید تا استرس کاهش یابد. همچنین،مدیتیشن، پیاده روی، یا وقت گذرانی با دوستان صمیمی خود را برای مقابله با استرسامتحان کنید.

پرهیز از گلوتن و A1 کازئین

گلوتن یک محصول جانبی چسبمانند مواد غذایی نشاسته دار است، در شرایطی که A1 کازئین پروتئینی است کهدر محصولات لبنی یافت می شود. هر دو این پروتئین ها واکنش های بیولوژیکی مشخص راموجب می شوند که به اختلالات خود ایمنی، اختلال در دستگاه گوارش، و آسیب انداممنجر می شود. گلوتن و A1 کازئین می توانند موجب کم کاری یا پر کاری تیروئید شوند. درنتیجه، از مواد غذایی سرشار از این پروتئین ها پرهیز کنید. از جمله این مواد غذاییمی توان به نان، بلغور جو دوسر، پاستا، و محصولات گندمی و همچنین شیر گاو و پنیراشاره کرد.

منبع :

مغناطیس و القای الکترومغناطیسی از فیزیک سوم دبیرستان
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( سوم ریاضی)
دبیر : افشین مینو