شواهد جدید از وجود آب در قمر مشتری

ناسا اخیرا شواهد جدیدی از فوران آب از زیر سطح "قمر اروپا"، یکی از چند قمر سیاره مشتری کشف کرده است.

شواهد جدید از وجود آب در قمر مشتری

به گزارش ایسنا به نقل از انگجت، یافته‌های جدید مشروعیت بیشتری به رصدهای سال 2013 داده و احتمال برخورداری قمر اروپا از اقیانوس زیرزمینی را افزایش داده است.

این یافته‌ها که دیروز (دوشنبه) در یک کنفرانس تلفنی از سوی ناسا اعلام شده، توسط تیمی از محققان موسسه علوم تلسکوپ فضایی با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل این رصدها انجام شده است. جزئیات کامل این کشف در مجله Astrophysical منتشر خواهد شد.

محققان طی 15 ماه عبور قمر اروپا از برابر سیاره مشتری را از 10 موقعیت مختلف رصد کردند. در جریان سه مورد از این گذرها، محققان توانستند فوران‌هایی از بخار آب را در نزدیکی قطب جنوب این قمر مشاهده کنند.

ناسا شواهدی از وجود آب را در مناطق دیگر منظومه شمسی شناسایی کرده اما تنها در یک جا، یعنی قمر انسلادوس سیاره زحل توانسته بطور مستقیم آن را مشاهده کند.

دانشمندان از مدتها پیش تصور می‌کردند که قمر اروپا حاوی یک اقیانوس زیرزمینی است اما تنها در سال 2012 توانستند شواهدی از فوران بخار آب را در آن کشف کنند. در آن سال، تیمی از محققان ناسا توانسته بودند نوعی شفق را در منطقه جنوبی این قمر شناسایی کنند که در اثر تعامل ذرات باردار با جو شکل می‌گیرد.

محققان با استفاده از تلسکوپ هابل، جو قمر اروپا را در زمان عبور از برابر مشتری رصد کرده و توانستند شواهد مستقیم‌تری از وجود بخار آب را در آن کشف کنند.