کیفیت هدف‌گذاری (3) - واقع‌بینانه‌ترین هدف‌گذاری ممکن

اگر شروع سال تحصیلی را شروع گام برداشتنِ دوباره در مسیر هدف‌های‌مان ببینیم همه چیز برای یک شروع قدرتمند فراهم می‌شود.



واقع‌بینانه‌ترین هدف‌گذاری ممکن

اگر شروع سال تحصیلی را شروع گام برداشتنِ دوباره در مسیر هدف‌های‌مان ببینیم همه چیز برای یک شروع قدرتمند فراهم می‌شود. بعد از این‌که «پیشرفت» به ماهیت اصلی این هدف‌گذاری‌های ابتدایی تبدیل شد باید ویژگی‌های اصلی برای داشتن هدف‌گذاری ایده‌آل را بشناسیم.

هدف‌گذاریِ واقع‌بینانه باید همیشه برای شما در دسترس باشد. در دسترس بودن به معنی تعیین هدف‌هایی است که آن‌قدر بزرگ و دست‌نیافتنی نباشند که پس از کمی تلاش برای رسیدن به آن‌ها برای همیشه قید‌شان را بزنید. از سوی دیگر آن‌قدر پیش‌پاافتاده نباشند که بدون هیچ تلاشی به آن‌ها برسید. این بار دچار چالش کاهش انگیزه خواهید شد.

برای مثال اگر نمره‌ی نهایی درسی در کارنامه‌ی سال گذشته بنا به هر دلیل، 13 بوده است، هدف‌گذاریِ بلندپروازانه‌ای مانند کسب نمره‌ی 20، همان هدف‌گذاری دور از دسترس و دست‌نیافتنی برای بازه‌ی زمانی نیم‌سال اول است. از سوی دیگر، هدف‌گذاری برای کسب نمره‌ی 14 نیز بیش از اندازه کوچک است. باید با توجه به شرایط درس در سال جدید این هدف‌گذاری در حد میانی قرار گیرد و همه‌ی امکانات لازم را برای محقق کردن آن فراهم کنید.

می‌توانید هدف‌گذاری‌ها را در یک دسته‌بندی زمانی ایده‌آل، در بازه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم کنید. وقتی یک کار بزرگ به چند کارِ درستِ کوچک تقسیم شود، اجرای قوی‌تری در آن خواهید داشت.