خوراکی‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا

فصل تابستان رو به پایان است و معمولا فرارسیدن فصل پاییز با شیوع ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی همراه است.آیا می‌دانید که راه‌هایی بسیار ساده، کاربردی و طبیعی برای افزایش قدرت بدن در برابر عوامل بی

خوراکی‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا

فصل تابستان رو به پایان است و معمولا فرارسیدن فصل پاییز با شیوع ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی همراه است.آيا مي‌دانيد كه راه‌هايي بسيار ساده، كاربردي و طبيعي براي افزايش قدرت بدن در برابر عوامل بيمازي‌زا وجود دارد و كافي است كه كمي سبك زندگي و خورد و خوراكمان را براي اين منظور تغيير دهيم.


ماهي بهترين است
گوشت ماهي حاوي نوعي ماده معدني بسيار مغذي به نام سلنيوم است كه مي‌تواند باعث افزايش توليد سيتوكين توسط گلبول‌هاي سفيد خوني شود. سيتوكين، پروتئيني است كه مي‌تواند به دفع ويروس‌هاي عامل ابتلا به آنفلوآنزا در بدن كمك كند و باعث افزايش قدرت سيستم دفاعي بدن شود.

به‌علاوه، ماهي‌هاي چرب مانند سالمون، قزل‌آلا، كيلكا و ساردين، حاوي مقادير مناسبي از اسيدهاي چرب امگا۳ هستند و مي‌توانند با قوي‌تر كردن سيستم دفاعي بدن، باعث پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي عفوني تنفسي مانند سرماخوردگي و آنفلوآنزا شوند.


از بوي سير نترسيد
خيلي‌ها از ترس بوي سير، دور مصرف آن را خط مي‌كشند درصورتي كه اين سبزي ريشه‌اي پرخاصيت، حاوي ماده‌اي به‌نام آليسين است كه مي‌تواند به‌خوبي با عفونت‌هاي باكتريايي در بدن بجنگد. آن گروه از افرادي كه عادت به مصرف مداوم سير دارند، دو‌سوم كمتر از افرادي كه سير نمي‌خورند، به بيماري‌هاي عفوني تنفسي مانند سرماخوردگي و آنفلوآنزا مبتلا مي‌شوند.


گوشت قرمز بدون چربي
مصرف حدود ۹۰گرم گوشت قرمز بدون چربي در طول روز مي‌تواند ۳۰درصد از نياز بدن به «روي» را تامين كند. ماست، شير، غلات سبوس‌دار، گوشت ماكيان، مغزها و گوشت ماهي از ديگر منابع خوب دريافت «روي» محسوب مي‌شوند.


از سوپ مرغ غافل نشويد
خيلي از ما دوست داريم كه در روزهاي سرد پاييزي و زمستاني، تجربه روزانه مصرف سوپ‌هاي گرم را داشته باشيم. سوپ مرغ، بهترين گزينه است. بد نيست بدانيد كه آمينو اسيدي به‌نام سيستئين هنگام پخت گوشت مرغ از آن آزاد مي‌شود و همين مساله مي‌تواند باعث افزايش ارزش تغذيه‌اي سوپ و بالا رفتن قدرت سيستم ايمني بدن شود. اگر مي‌خواهيد قدرت سيستم ايمني بدن خود و فرزندتان را به‌صورت طبيعي بيش از پيش بالا ببريد و ريزمغذي‌هاي بيشتري هم به بدنتان برسانيد، كمي سير، پياز، جعفري و جو دوسر را به سوپتان اضافه كنيد.


به اندازه كافي بخوابيد
شب‌هاي پاييزي، شب‌هايي طولاني هستند و شما مي‌توانيد طوري براي زندگي‌تان برنامه‌ريزي كنيد كه خواب كافي داشته باشيد. خواب كافي باعث كاهش استرس‌هاي روزانه و افزايش سطح هورمون كورتيزول در بدن مي‌شود.

با افزايش كورتيزول، قدرت سيستم دفاعي بدن هم بالاتر مي‌رود و به اين ترتيب، بدن در برابر عوامل بيماري‌زا به‌خوبي مقاوم مي‌شود. متاسفانه امروزه مردم خيلي به خواب شب اهميت نمي‌دهند و نيمه‌هاي شب تصميم مي‌گيرند كه بخوابند. اين كار علاوه بر همه آسيب‌هاي روحي و رواني كه در پي دارد، مي‌تواند موجب ضعيف شدن سيستم دفاعي بدن شود.


هر روز پياز و پرتقال بخوريد
يكي از ساده‌ترين راه‌هاي افزايش قدرت سيستم دفاعي بدن، مصرف خوراكي‌هاي حاوي ويتامين C است. ويتامين C جزو قوي‌ترين آنتي‌اكسيدان‌هاست كه با افزايش چشمگير قدرت سيستم ايمني بدن، جلوي ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و ويروسي را تا حد قابل‌قبولي مي‌گيرد. مهم‌ترين منابع ويتامين C، خوراكي‌هايي مانند پرتقال، گريپ‌فروت، ليموترش، پياز خام، فلفل دلمه‌اي و فلفل‌هاي سبز و تند هستند. از آنجا كه پاييز و زمستان فصل برداشت انواع مركبات است، بنابراين توصيه مي‌شود كه روزانه يكي‌دو عدد پرتقال يا يك ليوان آب مركبات را در برنامه غذايي خود داشته باشيد و حتما با تمام وعده‌هاي غذايي خود، پياز و فلفل دلمه‌اي خام بخوريد.


چاي بنوشيد
يك خبر خوب براي طرفداران چاي اينكه بدن افرادي كه روزانه ۵فنجان يا حدود ۵/۲ ليوان چاي سبز يا سياه تازه‌دم و رقيق مي‌نوشند، در برابر عوامل بيماري‌زا مقاوم‌تر از بدن افرادي است كه به نوشيدن ساير نوشيدني‌هاي گرم عادت دارند. ال‌تيانين، نوعي آمينواسيد مفيد موجود در چاي سبز و سياه است كه مي‌تواند با افزايش قدرت سيستم دفاعي بدن، تاحد زيادي باعث پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و ويروسي در فصل پاييز و زمستان ‌شود.

البته، متخصصان توصيه مي‌كنند كه براي بهره‌مند شدن از خواص چاي، آن را حدود ۱۵تا ۲۰دقيقه روي حرارت غيرمستقيم مانند بخار كتري يا سماور دم بندازيد و تا ۳۰دقيقه پس از دم كشيدن هم چاي را مصرف كنيد.


دوستدار قارچ باشيد
قارچ از گذشته‌هاي بسيار دور در طب سنتي و نوين به‌عنوان نوعي خوراكي براي افزايش قدرت سيستم دفاعي بدن مطرح بوده است. پژوهشگران دريافته‌اند كه تركيبات موجود در قارچ مي‌توانند باعث افزايش توليد و بهبود عملكرد گلبول‌هاي سفيد خون در برابر عوامل مهاجم و بيماري‌زا شوند. از اين رو، مصرف قارچ براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي عفوني تنفسي مانند سرماخوردگي و آنفلوآنزا يا تسريع روند درمان آنها توصيه مي‌شود. قارچ را مي‌توان به‌صورت خام يا پخته مصرف كرد اما پختن آن باعث هضم بهتر پروتئين‌هاي موجود در بافتش مي‌شود. بنابراين بهتر است انواع قارچ را قبل از مصرف، حرارت مختصر و ملايمي بدهيد.


سيب‌زميني شيرين
بيشتر ما فكرش را هم نمي‌كنيم كه داشتن پوستي سالم مي‌تواند در افزايش قدرت سيستم دفاعي بدنمان نقش داشته باشد اما بهتر است بدانيد كه پوست سالم به‌عنوان نخستين سد دفاعي بدن از ورود عوامل باكتريايي و ويروسي بيماري‌زا به بدن جلوگيري مي‌كند.

همه ما براي داشتن پوستي سالم و قوي، به مقادير مناسبي از ويتامينA نياز داريم. ويتامينA به توليد بافت‌هاي به هم پيوسته در سطح پوست كمك بزرگي مي‌كند و به اين ترتيب، باعث بهبود عملكرد سيستم ايمني بدن در مراحل بعدي مبارزه با عوامل بيماري‌زا مي‌شود. يكي از بهترين راه‌هاي افزايش سطح ويتامين A در بدن، مصرف خوراكي‌هاي حاوي بتاكاروتن است. اين ماده در بدن تبديل به ويتامينA مي‌شود.


منبع :

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب