سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 1395 را در ادامه بخوانید...



سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 1395

امروز آخرین آزمون تابستان را سپری کردید و این آزمون هم حکم جمع بندی و هم تعین سطح برای شما داشت.

دو آزمون 26 شهریور و 9 مهر دو هدف جمع بندی و تعیین سطح را دارد. با توجه به سطح اولیه ای که دارید، به مرور زمان شما می توانید پیشرفت کنید.

موضوعات جلسه:

مشاهده ی کلیپ صحبت های سه نفر از برترها در مورد منابع مطالعاتی (امیرمحمد فرزانه رتبه ی 2 کشوری ریاضی از تهران و کوشا جافریان رتبه ی 3 کشوری ریاضی از تهران و کاظم مرادی رتبه ی 9 رشته ی ریاضی منطقه ی 3 کنکور 1395 از روستای خانکوک فردوس)

موضوع اول: اولین گام برنامه ریزی، انتخاب کتاب است.

کاظم مرادی در گفتگوی خود بیان می کند که فقط از کتاب آبی شیمی پایه کانون استفاده کرده است و تا یک منبع را در یک درس به طور کامل به اتمام نمی رساند سراغ منبع دیگری نمی رفت و احساس نیاز به استفاده از منبع دیگری نکرد.

موضوع دوم: ارائه تعدادی از دانش آموزان برتر در زمینه ی دستاوردهایشان در تابستان و برنامه ریزی برای آینده

بهترین خودتان باشید و ما سعی می کنیم به شما یاد دهیم و کمک کنیم که بهترین خودتان باشید. ابتدا باید توانمندی های خودتان را کشف کنید. در تمام آزمون ها حاضر شوید (اگر غایب شوید پرونده ی آموزشی شما ناقص می شود. کوشا جافریان در یک آزمون که آمادگی نداشت تمایل داشت شرکت نکند ولی پدر فرهیخته ی او متقاعدش کرد که شرکت کند و او می گفت پس از این آزمون متوجه شدم حتی در بدترین وضعیت آمادگی نیز نتیجه ی خیلی بدی نگرفتم) هم چنین باید دفتر برنامه ریزی را تکمیل کنید بخصوص صفحه ی 182 دفتر را. حسن استفاده از دفتر برنامه‌ریزی افزایش ساعت مطالعه و ایجاد تعادل است. کیفیت مطالعه دو عنصر دارد ذهن واضح و شفاف و تعادل در زمینه های مختلف (تستی و تشریحی، عمومی و اختصاصی، پیش و پایه، مطالعه ی شخصی و رفتن به کلاس). از همین الان زوج درس های خود را انتخاب کنید. هم‌چنین شما باید بتوانید برنامه ی مدرسه و برنامه آزمون ها را با هم تلفیق کنید.

آزمون های کانون به شما یک بازخورد می دهد و دفتر برنامه ریزی نیز به شما بازخورد دوم را می دهد. عامل اصلی تلاش است و اگر کم کار کردید ولی نتیجه ی خوبی گرفتید یعنی روش شما درست بوده است و اگر تلاش زیادی کردید و لی نتیجه ی کمی گرفتید باید آن روش را اصلاح کنید یا تغییر بدهید.

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

دختران حاضر در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 1395

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

پسران حاضر در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 1395

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

مادران دانش‌آموزان حاضر در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 1395

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

پدران دانش‌آموزان حاضر در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 1395



بخشی از صحبت های امیرمحمد فرزانه رتبه‌ی 1 منطقه‌ی 1 ریاضی و 2 کشوری که 1 سال دانش آموز کانون بوده است از تهران در مورد منابع مطالعاتی اش در زیر آمده است:

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید چه رتبه‌ای را در چه رشته‌ای و از کدام شهر کسب کردید؟

امیرمحمد فرزانه هستم، رتبه‌ی 2 کشوری را در رشته‌ی ریاضی از تهران کسب کردم.

کدام کتاب‌های کانون برای شما بیشترین تاثیر را داشت و از کدام‌ها استفاده کردید؟

من از کتاب‌های آبی، سه‌سطحی، زرد و جمع‌بندی استفاده کردم.

کتاب های آبی کانون 

از ویژگی‌های کتاب‌های آبی بفرمائید و این‌که چه چیزی در این کتاب‌ها سبب تداوم استفاده‌ی شما از آن‌ها شد؟

کتاب‌های آبی شامل مجموعه سوال‌هایی هستند که ما نیاز داریم چونکه شامل سوال‌های کنکورهای سال های قبل هستند به علاوه ی سوال‌های تالیفی و سوال‌های آزمون‌های کانون. برای همین در کل مجموعه‌های خوبی هستند به همراه پاسخ‌های تشریحی که کاملا درک می‌شود.

چه زمانی این‌ کتاب‌ها را تهیه کردید؟

از اول که شروع به خواندن کنکور کردم این کتاب‌ها را تهیه کردم و به مرور شروع کردم به استفاده از آن‌ها. کتاب‌های دیگر را هر کدام را در زمان خودش استفاده کردم.

 بعد آموزشی کتاب‌های آبی را با توجه به پاسخ‌های تشریحی کتاب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هر سوالی که اشکال داشتم به پاسخ تشریحی مراجعه می‌کردم کاملا می‌فهمیدم و اگر اشکالی داشتم در آن سوال‌ها کاملا رفع می‌شد با آن پاسخ‌های تشریحی

برای آموزش از جزوه و کتاب درسی استفاده کردم ولی برای تست زدن به دلیل جامع بودن از کتاب های آبی استفاده می‌کردم.

به منظور پوشش مطالب، سعی شده است هر موضوعی که در درس‌نامه است یادر کتاب درسی هست حدقل یک تست در کتاب وجود داشته باشد شما پوشش مطالب را چگونه دیدید؟

به نظرم خیلی پوشش کاملی بود و دقیقا هر مبحثی که در کنکور آمده یا احتمال داشت در کنکور از آن سوال بیاید در کتاب‌های آبی آمده بود.

در مباحث چالشی فیزیک پیش مثل سینماتیک به طور خاص، چطور ورود به محث کردید و آیا کتاب آبی برای تثبیت و تسلط شما از لحاظ تنوع تست و تیپ‌بندی سوالات کفایت کرد؟

فیزیک پیش را اینطوری مطالعه کردم که از روی جزوه‌ی معلم درس را مطالعه می‌کردم و اولین تست‌هایی که کار می‌کردم تست‌های آبی بود به ترتیب تست‌هایش را می‌زدم و به تسلط نسبی دست پیدا می‌کردم جلوتر که می‌رفتم خوب می‌شد و بعد برای مرور به آن مبحث‌ها برمی‌گشتم.

تیپ‌بندی سوال‌های فیزیک به طور خاص در نحوه‌ی مطالعه‌ی شما تاثیری داشت؟ تست‌ها را به ترتیب می‌زدید یا روش خاصی داشتید؟

من تست‌های کتاب آبی را از اول شروع می‌کردم به حل کردن تا انتها و به ترتیب کتاب آبی از آن استفاده می‌کردم.

ما در تولید کتاب‌های آبی مدعی هستیم که سوال‌ها استاندارد و شناسنامه‌دار هستند و پوشش مطالب رعایت شده است و هم‌چنین حجم کتاب مهندسی شده است آیا این موارد برای شما در استفاده قابل لمس بود؟

حجم کتاب‌های آبی معقول و منطقی بود یعنی نه آنقدر کم بود که به تسلط نرسم و نه آنقدر زیاد بود که حوصله‌ی دانش‌آموز سر برود و این که سوال‌ها هم هر کدام از کجاست و آدرس هر سوال آورده شده بود شناسنامه داشت و استاندارد و خوب بود.

در کتاب‌های آبی سعی شده است که به هر مبحث به اندازه‌ی خودش توجه شود و از این معیار به ضریب تناسب و توازن در این کتاب‌ها یاد می‌شود آیا این موضوع در هنگام استفاده برای شما ملموس بود؟

من دقیقا حس می‌کردم هر مبحثی که مهم بود تست‌هایش بیشتر بود و تست‌های قسمت‌های کم اهمیت‌تر کمتر بود طوری که احساس نکنیم که زیادی داریم تست می‌زنیم در عین حال که اینطوری بود هیچ مبحثی هم نبود که از قلم افتاده باشد و در کتاب نباشد.

…………………........................

کتاب های سه سطحی

شما از کدام کتاب‌های سه‌سطحی استفاده کردید؟

دیفرانسیل و ریاضی پایه و سه‌سطحی شیمی پیش و فیزیک‌های سه‌سطحی

در مورد کتاب‌های سه‌سطحی کلا یا در مورد هر کتاب به صورت جداگانه نظرتان را بفرمائید:

به صورت کلی از کتاب‌های سه‌سطحی در اواخر دوران مطالعه‌ام که دنبال سوال‌های سخت‌تر و چالشی تر بودم استفاده کردم به نظر من خیلی به من کمک کرد این کتاب ها از این لحاظ که هم حجمش خوب بود و به سه سطح طبقه‌بندی شده بود و می‌توانستم مدیریت کنم که از کدام بخش می‌خواهم هر زمان استفاده کنم و سوال‌هایش هم آمار داشت که چند نفر حل کردن و این موضوع هنگام حل کردن به من ایده می‌داد که چقدر سخت است و از این لحاظ خیلی به من کمک کرد.

کتاب‌های سه‌سطحی را به چه کسانی معرفی می‌کنید؟

 به نظر من کتاب‌های سه‌سطحی برای همه‌ی دانش‌آموزان قابل استفاده است و هر کسی می‌تواند با توجه به این‌که طبقه‌بندی دارد براساس سطح خودش و این‌که ببنید کدام سطح برایش مناسب است از کتاب‌ها استفاده کند و این خیلی کمکشان می‌کند که اگر در امتحان‌ها با سوال‌های سخت و چالشی مواجه شدند که مدلش را تا حالا ندیده بودند بتوانند مدیریت کنند.

......................................................

برداشت دانش آموزان از گفتگوهای رتبه‌های برتر:

کوشا جافریان برای درس شیمی وقتی کتاب را دیرتر تهیه کرده بود در استفاده از کتاب وسواس به خرج نداده و استفاده ی کافی را از کتاب برده است و سوال ها را به ترتیب سختی و از ابتدا تا انتها حل کرده بود.

کاظم قلم چی: اتفاقا کسانی که عیار علمی بالایی دارند از سوال های ساده به دشوار شروع می‌کنند و به ترتیب سوال ها را حل می کنند. هم‌چنین ما با کتاب سه سطحی تلاش کرده ایم به دانش آموزان متوسط هم کمک کنیم که به مرور رشد کنند.

کتاب آبی را اول باید کار کنیم بعد سراغ سه سطحی برویم.

از پاسخ نامه ی تشریحی کتاب حتی به عنوان درس نامه و برای آموزش هم می توانیم استفاده کنیم.

این که برترها سوال های سخت را با زمان پاسخ می‌دادند به افزایش اعتماد به نفس آن ها کمک کرده بود.

مهمترین ویژگی برترها این بود که به روحیه ی خودشان ارزش قایل بودند و روحیه خودشان راحفظ می کردند.

حتی رتبه ی 3 و 2 کشوری هم سوال های کتاب های آبی را از ابتدا تا انتها کار می کردند نه این که برخی از سوالات را کار نکنند یا فکر کنند برخی را بلد هستند و از آن ها بگذرند.

کاظم قلم چی: از همه‌ی دانش‌آموزان می‌خواهم که به این سوال که از برترهای امسال نیز پرسیدیم، پاسخ دهند: مهمترین ویژگی شخصیت آموزشی شما چیست؟

امسال بیش از هر زمانی به نظم و آرامش نیاز دارید. ابتدا شما باید از تست های کنکور سپس تست های آزمون های کانون استفاده کنید و این سوال‌ها به صورت طبقه‌بندی شده در کتاب‌های آبی آمده است.

برترها به این نکته اشاره کردند که آدرس سوال‌ها در کتاب‌های کانون قید شده است و این خیلی مفید و مهم است چون گاهی اوقات ما به اهمیت یک صفحه در کتاب درسی توجه نمی کنیم و وقتی از آن صفحه سوال طرح می‌شود و ما موفق به جواب دادن نمی‌شویم می‌فهمیم چقدر آن صفحه مهم بوده.

برترها به ضریب تناسب و توازن در کتاب‌های آبی اشاره کردند و این‌که وقتی قرار است از مبحثی در کنکور سوال بیشتری طرح شود به آن بیشتر در کتاب توجه شده است.

برترها به این نکته اشاره کردند که تیپ بندی برای تثبیت مطالب خیلی مفید است و برای من هم همینطور بود یعنی به تثبیت مطالب در ذهنم موثر بود.

کاظم مرادی به تصمیم گیری هایش پایبند بود و این‌که می‌گفت وقتی تصمیم می‌گیرم یک ساعت استراحت کنم دقیقا یک ساعت استراحت می‌کرده نه بیشتر.

کاظم قلم‌چی: این موضوع به مدیریت اراده یعنی هوش هیجانی مربوط است. خودتنظیمی متشکل است از مدیریت اراده (هوش هیجانی) و فراشناخت (مدیریت تفکر).

درخت دانش ها به ما خیلی در زمان ارزیابی و جمع بندی کمک می کند که کاظم مرادی در گفتگوی خود به آن اشاره کرد.

کاظم مرادی به این نکته اشاره کرد که تا کتابی را در یک درس تمام نمی‌کرده کتاب دیگری تهیه نمی‌کرده و برای شیمی نیاز به کتاب دیگری پیدا نکرده است و این کار سبب آرامش و مانع آشفتگی ذهنی می‌شود و من این نکته را از او یاد گرفتم.

40 درصد حرف های کاظم مرادی مربوط به مواردی بود که در دوران جمع‌بندی به ما کمک خواهد کرد مثلا درخت دانش کتاب‌های آبی را استفاده کرده بود که اثرش را در دوران جمع بندی نشان می دهد. او هم‌چنین به نکته های پاسخ تشریحی اشاره کرد که در جمع بندی به ما برای مرور مهم‌ها و خلاصه‌ها کمک می کند. او به این‌ اشاره کرد که در سوالات کتاب زرد عمومی گفته شده که از چه صفحه ای آمده‌اند و این به ما آگاهی می‌دهد که در دوران جمع بندی بیشتر کدام صفحات را باید مرور کنیم.

من از این گفتگو ها یاد گرفتم که کتاب زرد باعث خودشناسی می شود و این که هر چه بیشتر تست بزنیم موثرتر است از خواندن درس‌های عمومی.

در این گفتگوها به درس نامه‌ی 30 سال کنکور اشاره شده بود. ما بیشتر فکر می کنیم باید زیاد بخوانیم ولی درس نامه هم خوب است و می‌توانیم از آن استفاده کنیم و بعد از مطالعه‌ی درس‌نامه‌ها بیشتر به تست بپردازیم.

کاظم قلم‌چی: توصیه اکید می کنم که درس خواندن خود را با امتحان گرفتن از خودتان آغاز کنید یعنی بازیابی اطلاعات.

کاظم قلم‌چی: قرار نیست شما مثل این برترها بشوید بلکه قرار است هر کدام از شما بهترین خودتان شوید. 

......................................................

ارائه‌ی دانش‌آموزان

ارائه ها شامل دستاورد دانش آموزان در تابستان (نگاه به گذشته)، روش‌ها و علت موفقیت، هدف گذاری و ذکر برنامه ها برای رسیدن به اهداف در آینده (نگاه به آینده) است.

دلیل این‌که از دستاوردها شروع می‌کنیم این است که از دل موفقیت می توانید روش‌های موفق کشف کنید. هر وقت در کاری موفق شدید باید روش های موفق خودتان را کشف کنید و آن‌ها را به موارد مشابه تعمیم دهید. دستاورد نباید حسی باشد، بلکه باید با عدد و رقم باشد چرا که آن‌چه را که نتوان اندازه‌گیری کرد نمی‌توان مدیریت کرد. هم‌چنین یا به اندازه‌ی آرزوهایتان تلاش کنید یا به اندازه ی تلاشتان آرزو کنید.

توصیه ی من به مشاوران و پشتیبان ها و دبیران و پدر و مادرها این است که برای افزایش فراشناخت دانش آموزان، راه حل های موازی در اختیار آن ها بگذارید تا فکر کردن و تصمیم کردن را تمرین کنند. دانش آن چیزی است که وقتی همه چیزهایی را که در مدرسه و دانشگاه فراموش کردیم بر جا بماند و آن قدرت تفکر است.

پاورپوینت دستاوردهای محمدمهدی فرشته، دانش‌آموز مقطع سوم تجربی که از شهر سرآبله در این جلسه شرکت کرده و موفق به 1000 نمره افزایش تراز در تابستان شده است، در زیر آمده است:

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

پاورپوینت دستاوردهای علی سلیمانی از دانش‌آموزان برتر حاضر در این جلسه که موفق به رشد تراز 880 بوده است، در زیر آمده است:

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 26 شهریور 95 + فایل صوتی


برداشت تعدادی از دانش آموزان از این جلسه:

من در تابستان توانستم از تراز 6000 به 7000 برسم، من تست ها را زمان دار حل نمی‌کردم و در این جلسه تصمیم گرفتم زمان دار حل کنم. هم‌چنین از خودم آزمون بگیرم و کتاب زرد عمومی را هم تهیه و استفاده کنم.

من در تابستان از تراز 5200 به 6700 رسیدم، از این جلسه یاد گرفتم که بلندپروازی نکنم چراکه رتبه های برتر از سوالات سطح پایین کار را شروع می کردند و من هم تصمیم گرفتم اول سوال های منطقی و استاندارد را حل کنم.

من در این جلسه شخصیت آموزشی خودم را شناختم.

تصمیم گرفتم نقاط قوتم را که عربی و ادبیات هستند، حفظ کنم و در باقی سوالات وضعیتم را بهبود بخشم.

کاظم قلم‌چی:محمد استاد محمدی رتبه 1 کنکور ریاضی 91 بیان می کرد که وقتی تابستان سال کنکور تمام شد می دانستم تک تک دروس را چگونه بخوانم. یعنی روش مطالعه خود را در تک‌تک درس‌ها یافته بود و این یعنی داشتن فراشناخت. ارائه‌ی دانش‌آموزان در این جلسه نیز مصداقی از فراشناخت بود.

تصمیم گرفتم روی خودم تسلط داشته باشم و از این جلسه یاد گرفتم که اعتماد به نفس داشته باشم و وقتی ترازم بالا می‌رود غرور نداشته باشم.

کاظم قلم‌چی: باز به عوامل موفقیت اشاره می‌کنم: اولین عامل موفقیت، محیط است، در محیط هم مهم‌ترین عامل پدر و مادر و سپس دوستان هستند. دومین عامل، زحمت و تلاش و عامل سوم مهارت‌های فراشناخت و عامل چهارم مدیریت منابع است.

از این جلسه یاد گرفتم که نسبت به روش های مطالعه‌ام انعطاف پذیر باشم و اگر روشی خوب نبود آن را بهتر کنم یا حتی کنار بگذارم و روش جدیدی را امتحان کنم. هم‌چنین یاد گرفتم که برای هیچ مبحثی زمان زیادی نگذارم و به اندازه زمان صرف کنم. دستاورد من در تابستان این بود که از منابع آبی به ویژه در شیمی به توصیه‌ی پشتیبانم، استفاده کردم به این صورت که در آزمون‌های اول تابستان درصد من در شیمی سال سوم 7 درصد و شیمی پیش 24 درصد بود ولی وقتی تمرکزم را روی کتاب آبی شیمی گذاشتم و فقط تست های این کتاب را زدم درصدم بهتر شد شیمی پیش را 100 درصد و شیمی سال سوم را 87 درصد زدم. به این ترتیب توانستم از تراز  6000 به 6400 تجربی برسم.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه
موج صوتی از فیزیک چهارم تجربی
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( چهارم تجربی)
دبیر : سیاوش فارسی