تقویت مهارت‌های احساسی و اجتماعی کودکان در خانه (بخش ششم)

کلاس‌های درس، شلوغ یا خلوت، محل یادگیری اولین مهارت‌های اجتماعی کودکان است: مهارت‌های جمعی و توصیفی مانند ابراز احساسات و فعالیت گروهی در یک پروژه‌ی ابتدایی.



کمک در حل مشکلات

کلاس‌های درس، شلوغ یا خلوت، محل یادگیری اولین مهارت‌های اجتماعی کودکان است: مهارت‌های جمعی و توصیفی مانند ابراز احساسات و فعالیت گروهی در یک پروژه‌ی ابتدایی.

جمع صمیمانه‌ی کودکان فرصتی برای رشد این مهارت‌هاست. می‌دانیم که بهتر کردنِ این توانمندی‌ها مساوی با حضور موفق کودکان در جامعه و دست یافتن به اهداف بزرگ است. باید با افزایش دادن دامنه‌ی این یادگیریِ اولیه در محیط خانه، نقش مؤثر خود را در بهبود مهارت‌های احساسی و اجتماعی فرزندان با موفقیتِ هر چه بیش‌تر ایفا کنیم. راهکار‌های زیر می‌تواند به پیشرفت این فرایند کمک کند:

کمک کردنِ متقابل در حل چالش‌ها و مشکلات

همیشه فرصتی برای کمک به حل مشکلاتِ فرضی برای کودک در نظر بگیرید و به حل مشکلات احتمالی (تا حدی که مهارت اعتمادبه‌نفس در او کاهش پیدا نکند) کمک کنید. قبل از رسیدن دوستانش به او کمک کنید تا اسباب‌بازی‌هایی را که لازم ندارد جمع‌آوری کند. این کار همان یاد دادن نظم در عینِ همکاری است. مراحل یک گردش خانوادگی از زمان توقف‌ها تا مدت بازدید از مقصدتان را برای او توضیح دهید. این کار، آموزش مدیریت زمان در حینِ تفریح است. گاهی برای حل یک چالش ساده‌ی روزمره، که قطعاً خودتان به‌تنهایی از عهده‌ی آن برمی‌آیید، از او کمک بخواهید. اگر به دنبال روحیه‌ی پویایی و ایثار در آینده‌ی کودک هستید باید گام‌های آغازین آن را هم‌اکنون با موفقیت بردارید. 


منبع :

همایش جمع بندی دین و زندگی بخش سوم ( آیات سال چهارم دبیرستان)
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( دروس عمومی چهارم دبیرستان)
دبیر : سید احسان هندی