نوروز 96

تقویت مهارت‌های احساسی و اجتماعی کودکان در خانه (بخش چهارم)

کلاس‌های درس، شلوغ یا خلوت، محل یادگیری اولین مهارت‌های اجتماعی کودکان است: مهارت‌های جمعی و توصیفی مانند ابراز احساسات و فعالیت گروهی در یک پروژه‌ی ابتدایی.



همکاری

کلاس‌های درس، شلوغ یا خلوت، محل یادگیری اولین مهارت‌های اجتماعی کودکان است: مهارت‌های جمعی و توصیفی مانند ابراز احساسات و فعالیت گروهی در یک پروژه‌ی ابتدایی.

جمع صمیمانه‌ی کودکان فرصتی برای رشد این مهارت‌هاست. می‌دانیم که بهتر کردنِ این توانمندی‌ها مساوی با حضور موفق کودکان در جامعه و دست یافتن به اهداف بزرگ است. باید با افزایش دادن دامنه‌ی این یادگیریِ اولیه در محیط خانه، نقش مؤثر خود را در بهبود مهارت‌های احساسی و اجتماعی فرزندان با موفقیتِ هر چه بیش‌تر ایفا کنیم. راهکار‌های زیر می‌تواند به پیشرفت این فرایند کمک کند:

با هم همکاری کنید

بچه‌ها همیشه در مورد کارهای روزمره‌ی بزرگ‌تر‌ها کنجکاو هستند. به جای شرح دادنِ چگونگی انجام این کار‌ها سعی کنید تا حد امکان آن را با هم انجام دهید تا علاوه بر تقویت مهارت کودکان در این کارها، توضیحات همیشگی‌تان برای او ملموس‌تر شود. مثلاً گاهی با هم لباس‌ها را با دست بشویید، وسایل خانه را مرتب کنید، باغچه را تمیز کنید و موقع رنگ‌آمیزی دیوار تکه‌ای کوچک و کم‌ارتفاع را با قلم‌موی کوتاه و کمی رنگ برای کودک بگذارید. دنیای پر رمز و راز بزرگ‌ترها می‌تواند با کمی حوصله و صبر و انتخاب راه‌های ساده‌تر برای انجام کارها، برای کودک دست‌یافتنی و قابل لمس شود.


منبع :