نوروز 96

تقویت مهارت‌های احساسی و اجتماعی کودکان در خانه (بخش دوم)

کلاس‌های درس، شلوغ یا خلوت، محل یادگیری اولین مهارت‌های اجتماعی کودکان است: مهارت‌های جمعی و توصیفی مانند ابراز احساسات و فعالیت گروهی در یک پروژه‌ی ابتدایی.



تفکر و گفت‌وگو

کلاس‌های درس، شلوغ یا خلوت، محل یادگیری اولین مهارت‌های اجتماعی کودکان است: مهارت‌های جمعی و توصیفی مانند ابراز احساسات و فعالیت گروهی در یک پروژه‌ی ابتدایی.

جمع صمیمانه‌ی کودکان فرصتی برای رشد این مهارت‌هاست. می‌دانیم که بهتر کردنِ این توانمندی‌ها مساوی با حضور موفق کودکان در جامعه و دست یافتن به اهداف بزرگ است. باید با افزایش دادن دامنه‌ی این یادگیریِ اولیه در محیط خانه، نقش مؤثر خود را در بهبود مهارت‌های احساسی و اجتماعی فرزندان با موفقیتِ هر چه بیش‌تر ایفا کنیم. راهکار‌های زیر می‌تواند به پیشرفت این فرایند کمک کند:

تفکر با صدای بلند

یک موضوع خاص را که هم برای تحلیل آن، مهارت کافی دارید و هم کودک به آن علاقه‌مند است، انتخاب کنید و آن‌چه در ذهن دارید و هنگام صحبت کردن به ذهنتان می‌رسد با صدای بلند و واضح با کودک به اشتراک بگذارید. وقتی کودکتان فرایند فکر کردن و صحبت کردن شما را می‌بیند تشویق می‌شود تا مانند شما در مورد آن موضوع فکر کند و رفتاری مشابه از خود بروز دهد. نقش این مهارت را در تشویق شدن کودکان به رو‌به‌رو شدن با چالش‌ها و افزایش اعتمادبه‌نفس در آن‌ها دست‌کم نگیرید. برای یافتن موضوعِ این تکنیکِ خاص به سراغ مسائل عجیب و غریب نروید. از چیزهای عادی و روزمره آغاز کنید. مثلاً سبد خرید مورد علاقه‌ی من سوراخ شد؛ آن هم یک سوراخ خیلی بزرگ. احتمالاً دفعه‌ی بعد که به خرید بروم همه‌ی چیزهایی که بخرم از آن بیرون خواهد ریخت! بهتر است که...» تفکر و گفت‌وگو کلید تعامل است.


منبع :

ترکیب یونی - فرمول نویسی از شیمی ۲ و آزمایشگاه
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( دروس اختصاصی دوم دبیرستان)
دبیر : احسان عزیزآبادی