تقویت مهارت‌های احساسی و اجتماعی کودکان در خانه (بخش اول)

کلاس‌های درس، شلوغ یا خلوت، محل یادگیری اولین مهارت‌های اجتماعی کودکان است: مهارت‌های جمعی و توصیفی مانند ابراز احساسات و فعالیت گروهی در یک پروژه‌ی ابتدایی.

عروسک‌گردانی

کلاس‌های درس، شلوغ یا خلوت، محل یادگیری اولین مهارت‌های اجتماعی کودکان است: مهارت‌های جمعی و توصیفی مانند ابراز احساسات و فعالیت گروهی در یک پروژه‌ی ابتدایی.

جمع صمیمانه‌ی کودکان فرصتی برای رشد این مهارت‌هاست. می‌دانیم که بهتر کردنِ این توانمندی‌ها مساوی با حضور موفق کودکان در جامعه و دست یافتن به اهداف بزرگ است. باید با افزایش دادن دامنه‌ی این یادگیریِ اولیه در محیط خانه، نقش مؤثر خود را در بهبود مهارت‌های احساسی و اجتماعی فرزندان با موفقیتِ هر چه بیش‌تر ایفا کنیم. راهکار‌های زیر می‌تواند به پیشرفت این فرایند کمک کند:

عروسک‌گردانی

گاهی معلمان در کلاس درس با معرفی چالش‌های هوشمندانه و راه‌حل‌های آن‌ها تلاش می‌کنند مهارت‌های کودکان را در تحلیل مسائل ارتقا دهند. عروسک‌ها فقط یک اسباب‌بازی نیستند. این موجودات کوچکِ دوست‌داشتنی می‌توانند شکل فانتزی‌شده‌ی همه‌ی خصوصیات اجتماعی را در خود داشته باشند.

می‌توانیم با استفاده از ویژگی‌های خاص عروسک‌ها، که هیچ وقت بدون استفاده نمی‌مانند، همین تکنیک را با تکیه بر خصوصیاتِ اجتماعی و احساسیِ فانتزی‌شده در منزل به شکلی خلاقانه اجرا کنیم. عروسک‌ها می‌توانند راهی برای بیان احساس شادی، اندوه، مهربانی، خشم، همکاری و... به کودکان باشند. با ادامه دادن این تکنیک می‌توانیم از کودک برای طرح داستان‌هایی با محوریت این موضوعات کمک بگیریم و مهارت او را در درک این احساسات ارتقا دهیم، بخش‌های مثبت آن را تقویت کرده و او را از بخش‌های منفی آن دور کنیم. جذابیت این تکنیک برای کودکان خیره‌کننده است. هر چند ما بزرگ‌ترها نیز هنوز میلِ وصف‌ناپذیری برای وارد شدن به دنیای عروسک‌ها در خود احساس می‌کنیم. عروسک‌ها همیشه اسباب‌بازی‌های خاصی هستند.


منبع :