نوروز 96

شخصی‌سازی در برنامه‌ی راهبردی

دانش‌آموزان کانون دو نوع برنامه دارند: برنامه‌ی راهبردی و برنامه‌ی شخصی.



دانش‌آموزان کانون دو نوع برنامه دارند: برنامه‌ی راهبردی و برنامه‌ی شخصی.

 برنامه‌ی راهبردی همان برنامه‌ی آزمون‌هاست که برای دانش‌آموزان هر پایه، یکسان و مشترک است. این برنامه هنگام ثبت نام به دانش‌آموزان داده می‌شود.

 برنامه‌ی شخصی، برنامه‌ای است که دانش‌آموزان در دفتر برنامه‌ریزی خود می‌نویسند و برای هر دانش‌آموز، متفاوت از دانش‌آموزان دیگر است.

برنامه‌ی راهبردی توسط کانون ارائه می‌شود؛ بنابراین در برنامه‌ی راهبردی نقش کانون اصلی است و نقش دانش‌آموز این است که برنامه را با شرایط خود هماهنگ و شخصی‌‌سازی کند. مثلاً اگر در مدرسه، در یکی دو درس از برنامه عقب‌تر بود تصمیم بگیرد که چگونه عمل کند؟ آیا خودش پیش‌خوانی کند یا فقط به چند سؤال پاسخ بدهد یا این‌که آن مبحث را کنار بگذارد و منتظر ایستگاه جبرانی بماند. از سوی دیگر اگر در مدرسه در درس‌هایی از برنامه جلوتر بود تصمیم بگیرد که از برنامه برای دوره کردن درس‌های گذشته استفاده کند یا این‌که بر اساس آموخته‌های قبلی در آزمون شرکت کند.

در برنامه‌ی راهبردی، نقش دانش‌آموزان شخصی‌‌سازی برنامه است. شما ممکن است در موارد اندکی تصمیم بگیرید برخی قسمت‌های برنامه را کم‌تر یا بیش‌تر بخوانید یا این‌که موقتاً و استثنائاً یک قسمت را تا ایستگاه جبرانی بعدی کنار بگذارید. برای شخصی‌سازی برنامه‌ی راهبردی می‌توانید از همفکری اولیا و پشتیبان و دوستان و معلمان خود استفاده کنید.

در برنامه‌ریزی شخصی، اما وضع کاملاً متفاوت و معکوس است. در برنامه‌ریزی شخصی کار اصلی و مهم‌تر بر عهده‌ی دانش‌آموز است و کانون است که در این‌جا، نقش‌ تکمیلی دارد: در مورد برنامه‌ریزی شخصی، اولین نقش کانون، آموزش روش برنامه‌ریزی است. دومین کار، نظارت بر تکمیل دفتر و بهبود روش‌ها و تصحیح اشتباهات دانش‌آموزان است. این دو وظیفه توسط مدیر و پشتیبان انجام می‌شود. دانش‌آموزان در دفتر برنامه‌ریزی به روش قلم‌چی کار ساده‌ای را آغاز می‌کنند ولی می‌توانند تا افق‌های بالا پرواز کنند.

تکمیل دفتر برنامه‌ریزی دو فایده‌ی اصلی و مهم دارد: اولین فایده‌ی آن، افزایش ساعات مطالعه و دومین فایده‌اش بهبود کیفیت مطالعه است.