نوروز 96

عوامل مؤثر بر سرعت واکنش

پیشرفت دوهفته‌ای شما با مطالعه‌ی صحیح روزانه‌تان آغاز می‌شود. هر روز، درس‌ها را به گونه‌ای کنار هم بچینید که حداکثر راندمان و سرعت مطالعه (نسبت تعداد صفحه به زمان) را داشته باشید.



پیشرفت دوهفته‌ای شما با مطالعه‌ی صحیح روزانه‌تان آغاز می‌شود. هر روز، درس‌ها را به گونه‌ای کنار هم بچینید که حداکثر راندمان و سرعت مطالعه (نسبت تعداد صفحه به زمان) را داشته باشید.

برای بیان این موضوع از شیمی 4 استفاده می‌کنم که عوامل مؤثر بر سرعت را این گونه توضیح می‌دهد:

1) ماهیت واکنش‌دهنده‌ها

محتوای هر درس و منطق ادراکی آن مهم‌ترین عامل در سرعت مطالعه‌ی آن درس است. مثلاً سرعت مطالعه‌ی درس ادبیات نسبت به عربی بیش‌تر است؛ چون همه‌ی دانش‌آموزان از کودکی معنی کردن شعر و شعرخوانی را آموخته‌اند و با تاریخ ادبیات آشنا هستند ولی عربی را در سه سال دبیرستان می‌خوانند و از طرف دیگر چون سطح تست‌های عربی کنکور نسبت به کتاب درسی متفاوت است باید وقت مناسبی را برای تست‌زنی و پیدا کردن نکات در نظر گرفت.

2) حالت فیزیکی مواد

این عامل تمایز بین فصل‌ها و مباحث هر درس است. مثلاً اگر شما از فصل 1 فیزیک 4 به مبحث حرکت در یک بعد مسلط باشید برای سقوط آزاد و حرکت در دو بعد به زمان کم‌تری نیاز دارید؛ چون مفهوم ادراکی دو مبحث یکسان است (همفاز بودن واکنش‌دهنده‌‌ها سبب افزایش سرعت واکنش می‌شود)؛ اما فصل‌های 3 و 4 همان فیزیک 4 به زمان جداگانه و بیش‌تری نیاز دارند.

3) اثر غلظت

این عامل را باید بودجه‌بندی مباحث در کنکور در نظر گرفت که به ازای تعداد صفحه‌ی مشخص، چند تست در کنکور آمده است. مثلاً در کنکور 94 از درس شیمی سال دوم، 30 صفحه‌ فصل 1، 2 تست ولی 30 صفحه فصل 4، 4 تست آمده است؛ پس فصل 4 مهم‌تر است و به ازای تعداد صفحه‌ی یکسان باید وقت بیش‌تری اختصاص داد.

4) فشار

به بازه‌ی زمانی که در آن مطالعه می‌کنید مربوط می‌شود. مثلاً از تابستان تا امتحانات ترم اول با افزایش حجم و اهمیت درس‌ها باید سرعت مطالعه‌تان افزایش یابد یا این‌که در مدت دو هفته‌ی بین آزمون‌ها، هر چه به آخر می‌رسید چون باید به درس‌های عمومی بیش‌تر توجه کنید و مطالعه‌ی درس‌های اختصاصی جنبه‌ی مرور و تست‌زنی داشته باشد، سرعت مطالعه‌تان را بالا ببرید (افزایش فشار سبب افزایش سرعت واکنش خواهد شد).

5) دما

افزایش دما سبب می‌شود تمام واکنش‌های شیمیایی با هر ماده‌ی واکنش‌دهنده و هر نوع حالت ماده‌ای سریع‌تر انجام شوند. این عامل حکم «هدف و انگیزه» را برای دانش‌آموزان، با هر نوع شخصیت مطالعاتی و هر رنج ترازی دارد؛ زیرا هر چه هدفتان بزرگ‌تر باشد، باید انگیزه‌ی بیش‌تری داشته باشید. این موضوع به طور طبیعی سبب می‌شود کارهای‌تان را با سرعت بیش‌تری انجام دهید.

6) کاتالیزگر

کاتالیزگر ماده‌ای است که بدون مصرف شدن در واکنش، سرعت آن را افزایش می‌دهد. این موضوع از سال گذشته با عنوان «بازیابی اطلاعات» مطرح شد. برای درک این موضوع مثلاً درس حسابان را که دو ماه قبل برای امتحان نهایی به صورت کامل مطالعه کرده‌اید، برای آزمون‌ها مطالعه‌تان را با تست‌زنی شروع کنید (نه بازخوانی دوباره‌ی کتاب درسی). با این کار تست‌های صحیح شما بیانگر تسلط و یادگیری کامل شماست؛ پس زمان مطالعه‌تان را فقط به یادگیری ناقص اختصاص دهید و حداکثر راندمان مطالعاتی را داشته باشید.

این عامل به صورت شگفت‌انگیزی سبب افزایش سرعت مطالعه‌تان نسبت به تمام راهکارهای گذشته خواهد شد. حتماً این موضوع را با کتاب‌های آبی (دارا بودن درخت دانش و تیپ‌بندی سؤال) اجرا کنید.

نتیجه:

با توجه به این نکات با اولویت‌بندی و بودجه‌بندی درس‌ها و نیز بازه‌ی مطالعاتی که در آن قرار دارید، چینش برنامه‌ی مطالعاتی روزانه‌تان را مدیریت کنید تا قطره قطره جمع گردد وانگهی «پیشرفت آزمون به آزمون» حاصل شود.