ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان

برای افزایش انگیزه در دانش‌آموزان و سوق دادن آن‌ها به سمت درونی شدن انگیزه‌ها راهکارهای زیر توصیه می‌شود.



برای افزایش انگیزه در دانش‌آموزان و سوق دادن آن‌ها به سمت درونی شدن انگیزه‌ها راهکارهای زیر توصیه می‌شود:

سعی کنیم اولویت تجربه‌های دانش‌آموزان برای آن‌ها جالب باشد. احساس موفقیت اولیه، اعتمادبه‌نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد.

برای موفقیت دانش‌آموزان پاداش در نظر بگیریم. منتظر نباشیم تا افت تحصیلی اتفاق افتد و سپس موفقیت را تحسین کنیم.

با احترام گذاشتن به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان، هرگز آن‌ها را با یکدیگر مقایسه نکنیم.

بلافاصله پس از آزمون دانش‌آموزان را از نتیجه‌ی کار آگاه کنید (گرفتن کارنامه عصر جمعه).

برای این‌که دانش‌آموز بداند در طول تدریس به دنبال آموختن چه چیزی باشد، بیان اهداف آموزشی مورد انتظار از او را در ابتدای درس فراموش نکنیم (پیش‌خوانی مطالب).

برای افزایش حس کفایت و افزایش انگیزه در دانش‌آموز از او بخواهیم مطالب یادگرفته‌شده را به دوستان خود آموزش دهد.

در مورد مشکلات درسی دانش‌آموز و ریشه‌یابی آن، با او تبادل نظر و گفت‌وگو کنیم.

مطالب درسی را به ترتیب از ساده به دشوار مطرح کنیم.

در فرایند پشتیبانی متکلم وحده نباشیم و یادگیرندگان را در مشاوره مشارکت دهیم.

برای دانش‌آموزان باانگیزه، خوراک علمی کافی داشته باشیم.

با محول کردن مسئولیت به دانش‌آموزان کم‌توجه، آنان را به رفتارهای مثبت هدایت کرده و علل کم‌توجهی در آن‌ها را بررسی کنیم.

شیوه‌های تدریس را از سنتی به شیوه‌های روز تغییر داده و با استفاده از تکنولوژی آموزشی، حواس پنج‌گانه‌ی دانش‌آموزان را به کار گیریم (استفاده از فیلم‌های آموزشی سایت و هم‌چنین کلاس‌های آنلاین، دی‌وی‌دی‌های آموزشی).

برای اطلاع از نتیجه‌ی فعالیت درسی دانش‌آموزان و ارائه‌ی بازخورد به‌موقع و مناسب، دفتر برنامه‌ریزی و کتاب خودآموزی آنان را بین هر آزمون بررسی کنیم و با رفع اشکالات، جنبه‌های مثبت را تشویق کنیم.

دانش‌آموز را از میزان پیشرفت خود آگاه سازیم تا بداند برای رسیدن به هدف باید چه گام‌های دیگری بردارد.

با جلسات بحث و تحلیل با دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها فرصت تفکر و اظهار نظر بدهیم.

به افراد درونگرا، کمرو و مضطرب که تمایلی به ابراز وجود ندارند، توجه کرده و با تقویت رفتارهای مثبت، آن‌ها را به مشارکت در کلاس‌های رفع اشکال و مشاوره جهت کارنامه ترغیب کنیم.

تأکید بر نمره و تراز، اضطراب دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد و مانع توجه کامل به موضوع درس می‌شود. این دانش‌آموزان با وجود تلاش زیاد، نمرات پایینی دارند و به‌تدریج رابطه میان تلاش و نتیجه را نادیده می‌گیرند که درنهایت منجر به از دست رفتن انگیزه خواهد شد.