کشف مرموزترین کهکشان عالم در دوردست‌ها

ستاره‌شناسان یک کهکشان تاریک و کم‌نور و به شدت متراکم پیدا کرده‌اند که احتمالا به طور کامل از ماده تاریک تشکیل شده است.

کشف مرموزترین کهکشان عالم در دوردست‌ها

این کهکشان که «دراگون‌فلای ۴۴» (Dragonfly) نام گرفته، سال گذشته کشف شده و ظاهرا تعداد ستاره‌هایش کمتر از یک درصد تعداد ستاره‌های کهکشان راه شیری است.

اما حرکت ستاره‌ها درون کهکشان دراگون‌فلای ۴۴ بسیار متفاوت است. آن ستاره‌ها بسیار سریع‌تر از آن چیزی که دانشمندان انتظار دارند به دور مرکز کهکشان می‌چرخند. این نشان می‌دهد که دراگون‌فلای ۴۴ بسیار عظیم‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد و در نتیجه احتمالا پر از ماده تاریک است. در واقع، طبق برآوردها، این کهکشان جرمی معادل یک تریلیون خورشید دارد (یعنی حدودا هم‌اندازه کهکشان راه شیری ما) و ۹۹٫۹۹ درصد آن از ماده تاریک تشکیل شده است.

دراگون‌فلای ۴۴ در فاصله ۳۰۰ میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی «گیسو» (Coma Berenices) واقع شده و بخشی از خوشه کهکشانی کوما است. این تیم تحقیقاتی می‌گوید اگر محققان بتوانند این جرم عظیم را که کاملا از ماده تاریک تشکیل شده، بیشتر بررسی کنند، شاید بتوانند بفهمند این مواد فرار دقیقا چه هستند و در چه مکان‌هایی بیشتر یافت می‌شوند.

جمع بندی عربی3(نگاه به گذشته) از عربی 3 سوم دبیرستان