چگونه استرس را از خود دور کنیم؟

بعضی از دانش‌آموزان هنگام امتحانات دچار استرس می‌شوند و اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهند.



بعضی از دانش‌آموزان هنگام امتحانات دچار استرس می‌شوند و اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهند. همین امر باعث شد با وجود مطالعه‌ی کافی به نتیجه‌ی مطلوب نرسند. متخصصان بر این باورند که استرس بیش از حد می‌تواند برای سلامتی روانی و جسمانی شما مضر باشد. برخی از علایم جسمانی و روانی استرس عبارت‌اند  از:

 1. ناآرامی

 2. سردی دست و پا

 3. کمبود انرژی

 4. سردرد

 5. کشیدگی عضلانی

 7. افسردگی

8. تغییر عادت‌های خواب و خوراک

 9. تغییرات خلقی

10. سردرگمی

چند راهکار برای کاهش استرس:

  • ورزش کنید: ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری و نرمش

  • نفس عمیق بکشید: چند ثانیه به عاملی که باعث تنش شماست فکر کنید. افکار را از ذهن خود خارج کنید. سپس در وضعیت راحتی قرار بگیرید و عضلات خود را شل کنید. یک نفس عمیق بکشید و بر آن تمرکز کنید.

  • انجام سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید: یادتان باشد انجام این فعالیت‌ها موجب شادابی ذهن و روح شما می‌شود.

  • به قدر کافی بخوابید.

  • به خود استراحت بدهید و غذاهای مناسب بخورید.

  • از دیگران کمک بخواهید و درباره‌ی مسائل صحبت کنید. کمک خواستن نشانه‌ی ضعف یا خودخواهی نیست. کمک خواستن کار عاقلانه‌ای است.

  • همین امروز برنامه‌ی کاهش استرس فردی را شروع کنید.