کاظم قلم چی : منطق برنامه‌ی راهبردی آزمون‌های کانون

در​ جلسه‌ی نفرات برتر 12 شهریور 1395، یکی از موضوعات اصلی که توسط کاظم قلم‌چی مطرح شد، منطق برنامه‌ی راهبردی بود که در زیر ارائه شده است:

درجلسه‌ی نفرات برتر 12 شهریور 1395، یکی از موضوعات اصلی که توسط کاظم قلم‌چی  در یک مقاله توضیح داده شد ، منطق برنامه‌ی راهبردی بود :

آزمون‌های کانون، در واقع بازخوردهای منظم بر اساس برنامه ی راهبردی هستند. ۲۶ آزمون برنامه‌ای کانون یعنی ۲۶ بازخورد در فاصله های دوهفته یک بار. هم‌چنین برنامه ی راهبردی آزمون ها هماهنگ با برنامه ی رسمی مدارس و آموزش و پرورش است.

آزمون های کانون یک پروژه در تابستان و ۸ پروژه در سال تحصیلی دارد ۴ پروژه دقیقا هماهنگ با برنامه ی رسمی مدارس است. این 4 پروژه عبارتند از:

دو پروژه در نیم سال اول : آغاز نیم سال اول + پایان نیم سال اول (‌این پروژه ها هرکدام شامل سه آزمون می شوند )

دو پروژه در نیم سال دوم : آغاز نیم سال دوم + پایان نیم سال دوم (‌این پروژه ها نیز هر کدام شامل سه آزمون می شوند )

علاوه بر این چهار پروژه، چهار پروژه ی دیگر نیزوجود دارد . این ها مربوط به زمان هایی است که مدارس تعطیل هستند در زمان‌هایی که مدارس تعطیل هستند شما نباید از برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها رها شوید و سخت‌ترین کار همین پیوستگی شما در این بازه‌های زمانی است. این زمان‌ها عبارتند از:

نوروز و هم‌چنین پس از پایان امتحانات خرداد

یا در حالت انتقالی که دانش‌آموزان در آن از یک دوره به دوره‌ی دیگر می‌روند ( مثل زمان بین دونیم سال یا آغاز سال تحصیلی )

پروژه ی تعیین سطح (شامل دو آزمون در پایان تابستان و در آغاز مهر)

ضرورت پروژه : تشخیص میزان پیشرفت دانش آموز درطی دوره ( از آغاز تا پایان دوره )

دلیل این‌که پروژه در نظر گرفته‌ایم این است که هدف‌های بزرگ را به بخش‌های کوچک برای شما تقسیم کرده باشیم. از شما انتظار نداریم هر آزمون رشد و پیشرفت کنید ولی انتظار داریم هر پروژه یک قدم جلوتر بروید.

  ضمنا این دو آزمون برای دانش آموزانی که در تابستان درس خوانده اند نقش جمع بندی هم دارداگر آزمون 26 شهریور را خوب ندادید پاسخ ما به شما این است که می‌توانید آن را در 9 مهر جبران کنید. این آزمون (26 شهریور) یک ویژگی خاص دارد و آن این‌که می‌توانید در آزمون 9 مهر آن را جبران کنید.

پروژه ی جمع بندی اول‌( شامل دو آزمون در دی ماه )

در پایان نیم سال اول و قبل از آغاز نیم سال دوم

اولین آزمون جمع بندی نیم سال اول و دومی جمع بندی درس های پایه

پروژه ی دوران طلایی نوروز( شامل دو آزمون در ایام نوروز)

آزمون اول جمع بندی درس های پایه و دومی جمع بندی

درس های نیم سال اول

پروژه ی دوران جمع بندی (شامل سه آزمون در خرداد ماه )

این پروژه آخرین و هشتمین پروژه است و شامل سه آزمون می شود .

اگر بین برنامه‌ی کانون و مدرسه اختلاف داشت که در طول سال ممکن است فقط برای یک یا دو درس شما اتفاق بیفتد فقط برای همان درس برنامه‌ی مدرسه را دنبال کنید.

تفاوت های پروژه ها در سال چهارم با سال های دیگر در این است که  در سال چهارم دانش آموزان علاوه بر درس های مدرسه باید درس های سال های قبل را نیز مطالعه و درکنکور شرکت کنند . مساله ی اصلی دانش آموزان در سال آخر تعداد سه برابر درس هایشان است . به همین دلیل برنامه در این سال پایانی اهمیت ویژه ای پیدا می کند  و همان‌طور که گفتم در این سال شما بیش از همیشه به نظم و آرامش نیاز دارید.

برنامه ی راهبردی آزمون ها به این ترتیب تنظیم شده است : محور اصلی درس های سال چهارم و هماهنگ با برنامه رسمی مدارس در نظر گرفته شده است. مدارسی که چهار فصل هستند (مثل مدارس تیزهوشان و مدارس غیردولتی وسایر مدارس خاص) ممکن است ازبرنامه جلوتر باشند و این موضوع سبب بازیابی مجدد آموخته ها برای این دانش آموزان خواهد شد .

در مورد درس های پایه با چهار روش مهم دانش آموزان هم زمان با مطالعه ی درس های سال چهارم درس های پایه را نیز امتحان می دهند . این چهار روش عبارتند از :

  • زوج درس ها ،

  • مطالعه دو درس مهم پایه به صورت دائمی ،

  •  مطالعه ی درس های مرتبط پایه ،

  • مطالعه ی درس های پایه در پنجره های باز

به شما که از تابستان در آزمون‌ها شرکت کرده بودید و درس‌های دوم را کار کرده بودید توصیه می‌کنم در پاییز درس‌های دوم را انتخاب کنید و در زمستان مجددا درس‌های سوم را کار کنید به دانش آموزانی که از پاییز به کانون ملحق می‌شوند توصیه می‌کنم پاییز درس‌های دوم را انتخاب کنند.

ایستگاه های جبرانی : یکی از ویژگی های مهم برنامه ی راهبردی آزمون ها ایستگاه های جبرانی است . برای همه ی دانش آموزان این اتفاق رخ می دهد که به دلایل ناهماهنگی مدرسه در یک یا دو درس یا کم کاری خودشان از برنامه عقب بمانند . در برنامه ی راهبردی آزمون ها به طور متوسط چهار ایستگاه جبرانی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده تا هر گاه از برنامه عقب ماندند یا به نتیجه ی دلخواه نرسیدند مجبورنباشند به عقب برگردند و ازبرنامه جدا شوند . در برنامه ی راهبردی آزمون ها به تعداد کافی ایستگاه جبرانی وجود دارد و جای نگرانی نیست .

همه‌ی ما چون انسان هستیم گاه ناامید می‌شویم گاه تنبلی می‌کنیم گاه مایوس می‌شویم و گاه بازیگوشی می‌کنیم به همین دلیل لزوما در تمام آزمون‌ها شما نمی‌توانید رشد تراز داشته باشید و ممکن است هر کدام ازین موارد برای شما هم پیش بیاید ولی در این مواقع باید اولیا به شما کمک کنند تا سریع به حالت عادی برگردید.

برنامه‌ی راهبردی را چندین بار بررسی کنید و به آن مسلط باشید. خواهید دید که برنامه راهبردی با شرایط تمام دانش آموزان سازگار است. پشت تنظیم برنامه‌ی راهبردی تفکر است و با این تفکر آشنا باشید نقشه راه را بشناسید و به کمک آن آرامش پیدا خواهید کرد.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه