بازیابی اطلاعات و 2 پژوهش بین‌المللی در این زمینه

در جلسه‌ی نفرات برتر 12 شهریور 1395، کاظم قلم‌چی به بازیابی اطلاعات اشاره کردند و دو پژوهش در این جلسه در این زمینه مطرح شد این دو پژوهش با ذکر مقدمه‌ای در زیر آمده است:

در جلسه‌ی نفرات برتر 12 شهریور 1395، کاظم قلم‌چی به بازیابی اطلاعات اشاره کردند و دو پژوهش در این جلسه در این زمینه مطرح شد این دو پژوهش با ذکر مقدمه‌ای در زیر آمده است:

بازیابی اطلاعات

بازیابی یعنی این‌که مطالب را بعد از مطالعه کنار بگذارید و سعی کنید مطالب را از درون ذهن خودتان بیرون بکشید و به خاطر بیاورید. بازیابی یعنی این‌که اول امتحان دهید بعد درس بخوانید، گرایشی که در کتاب make it stick مطرح شده است و در آن تاکید شده است که وقتی مطلبی را سخت یاد می گیرید بهتر یاد می گیرید. یکی از اشکال‌هایی که وجود دارد این است که اکثر ما فکر می‌کنیم برای یادگیری باید چندین بار بخوانیم و یک بار بازیابی کنیم در حالی که باید یک بار خواند و چندین بار بازیابی کرد. بازیابی از دوباره خوانی به مراتب مهم تر است . تمرین ها و تست های مناسب بهترین منبع برای بازیابی شما هستند .کتاب هایی را برای آموزش و تمرین انتخاب کنید که بیشترین کمک را به آموزش و بازیابی آموخته هایتان بکند. بهترین روش بازیابی هم امتحان دادن است.

در پژوهشی تحت عنوان: "بازخوانی یا بازیابی"، 4 روش مورد بررسی قرار گرفته است که در زیر آمده:

در این پژوهش، سوال چالشی این است که آن‌چه یاد گرفتیم را دوباره بخوانیم یا نه؟

در این پژوهش، 40 لغت آفریقایی را به تعدادی از افراد داده‌اند و با 4 مدل بررسی کرده‌اند. بار اول همه‌ی افراد تمام 40 لغت را خواندند، بار دوم همه‌ی افراد تمام 40 لغت را امتحان دادند.  افراد، یک تعداد از لغت‌ها را یاد می‌گیرند و به خاطر می‌آورند و تعدادی را نمی‌توانند بازیابی کنند. از بار دوم به بعد افراد را به 4 گروه مختلف طبقه‌بندی کردند. پس از یک هفته از آن‌ها امتحان می‌گیرند تا بررسی کنند کدام گروه موفق‌تر است. دو گروه بالای 80 درصد و دو گروه حدود 30 درصد نتیجه گرفتند. حال کدام گروه از 4 گروه زیر نتیجه‌ی بهتری گرفتند؟


گروه اول 40 بار خواندند و 40 بار امتحان دادند.

گروه دوم 40 لغت را خواندند و در نوبت‌های بعدی آن‌هایی را مطالعه کردند که بار اول یاد نگرفته بودند اما هر بار از تمام مطالب امتحان دادند.

گروه سوم همه‌ی مطالب را خواندند ولی آن‌هایی را امتحان دادند که یاد نگرفته بودند.

دسته‌ی چهارم کسانی بودند که فقط مطالبی را که یاد نگرفته بودند خواندند و فقط همان مطالب را امتحان دادند.


موضوع چالشی این است مطالبی را که یاد گرفته‌ایم دوباره بخوانیم یا نه؟

جواب این تحقیق این است که اگر چیزی را که یاد گرفتید دوباره بخوانید فایده‌ای ندارد ولی باید امتحان دهید و بارها بازیابی کنید. امتحان دادن سبب یادگیری از نوع متفاوت می‌شود و مطالب به شیوه‌ای جدید در ذهن شما به خاطر سپرده می‌شود.

پاسخ نازنین سنگستانی رتبه‌ی 48 کنکور 1395: چیزی را که قبلا یاد گرفتیم نباید دوباره بخوانیم ولی باید آن را بازیابی کنیم و گروه دوم نتیجه‌ی بهتری گرفته‌اند چرا که با صرف زمان کمتر از گروه اول نتیجه‌ی بهتری گرفته‌اند. من هم در طول سال کنکور، طبق گفته‌های شما، براساس کارنامه‌ی مبحثی فقط غلط هایم را که در سایت مشخص شده بود بررسی می‌کردم. با این کار درصدهای پایینی که در برخی از دروس داشتم رشد کرد و نتیجه‌ام در درس‌هایی که قبلا خوب بودم ثابت و خوب ماند.

کاظم قلم‌چی: فرض کنید شما یک سری سوال را درست جواب دادید سه ماه یا دوماه بعد چه کار کنید؟از موارد زیر کدام را باید انجام دهید؟

1- آن‌چه درست جواب داده اید را بخوانید یا نه؟ (ممکن است بگویید بلد هستم پس چرا بخوانم؟)

 2- آن‌چه درست جواب داده اید را نخوانید (شاید یادم رفته باشد)؟

3- آن‌چه درست جواب داده اید را امتحان دهید (شاید یادم رفته باشد).

4- آن‌چه درست جواب داده اید را امتحان ندهید.

از حالات بالا کدام را انجام دهید؟ کدام خنثی است و کدام به شدت تاثیرگذار است؟

پاسخ: خواندن مجدد فایده ندارد و باید امتحان دهید سپس آن‌چه یاد نگرفته‌اید را دوباره بخوانید. این‌که برای بارهای بعدی بیشتر امتحان دهید بهتر است و انگیزه و هیجان شما هم برای انجام این کار بیشتر می‌شود.

............................................

ارائه‌ی بابک عبدل‌زاده فخر در زمینه‌ی چگونگی احساس افراد از یادگیری و بازیابی اطلاعات:

یک پژوهش تجربی روی گروهی از دانش‌آموزان انجام شده است در این پژوهش افراد به سه گروه تقسیم شدند و به آن‌ها مطالب مشابهی داده شد و آزمون مشابهی از آن‌ها گرفتند. فرق این سه گروه در روش مطالعه ی متفاوت آن‌هاست.

گروه اول مطالب را 4 بار خواندند.

گروه دوم 3 بار خواندند و یک بار بازیابی کردند.

گروه سوم 1 بار خواندند و 3 بار بازیابی کردند.


پس از آزمون، 3 نکته را اندازه‌گیری کردند:

یادگیری مطالب در کوتاه مدت

یادگیری مطالب در بلندمدت

احساس یادگیری


نتیجه:

در یادگیری مطالب در کوتاه‌مدت گروه اول از 10، 5.7 شدند ولی در بلندمدت فقط 1.6 شدند ولی احساس یادگیری این افراد بیش از همه است (9.6) و این بزرگترین مانع برای یادگیری مجدد و خواندن مجدد و امتحان دادن مجدد است.

گروه دوم در کوتاه مدت 8.1 نمره گرفتند در بلند مدت 3.8 شدند احساس یادگیری (از آن‌ها پرسیدند به نظرتان نمره‌ی شما چند می‌شود و میانگین گرفتند.) آن‌ها به 8.4 کاهش یافته است.

گروه سوم که بهترین استراتژی را داشتند (یعنی 1 بار خواندند و 3 بار بازیابی کردند) در کوتاه مدت 8.7 و در بلندمدت 8.8 شدند. احساس یادگیری آن‌ها کمتر از نتیجه‌ی واقعی آن‌ها و یادگیری آن‌هاست (8). این افراد بیشتر از همه بلد هستند و فکر می‌کنند بلد نیستند بنابراین موتور محرک آن‌ها نیز برای یادگیری بیشتر از بقیه کار می‌کند. بهترین روش بازیابی هم امتحان دادن است که این گروه اجرا کرده است. پس این بهترین استراتژی است هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت نتیجه می‌دهد و هم احساس ما را هم کنترل می‌کند واحساس ما در حد نتیجه‌ی ماست.


وظیفه‌ی دانش‌آموزان برای آزمون‌های آتی به‌ویژه آزمون 26 شهریور:

کاظم قلم‌چی: در نتیجه از شما دانش‌آموزان می‌خواهیم برای 26 شهریور بازیابی اطلاعات کنید به این صورت که تمام آزمون‌های تابستان را مجددا از خودتان امتحان بگیرید و سوال‌هایی را که بلد نبودید بررسی کنید وعده‌های مطالعاتی برای آزمون بعدی را از خودتان با امتحان گرفتن آغاز کنید. با بازیابی اطلاعات انگیزه شما بیشتر و نتیجه‌ی شما بهتر خواهد شد. شما در ازمون‌های کانون 26 بار امتحان می‌دهید. در پایان تابستان و آغاز مهر باید برنامه‌ی یکساله‌ی خودتان را تنظیم کنید.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه
پشتیبانی و مشاوره انتخاب رشته کنکور 96
در رشته دلخواهتان با چه رتبه ای قبول می شوید ؟
پاسخ به سوالاتی درباره انتخاب رشته دانشگاه آزاد، ظرفیت مازاد ، شهریه ها ، پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد ، نحوه چیدمان رشته ها ، رشته های بدون کنکور و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب