فراشناخت در پایان تابستان :دستاوردها و برنامه برای ادامه سال

در مقاله‌ی زیر از دانش آموزان خواسته شده پاورپوینت دستاورد تابستان خود و برنامه‌ی یک‌سال خود را تا آزمون 26 شهریور آماده کنند...



در جلسه‌ی نفرات برتر 12 شهریور 1395، کاظم قلم‌چی از دانش‌آموزان خواستند برای جلسه‌ی بعدی یعنی آخرین آزمون تابستان، گزارشی مبنی بر نگاه به گذشته‌ (عملکرد خود و دستاوردهایشاندر تابستان ) و نگاه به آینده (برنامه‌ریزی برای یک‌سال خود) در قالب پاورپوینت تهیه کنند و آن را ارائه دهند. ایشان از این موضوع به فراشناخت یاد کردند. بخشی از صحبت‌های ایشان در این زمینه و دستاورد سه دانش آموز حاضر در این جلسه در زیر آمده است:

فراشناخت

فراشناخت یعنی تفکر واضح درباره ی روش های مطالعه یعنی بدانید بهترین و مناسب ترین روش مطالعه ی هر درس برای شما چگونه است.

با شرکت در آزمون ها برنامه ای و دریافت بازخوردهای منظم و هم چنین با شرکت در جلسات روزهای جمعه ( یا مطالعه ی متن در سایت و گوش کردن فایل صوتی جلسه) و کمک گرفتن از پشتیبان و اولیای خود می توانید مهارت های فراشناختی خود را افزایش دهید .

افرادی که علاوه بر حضور پیوسته در آزمون ها آموزه های برنامه ریزی و ابزارهای آموزشی کانون را به کار می برند موفقیت بیشتری کسب می کنند

فراشناخت در پایان تابستان : در پایان تابستان جمع بندی خود از دستاوردهایتان را بنویسید و روش ها و راهکارهایتان را توضیح دهید .

هر چقدر بر روش های موفقتان مسلط تر باشید و روش هایتان را واضح تر و شفاف تر توضیح دهید موفقیتتان بیشتر خواهد شد برای جلسه‌ی برترهای آینده از شما می‌خواهیم به تابستان خود فکر کنید و دستاوردهای خودتان را بیان و برنامه‌ی خود را برای آینده مشخص کنید. در انتهای تابستان یک نگاه به گذشته خواهید داشت و یک نگاه به آینده. دستاوردهای تابستان خودتان را بنویسید و نسبت به این‌که چگونه در هر درسی موفق هستید یا موفق شده‌اید باید بتوانید روش‌هایتان را واضح بنویسید و ارائه دهید. جذاب ترین مهارت فراشناختی جایی است که روش خودتان را عوض کرده باشید و نتیجه بگیرید. کسانی که زحمت می‌کشند موفق می‌شوند ولی کسانی که وضح و شفافیت دارند جهش می‌کنند و شما نباید گیج باشید. کوشا جافریان آزمون‌ها را با رتبه‌ی 55 آغاز کرد و به رتبه‌ی 3 کشوری ریاضی رسید و این فراشناخت و وضوح و شفافیت او بود که سبب موفقیت و پیشرفت او شد. او هم‌چنین از منابع همان‌گونه که گفته بودیم استفاده کرد و اصلا غیبت نداشت.

امسال از رتبه‌های برتر 1395 یک سوال جدید پرسیدم که عبارتست از: مهم‌ترین ویژگی شخصیت آموزشی شما چیست؟

و کوشا جافریان در پاسخ به این سوال گفت من درس‌ها را با علاقه می‌خواندم. حال از خودتان بپرسید کدامیک از شما با علاقه درس می‌خوانید، درس خواندن برای شما در سال کنکور باید با لذت و آرامش همراه باشد نه درد و رنج. این یک امتیاز بزرگ است که شما در سن 17 و 18 سالگی می‌توانید با یک چالش بزرگ مواجه شوید و موفق شوید. کسی که می‌تواند چالش‌ها را مدیریت کند شخصیت او نیز شکل می‌گیرد چراکه شخصیت‌ها در چالش‌ها ساخته می‌شود و استعدادها در آرامش شکوفا می‌شوند. ضربه‌ای که انسان را از پای درنیاورد سبب قوی‌تر شدن او می‌شود.

سه مثال از مهارت‌های فراشناختی (دستاوردهای دانش‌آموزان حاضر در جلسه در تابستان):

فرزاد محمدی رشته‌ی ریاضی: آزمون‌ها را با تراز 5000 آغاز کردم و به تراز 6500 رسیدم. من سه کار را در تابستان انجام دادم که برایم مفید بود. اولین استراتژی من در تابستان این بود که سعی می‌کردم شرایط منزل را به آزمون نزدیک کنم و این کار خیلی برایم مفید بود دومین روش من در تابستان این بود که برای استراحت خودم هم برنامه داشتم مثلا هر 50 دقیقه یک بار استراحت می‌کنم. سومین روش من این است که سعی می‌کنم در هفته‌ی اول مطالب آموزشی را تمام کنم و در هفته‌ی دوم سراغ تست‌های زمان‌دار بروم.

کاظم قلم‌چی: موفق‌ترین دانش آموزان کسانی هستند که برای هفته‌ی اول و دوم خود برنامه دارند و برنامه‌ی هفته‌ی اول و دوم آن‌ها از هم متفاوت است و استراتژی دارند.

بهزاد چالاکی رشته‌ی تجربی: دستاورد من در تابستان این بود که زیست را خوب می‌زدم (80درصد) ولی در آن بهتر شدم.

وقتی دانش‌آموز سال سوم بودم ودرس‌های سال سوم را می‌خواندم فقط مطالب را می‌خواندم ولی امسال ترکیبی هم کار می‌کردم. هم‌چنین نکات مربوط به سال دوم را در کتاب دوم دبیرستان هم می‌نویسم. من دوم دبیرستان هم آزمون می‌دادم.

 دستاورد بعدی من مدیریت زمان است به این صورت که قبلا در سال سوم وقتی به سوالات شیمی در آزمون‌ها می‌رسیدم زمان کم می‌آوردم ولی الان در زمان استاندارد حتی کمتر از آن قادر به پاسخ به سوالات هستم.

کاظم قلم‌چی: لزوما نباید درس‌هایی را که نقطه ضعف شماست را بهتر کنید می‌توانید مثل ایشان درس‌هایی را که در آن خوب هستید را به نقاط قوت پایدار خود تبدیل کنید (خوب دشمن عالی است.). مهم‌ترین و دشوارترین سوال‌های زیست، ترکیبی ها هستند چرا که از بالاترین حیطه‌های شناختی بنجامین بلوم هستند.

حیطه‌ها‌ی شناختی بنجامین بلوم عبارتند از:

دانش‌، درک و فهم (زمانی که بتوانید به زبان خودتان بگویید یا مطالب را طبقه‌بندی کنید به مرحله‌ی درک و فهم رسیده‌اید) و مرحله‌ی کاربرد (این‌که هر موضوعی را کجا به کار ببرید) تجزیه و تحلیل (ارتباط اجزای درونی مطالب را بتوانید کشف کنید) ترکیب و داوری و ارزیابی. البته شاگردان بنجامین بلوم بعد از مرگ او، جای ترکیب و داوری و ارزیابی را با هم عوض کردند و معتقدند ترکیب بالاترین حیطه‌ی شناختی است.

غزاله آذین رشته‌ی تجربی: در درس زیست، دبیر ما یک روش را در مورد نحوه‌ی تمرین تست‌ها معرفی کرد که برای من کارساز بود. او می‌گفت اول جزوه را بخوانید بعد کتاب درسی را بعد هنگام تحلیل تست پاسخ‌نامه را بخوانید و دلیل رد گزینه‌های دیگر را هم بررسی کنید.

من می‌توانم روش معلمم را با آزمون کانون تلفیق کنم با این‌که دبیرم تمرکز بر زیست دوم دارد و برنامه‌ی من کمی عقب‌تر است ولی من موفق به این تلفیق شده‌ام.

کاظم قلم‌چی: یادگیری از همتایان و معلم مفید است وباید از آن بهره برد؛ روشی را که معلم شما بیان می‌کند امتحان کنید اگر نتیجه گرفتید ادامه دهید. غزاله آذین مدیریت تعارض‌ها را انجام داده است.

برای جلسه ی آزمون ۲۶ شهریور نوشته ها یا پاورپوینت خود را به همراه بیاورید. حتی اگر تنبلی کردید و دستاورهای خودتان را تهیه نکردید ولی باز هم در جلسه شرکت کنید و در مورد آزمون‌ها هم همین‌طور است حتی اگر از برنامه عقب ماندید باز هم در آزمون شرکت کنید.

برای 26 شهریور تمام آزمون‌های تابستان را مجددا از خودتان امتحان بگیرید و سوال‌هایی را که بلد نبودید بررسی کنید وعده‌های مطالعاتی برای آزمون بعدی را از خودتان با امتحان گرفتن آغاز کنید. با بازیابی اطلاعات انگیزه شما بیشتر و نتیجه‌ی شما بهتر خواهد شد. شما در ازمون‌های کانون 26 بار امتحان می‌دهید. در پایان تابستان و آغاز مهر باید برنامه‌ی یکساله‌ی خودتان را تنظیم کنید.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه