سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 12 شهریور 95 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 12 شهریور 1395 را در ادامه بخوانید...

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 12 شهریور 95 + فایل صوتی

بخشی از صحبت‌های کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 12 شهریور 1395 در زیر آمده است:

موضوعات جلسه:

1-منابع مطالعه

2-منطق برنامه‌ی راهبردی

3-بازیابی اطلاعات

4-سه نمونه‌ از فراشناخت


مهارت‌های فراشناختی با ارائه‌ی دستاورهای تابستان (نگاه به گذشته) و هدف‌گذاری برای آینده (نگاه به آینده)

فراشناخت یعنی تفکر واضح در باره ی روش های مطالعه یعنی بدانید بهترین و مناسب ترین روش مطالعه ی هر درس برای شما چگونه است.

با شرکت در آزمون ها برنامه ای و دریافت بازخوردهای منظم و هم چنین با شرکت در جلسات روزهای جمعه ( یا مطالعه ی متن در سایت و گوش کردن فایل صوتی جلسه) و کمک گرفتن از پشتیبان و اولیای خود می توانید مهارت های فراشناختی خود را افزایش دهید .

افرادی که علاوه بر حضور پیوسته در آزمون ها آموزه های برنامه ریزی و ابزارهای آموزشی کانون را به کار می برند موفقیت بیشتری کسب می کنند.

فراشناخت در پایان تابستان : در پایان تابستان جمع بندی خود از دستاوردهایتان را بنویسید و روش ها و راهکارهایتان را توضیح دهید .

هر چقدر بر روش های موفقتان مسلط تر باشید و روش هایتان را واضح تر و شفاف تر توضیح دهید موفقیتتان بیشتر خواهد شد.

برای جلسه‌ی برترهای آینده از شما می‌خواهیم به تابستان خود فکر کنید و دستاوردهای خودتان را بیان و برنامه‌ی خود را برای آینده مشخص کنید. در انتهای تابستان یک نگاه به گذشته خواهید داشت و یک نگاه به آینده. دستاوردهای تابستان خودتان را بنویسید و نسبت به این‌که چگونه در هر درسی موفق هستید یا موفق شده‌اید باید بتوانید روش‌هایتان را واضح بنویسید و ارائه دهید. جذاب ترین مهارت فراشناختی جایی است که روش خودتان را عوض کرده باشید و نتیجه بگیرید. کسانی که زحمت می‌کشند موفق می‌شوند ولی کسانی که وضح و شفافیت دارند جهش می‌کنند و شما نباید گیج باشید. کوشا جافریان آزمون‌ها را با رتبه‌ی 55 آغاز کرد و به رتبه‌ی 3 کشوری ریاضی رسید. او هم‌چنین از منابع همان‌گونه که گفته بودیم استفاده کرد و اصلا غیبت نداشت.

امسال از رتبه‌های برتر 1395 یک سوال جدید پرسیدم که عبارتست از: مهم‌ترین ویژگی شخصیت آموزشی شما چیست؟

و کوشا جافریان در پاسخ به این سوال گفت من درس‌ها را با علاقه می‌خواندم. حال از خودتان بپرسید کدامیک از شما با علاقه درس می‌خوانید، درس خواندن برای شما در سال کنکور باید با لذت و آرامش همراه باشد نه درد و رنج. این یک امتیاز بزرگ است که شما در سن 17 و 18 سالگی می‌توانید با یک چالش بزرگ مواجه شوید و موفق شوید. کسی که می‌تواند چالش‌ها را مدیریت کند شخصیت او نیز شکل می‌گیرد چراکه شخصیت‌ها در چالش‌ها ساخته می‌شود و استعدادها در آرامش شکوفا می‌شوند. ضربه‌ای که انسان را از پای درنیاورد سبب قوی‌تر شدن او می‌شود.

عوامل موفقیت:

برای موفقیت 4 عامل را در دنیا مطرح می‌کنند یکی را بیان نمی‌کنند زیرا آن‌ها موردی را که ما داریم ندارند (بازخورد مداوم و آزمون‌های دوهفته یک‌بار).

اولین عامل موفقیت، محیط است (در محیط هم اول پدر و مادر بعد دوستان تاثیرگذار هستند.) همراهی اولیاست و زمان گذاشتن اولیا برای فرزندانشان است که نتیجه بخش است.

دومین عامل، زحمت و تلاش است. هر چقدر هم فکر می‌کنید باهوش هستید ولی اگر می‌خواهید نتیجه بگیرید باید تلاش کنید و هم‌چنین باید امید داشته باشید. اولیا باید زمان‌هایی که دانش‌آموزان ناامید می‌شوند را تشخیص دهند و به فرزندانشان انگیزه دهند و کمک کنند به حالت عادی برگردند. اگر فکر می‌کنید موفق می‌شوید و اگر فکر می‌کنید موفق نمی‌شوید در هر دو حالت درست فکر می‌کنید. ميكل آنژ مي گفت: اگر مردم آنچه را از مشكلات و زحمت در زندگي تحمّل كرده ام مي دانستند؛ از كارهاي هنرمندانه ام تعجّب نمي كردند. برای این‌که بهترین نتیجه را بگیرید بهتر کار کنید.

عامل سوم مهارت‌های فراشناخت است. این ‌که بتوانید روش‌های موفق خودتان را کشف کنید و بدانید چگونه یاد می‌گیرید.

عامل چهارم مدیریت منابع.

................................................

مدیریت منابع:

اولین گام برنامه ریزی انتخاب کتاب است. قبل از شروع سال تحصیلی منابع خود را به درستی انتخاب کنید. منابع شما شامل کتاب ها ، دی وی دی ها و نرم افزارهاست (البته نتایج بررسی‌ها در جهان نشان داده است که تاثیر کتاب‌ها بیشتر از دی‌وی‌دی‌ها و نرم‌افزارهاست). کتاب ها منابع اصلی شما هستند باید کتاب هایتان را با دقت و به درستی انتخاب کنید.

منابع شما باید چنین باشد:

اول کتاب‌‌های آبی

دوم کتاب‌های سه‌سطحی برای تسلط بیشتر

کوشا جافریان، رتبه‌ی 3 کشوری ریاضی کنکور 95، نیز اول با تست استاندارد آغاز کرده است و اگر هم خواستید تست دشوارتر کار کنید آن هم باید منطق داشته باشد. اول باید با کتاب‌های آبی تمرین کنید.

تست باید شناسنامه‌دار و هویت‌دار باشد یا تالیفی؟

 قطعا تست شناسنامه‌دار و هویت‌دار. در سوال‌های کتاب‌های سه‌سطحی که کوشا جافریان نیز به آن اشاره کرده است از سوالات آزمون‌های کانون در سه سال اخیر استفاده کرده‌ایم که در آن میزان مراجعه و درصد پاسخ‌گویی سوالات اعلام شده است. اگر شما به تمام کتاب‌های دنیا هم مراجعه کنید مشاهده می‌کنید که هیچ جایی احساس دشواری را در کنار سوالات نگذاشته اند زیرا آن‌ها جامعه‌ی آماری آزمون‌های ما را ندارند.

بخشی از گفتگو با کوشا جافریان در مورد منابع مطالعاتی در زیر آمده است (این گفتگو توسط امیرحسین برادران، محمدعلی مرتضوی، ناهید منجمی و حامد هوشیاران انجام شده است.):

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید چه رتبه‌ای را در چه رشته‌ای کسب کردید؟

کوشا جافریان هستم، از تهران رتبه‌ی 3 کشوری و رتبه‌ی 2 ریاضی منطقه‌ی 1 را در کنکور 95 کسب کردم.

شما از کدام کتاب‌های کانون استفاده کردید؟

در تابستان که می‌خواستم شروع به مطالعه‌ی درس‌های ریاضی و فیزیک کنم از کتاب‌های آبی استفاده کردم بعد در آزمون کانون که نتایجم کمی بهتر شد دنبال سوالات دشوارتر بودم و برای تسلطم از کتاب‌های سه‌سطحی در درس‌های ریاضی، فیزیک و شیمی استفاده کردم.

لطفا به ویژگی‌های کلی کتاب‌های سه‌سطحی یا به ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها به صورت مجزا اشاره ‌کنید؟

اول این‌که کتاب‌های سه‌سطحی سوالات سختی داشتند که برای تسلط بیشتر مفید بود. نکته‌ی مهم‌تر این بود که سوالات سختش سوالات استاندارد بودند یعنی سوال سختی بودند که با دانش دبیرستان و کتاب درسی حل می‌شد برخلاف برخی از سوالات که در برخی از کتاب‌ها می‌گذارند و غیراستاندارد هستند چون برای آزمون‌های خود کانون بودند و می‌دانستم چه تعداد از دانش‌آموزان این سوالات را حل کرده اند.

نکته‌ی مهم دیگر این بود که از سه‌سطح تشکیل شده بودند نسبتا دشوار، دشوار، دشوارتر و می‌توانستم مدیریت زمان را بهتر انجام بدهم به این صورت که در ریاضی و فیزیک چون زمان داشتم از سوالات نسبتا دشوار شروع کردم و در شیمی چون کتاب آن را دیرتر تهیه کردم و زمان نداشتم از سوالات دشوارتر شروع کردم و چون سوالات سه سطح داشت می‌توانستم مدیریت زمان را بهتر انجام بدهم.

نکته‌ی سوم این‌که چیدمان سوالات یک روند ساده به دشوار داشت، آسان نداشت ولی با سوالات نسبتا آسان شروع می‌شد و سوالات کم‌کم سخت می‌شدند و این‌طوری یک‌باره با سوال سخت خیلی عجیب مواجه نمی‌شدیم و باعث می‌شد راحت‌تر بتوانیم سوالات خیلی سختش را هم حل کنم و این در نهایت سبب می‌شد اعتماد به نفس من بالا برود.

یک موضوعی که همیشه با آن مواجه هستیم اولویت استفاده از کتاب‌هاست؛ یعنی نقش کتاب آبی در کنار کتاب سه‌سطحی یا آموزش چگونه است و شما چگونه از این کتاب‌ها در کنار کتاب‌های دیگر استفاده کردید؟ آیا اول جزوه و درس را می‌خواندید و یک سری تست کنکور هم می‌زدید بعد از کتاب سه‌سطحی استفاده می‌کردید یا برای برخی از دروس از خود کتاب سه‌سطحی آغاز می‌کردید؟

من هیچ درسی را از سه‌سطحی شروع نمی‌کردم، در بعضی از درس‌ها از کتاب‌های آبی که در تابستان کار کردم یا کتاب‌های دیگر برای شروع استفاده می‌کردم و وقتی به یک تسلط نسبی روی مبحث رسیدم و احساس کردم درصدم از یک حدی بالاتر رفته است و می‌خواهم به تعداد کمی سوالات سخت که در هر آزمون مطرح می‌شود مسلط شوم سراغ کتاب‌های سه‌سطحی می‌رفتم یعنی در درس‌های مختلف کتاب‌های سه‌سطحی کتاب دوم و سوم من بودند.

کاظم قلم‌چی: توصیه من نیز همین است که در هیچ درسی ابتدا از کتاب سه‌سطحی آغاز نکنید. بلکه در ابتدا باید از کتاب‌های آبی که شامل سوالات استاندارد کنکور و آزمون‌های کانون هستند تست حل کنید بعد سراغ کتاب‌های سه‌سطحی بروید. دقت کنید که ما در آزمون‌های کانون چنان سوال می‌دهیم که قابلیت غربال‌گری بین شما با ترازهای مختلف را داشته باشد سوالات باید بتوانند دانش آموزان با ترازهای مختلف را از هم تفکیک کنند.

در کتاب فیزیک سه‌سطحی، آیا مبحثی بود که به طور خاص این کتاب به شما کمک زیادی کرده باشد تا به تسلط در آن مبحث برسید؟

مثلا از الکتریسیته جاری و مدارها مسائل پیچیده‌ای هم گاهی در کنکور مطرح می‌شود که دوست داشتم سوال ترکیبی پیچیده‌تر در این مبحث داشته باشم که کتاب سه‌سطحی واقعا خیلی به من کمک کرد و باعث شد پیشرف زیادی کنم.

تست‌ها را زمان‌دار می‌زدید یا بدون در نظر گرفتن زمان؟ کتاب آبی را چگونه استفاده می‌کردید؟

از کتاب‌های آبی در ابتدای یادگیری که برای مطالعه شروع می‌کردم استفاده می‌کردم و خیلی روی زمان کار نمی‌کردم اما خودم هم زمان زیادی صرف هر سوال نمی‌کردم حتی زمانی که به صورت آموزشی هم که تست می‌زدم روی هیچ تستی بیش از 5 دقیقه زمان نمی‌گذاشتم و اعتقاد دارم زیاد هم زمان بگذاریم خوب نیست و عادت بدی برای آزمون‌ها می‌شود. کتاب‌های سه‌سطحی را گاهی اوقات سعی می‌کردم با زمان کار کنم تا اعتماد به نفس من بالا برود.

کاظم قلم‌چی: او مهارت فراشناختی داشته است. مثلا کسی به او نگفته که زمان‌بندی را چه کار کند و 5 دقیقه بیشتر صرف هر سوال نکند. او در مورد درس‌خواندن خودش فکر می‌کرده است و برای خودش کلی استراتژی و روش دارد.

کتاب‌های سه‌سطحی چون سوالات دشوارتری دارند بعضا ممکن است دانش آموزان با ترازهای بالاتر هم نتوانند به برخی از سوالات پاسخ دهند و ناگزیر به پاسخ مراجعه کنند؛ ارزیابی شما از پاسخ کتاب‌های سه‌سطحی چگونه بود؟ آیا پاسخ‌ها را کافی می‌دانستید آیا نیاز دانش آموزان را برطرف می‌کرد؟آیا جنبه‌ی آموزشی هم داشت؟

به نظرم خوب بود من هر سوالی را که اشکال داشتم و از روی آن خواندم متوجه شدم و خیلی کمکم کرد و به طور کلی راضی بودم.

نقطه‌ی قوت کتاب‌های سه‌سطحی را در مقایسه با کتاب‌های مشابهی که کار کرده بودید در چه می‌دانید؟ با توجه به این‌که سوالات این کتاب‌ها آنالیزشده‌ی سوال‌های آزمون‌های کانون است و سوال کنکور نیستند.

حسن این‌که سوالات این کتاب‌ها، سوال کنکور نبودند این بود که سوال‌ها جدید بودند و ما قبلا در کتاب‌های دیگر آن‌ها را ندیده بودیم، از طرفی سوال‌های آزمون‌های کانون استاندارد هستند یعنی سوالاتی نیستند که با دانش دبیرستان و یا کتاب درسی حل نشود و این باعث می‌شد که یک مجموعه سوال سخت استاندارد داشته باشم که بتوانم تسلطم را بالا ببرم.

کاظم قلم‌چی: اول سوالات کنکور مهم هستند بعد سوالات آزمون‌های کانون. چرا سوالات آزمون‌های کانون استاندارد هستند؟

چون ما آمار داریم. سوالات آزمون‌های کانون را 50 هزار دانش آموز پاسخ داده‌اند و تعداد افرادی که پاسخ صحیح داده‌اند و تعداد افرادی که اشتباه پاسخ داده‌اند و سوالات دام‌دار مشخص است. در مورد سوالات آزمون‌های کانون موضوع حسی نیست بلکه آمار داریم. هم‌چنین ما سوالات معیوب را حذف می‌کنیم سوال معیوب یعنی سوالی که مراجعه به گزینه‌ی اشتباه در آن بیشتر است.

گفتگوی کامل این مصاحبه را در سایت کانون بخوانید.

................................................

منطق برنامه‌ی راهبردی

آزمون‌های کانون، در واقع بازخوردهای منظم بر اساس برنامه ی راهبردی هستند. ۲۶ آزمون برنامه‌ای کانون یعنی ۲۶ بازخورد در فاصله های دوهفته یک بار. هم‌چنین برنامه ی راهبردی آزمون ها هماهنگ با برنامه ی رسمی مدارس و آموزش و پرورش است.

آزمون های کانون یک پروژه در تابستان و ۸ پروژه در سال تحصیلی دارد ۴ پروژه دقیقا هماهنگ با برنامه ی رسمی مدارس است. این 4 پروژه عبارتند از:

دو پروژه در نیم سال اول : آغاز نیم سال اول + پایان نیم سال اول (‌این پروژه ها هرکدام شامل سه آزمون می شوند )

دو پروژه در نیم سال دوم : آغاز نیم سال دوم + پایان نیم سال دوم (‌این پروژه ها نیز هر کدام شامل سه آزمون می شوند )

علاوه بر این چهار پروژه، چهار پروژه ی دیگر نیزوجود دارد . این ها مربوط به زمان هایی است که مدارس تعطیل هستند در زمان‌هایی که مدارس تعطیل هستند شما نباید از برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها رها شوید و سخت‌ترین کار همین پیوستگی شما در این بازه‌های زمانی است. این زمان‌ها عبارتند از:

نوروز و هم‌چنین پس از پایان امتحانات خرداد

یا در حالت انتقالی که دانش‌آموزان در آن از یک دوره به دوره‌ی دیگر می‌روند ( مثل زمان بین دونیم سال یا آغاز سال تحصیلی )

پروژه ی تعیین سطح (شامل دو آزمون در پایان تابستان و در آغاز مهر)

ضرورت پروژه : تشخیص میزان پیشرفت دانش آموز درطی دوره ( از آغاز تا پایان دوره )

دلیل این‌که پروژه در نظر گرفته‌ایم این است که هدف‌های بزرگ را به بخش‌های کوچک برای شما تقسیم کرده باشیم. از شما انتظار نداریم هر آزمون رشد و پیشرفت کنید ولی انتظار داریم هر پروژه یک قدم جلوتر بروید.

  ضمنا این دو آزمون برای دانش آموزانی که در تابستان درس خوانده اند نقش جمع بندی هم دارداگر آزمون 26 شهریور را خوب ندادید پاسخ ما به شما این است که می‌توانید آن را در 9 مهر جبران کنید. این آزمون (26 شهریور) یک ویژگی خاص دارد و آن این‌که می‌توانید در آزمون 9 مهر آن را جبران کنید.

پروژه ی جمع بندی اول‌( شامل دو آزمون در دی ماه )

در پایان نیم سال اول و قبل از آغاز نیم سال دوم

اولین آزمون جمع بندی نیم سال اول و دومی جمع بندی درس های پایه

پروژه ی دوران طلایی نوروز( شامل دو آزمون در ایام نوروز)

آزمون اول جمع بندی درس های پایه و دومی جمع بندی

درس های نیم سال اول

پروژه ی دوران جمع بندی (شامل سه آزمون در خرداد ماه )

این پروژه آخرین و هشتمین پروژه است و شامل سه آزمونمی شود .

اگر بین برنامه‌ی کانون و مدرسه اختلاف داشت که در طول سال ممکن است فقط برای یک یا دو درس شما اتفاق بیفتد فقط برای همان درس برنامه‌ی مدرسه را دنبال کنید.

تفاوت های پروژه ها در سال چهارم با سال های دیگر در این است که  در سال چهارم دانش آموزان علاوه بر درس های مدرسه باید درس های سال های قبل را نیز مطالعه و درکنکور شرکت کنند . مساله ی اصلی دانش آموزان در سال آخر تعداد سه برابر درس هایشان است . به همین دلیل برنامه در این سال پایانی اهمیت ویژه ای پیدا می کند  و همان‌طور که گفتم در این سال شما بیش از همیشه به نظم و آرامش نیاز دارید.

برنامه ی راهبردی آزمون ها به این ترتیب تنظیم شده است : محور اصلی درس های سال چهارم و هماهنگ با برنامه رسمی مدارس در نظر گرفته شده است. مدارسی که چهار فصل هستند (مثل مدارس تیزهوشان و مدارس غیردولتی وسایر مدارس خاص) ممکن است ازبرنامه جلوتر باشند و این موضوع سبب بازیابی مجدد آموخته ها برای این دانش آموزان خواهد شد .

در مورد درس های پایه با چهار روش مهم دانش آموزان هم زمان با مطالعه ی درس های سال چهارم درس های پایه را نیز امتحان می دهند . این چهار روش عبارتند از :

  • زوج درس ها ،

  • مطالعه دو درس مهم پایه به صورت دائمی ،

  •  مطالعه ی درس های مرتبط پایه ،

  • مطالعه ی درس های پایه در پنجره های باز

به شما که از تابستان در آزمون‌ها شرکت کرده بودید و درس‌های دوم را کار کرده بودید توصیه می‌کنم در پاییز درس‌های دوم را انتخاب کنید و در زمستان مجددا درس‌های سوم را کار کنید به دانش آموزانی که از پاییز به کانون ملحق می‌شوند توصیه می‌کنم پاییز درس‌های دوم را انتخاب کنند.

ایستگاه های جبرانی : یکی از ویژگی های مهم برنامه ی راهبردی آزمون ها ایستگاه های جبرانی است . برای همه ی دانش آموزان این اتفاق رخ می دهد که به دلایل ناهماهنگی مدرسه در یک یا دو درس یا کم کاری خودشان از برنامه عقب بمانند . در برنامه ی راهبردی آزمون ها به طور متوسط چهار ایستگاه جبرانی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده تا هر گاه از برنامه عقب ماندند یا به نتیجه ی دلخواه نرسیدند مجبورنباشند به عقب برگردند و ازبرنامه جدا شوند . در برنامه ی راهبردی آزمون ها به تعداد کافی ایستگاه جبرانی وجود دارد و جای نگرانی نیست .

همه‌ی ما چون انسان هستیم گاه ناامید می‌شویم گاه تنبلی می‌کنیم گاه مایوس می‌شویم و گاه بازیگوشی می‌کنیم به همین دلیل لزوما در تمام آزمون‌ها شما نمی‌توانید رشد تراز داشته باشید و ممکن است هر کدام ازین موارد برای شما هم پیش بیاید ولی در این مواقع باید اولیا به شما کمک کنند تا سریع به حالت عادی برگردید.

برنامه‌ی راهبردی را چندین بار بررسی کنید و به آن مسلط باشید. خواهید دید که برنامه راهبردی با شرایط تمام دانش آموزان سازگار است. پشت تنظیم برنامه‌ی راهبردی تفکر است و با این تفکر آشنا باشید نقشه راه را بشناسید و به کمک آن آرامش پیدا خواهید کرد.

برنامه ی مدرسه و برنامه ی راهبردی

یک برنامه ای باشید . ذهنتان را آشفته نکنید . امسال بیش از هر سال به ذهن منظم و آرامش نیاز دارید .

برنامه ی مدرسه را اساس کار خود قرار دهید . برنامه ی راهبردی آزمون ها را با برنامه ی مدرسه هماهنگ کنید . اگر مشکل دارید از پشتیبان خود کمک بگیرید . برنامه ی شخصی خود را با برنامه ی مدرسه و آزمون های برنامه ای هماهنگ کنید .

................................................

بازیابی اطلاعات و دو پژوهش بین‌المللی در این زمینه:

بازیابی:

بازیابی یعنی این‌که مطالب را بعد از مطالعه کنار بگذارید و سعی کنید مطالب را از درون ذهن خودتان بیرون بکشید و به خاطر بیاورید. بازیابی یعنی این‌که اول امتحان دهید بعد درس بخوانید، گرایشی که در کتاب make it stick مطرح شده است و در آن تاکید شده است که وقتی مطلبی را سخت یاد می گیرید بهتر یاد می گیرید. یکی از اشکال‌هایی که وجود دارد این است که اکثر ما فکر می‌کنیم برای یادگیری باید چندین بار بخوانیم و یک بار بازیابی کنیم در حالی که باید یک بار خواند و چندین بار بازیابی کرد. بازیابی از دوباره خوانی به مراتب مهم تر است . تمرین ها و تست های مناسب بهترین منبع برای بازیابی شما هستند .کتاب هایی را برای آموزش و تمرین انتخاب کنید که بیشترین کمک را به آموزش و بازیابی آموخته هایتان بکند. بهترین روش بازیابی هم امتحان دادن است.

در پژوهشی تحت عنوان: "بازخوانی یا بازیابی"، 4 روش مورد بررسی قرار گرفته است که در زیر آمده:

در این پژوهش، سوال چالشی این است که آن‌چه یاد گرفتیم را دوباره بخوانیم یا نه؟

در این پژوهش،40 لغت آفریقایی را به تعدادی از افراد داده‌اند و با 4 مدل بررسی کرده‌اند. بار اول همه‌ی افراد تمام 40 لغت را خواندند، بار دوم همه‌ی افراد تمام 40 لغت را امتحان دادند.  افراد، یک تعداد از لغت‌ها را یاد می‌گیرند و به خاطر می‌آورند و تعدادی را نمی‌توانند بازیابی کنند. از بار دوم به بعد افراد را به 4 گروه مختلف طبقه‌بندی کردند. پس از یک هفته از آن‌ها امتحان می‌گیرند تا بررسی کنند کدام گروه موفق‌تر است. دو گروه بالای 80 درصد و دو گروه حدود 30 درصد نتیجه گرفتند. حال کدام گروه از 4 گروه زیر نتیجه‌ی بهتری گرفتند؟

گروه اول 40 بار خواندند و 40 بار امتحان دادند.

گروه دوم 40 لغت را خواندند و در نوبت‌های بعدی آن‌هایی را مطالعه کردند که بار اول یاد نگرفته بودند اما هر بار از تمام مطالب امتحان دادند.

گروه سوم همه‌ی مطالب را خواندند ولی آن‌هایی را امتحان دادند که یاد نگرفته بودند.

دسته‌ی چهارم کسانی بودند که فقط مطالبی را که یاد نگرفته بودند خواندند و فقط همان مطالب را امتحان دادند.

موضوع چالشی این است مطالبی را که یاد گرفته‌ایم دوباره بخوانیم یا نه؟

جواب این تحقیق این است که اگر چیزی را که یاد گرفتید دوباره بخوانید فایده‌ای ندارد ولی باید امتحان دهید و بارها بازیابی کنید. امتحان دادن سبب یادگیری از نوع متفاوت می‌شود و مطالب به شیوه‌ای جدید در ذهن شما به خاطر سپرده می‌شود.

پاسخ نازنین سنگستانی رتبه‌ی 48 کنکور 1395: چیزی را که قبلا یاد گرفتیم نباید دوباره بخوانیم ولی باید آن را بازیابی کنیم و گروه دوم نتیجه‌ی بهتری گرفته‌اند چرا که با صرف زمان کمتر از گروه اول نتیجه‌ی بهتری گرفته‌اند. من هم در طول سال کنکور، طبق گفته‌های شما، براساس کارنامه‌ی مبحثی فقط غلط هایم را که در سایت مشخص شده بود بررسی می‌کردم. با این کار درصدهای پایینی که در برخی از دروس داشتم رشد کرد و نتیجه‌ام در درس‌هایی که قبلا خوب بودم ثابت و خوب ماند.

کاظم قلم‌چی: فرض کنید شما یک سری سوال را درست جواب دادید سه ماه یا دوماه بعد چه کار کنید؟از موارد زیر کدام را باید انجام دهید؟

1- آن‌چه درست جواب داده اید را بخوانید یا نه؟ (ممکن است بگویید بلد هستم پس چرا بخوانم؟)

 2- آن‌چه درست جواب داده اید را نخوانید (شاید یادم رفته باشد)؟

3- آن‌چه درست جواب داده اید را امتحان دهید (شاید یادم رفته باشد).

4- آن‌چه درست جواب داده اید را امتحان ندهید.

از حالات بالا کدام را انجام دهید؟ کدام خنثی است و کدام به شدت تاثیرگذار است؟

پاسخ: خواندن مجدد فایده ندارد و باید امتحان دهید سپس آن‌چه یاد نگرفته‌اید را دوباره بخوانید. این‌که برای بارهای بعدی بیشتر امتحان دهید بهتر است و انگیزه و هیجان شما هم برای انجام این کار بیشتر می‌شود.

................................................

ارائه‌ی بابک عبدل‌زاده فخر در زمینه‌ی چگونگی احساس افراد از یادگیری و بازیابی اطلاعات:

یک پژوهش تجربی روی گروهی از دانش‌آموزان انجام شده است در این پژوهش افراد به سه گروه تقسیم شدند و به آن‌ها مطالب مشابهی داده شد و آزمون مشابهی از آن‌ها گرفتند. فرق این سه گروه در روش مطالعه ی متفاوت آن‌هاست.

گروه اول مطالب را 4 بار خواندند.

گروه دوم 3 بار خواندند و یک بار بازیابی کردند.

گروه سوم 1 بار خواندند و 3 بار بازیابی کردند.


پس از آزمون، 3 نکته را اندازه‌گیری کردند:

یادگیری مطالب در کوتاه مدت

یادگیری مطالب در بلندمدت

احساس یادگیری


نتیجه:

در یادگیری مطالب در کوتاه‌مدت گروه اول از 10، 5.7 شدند ولی در بلندمدت فقط 1.6 شدند ولی احساس یادگیری این افراد بیش از همه است (9.6) و این بزرگترین مانع برای یادگیری مجدد و خواندن مجدد و امتحان دادن مجدد است.

گروه دوم در کوتاه مدت 8.1 نمره گرفتند در بلند مدت 3.8 شدند احساس یادگیری (از آن‌ها پرسیدند به نظرتان نمره‌ی شما چند می‌شود و میانگین گرفتند.) آن‌ها به 8.4 کاهش یافته است.

گروه سوم که بهترین استراتژی را داشتند (یعنی 1 بار خواندند و 3 بار بازیابی کردند) در کوتاه مدت 8.7 و در بلندمدت 8.8 شدند. احساس یادگیری آن‌ها کمتر از نتیجه‌ی واقعی آن‌ها و یادگیری آن‌هاست (8). این افراد بیشتر از همه بلد هستند و فکر می‌کنند بلد نیستند بنابراین موتور محرک آن‌ها نیز برای یادگیری بیشتر از بقیه کار می‌کند. بهترین روش بازیابی هم امتحان دادن است که این گروه اجرا کرده است. پس این بهترین استراتژی است هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت نتیجه می‌دهد و هم احساس ما را هم کنترل می‌کند و احساس ما در حد نتیجه‌ی ماست.

کاظم قلم‌چی: در نتیجه از شما دانش‌آموزان می‌خواهیم برای 26 شهریور بازیابی اطلاعات کنید به این صورت که تمام آزمون‌های تابستان را مجددا از خودتان امتحان بگیرید و سوال‌هایی را که بلد نبودید بررسی کنید وعده‌های مطالعاتی برای آزمون بعدی را از خودتان با امتحان گرفتن آغاز کنید. با بازیابی اطلاعات انگیزه شما بیشتر و نتیجه‌ی شما بهتر خواهد شد. شما در ازمون‌های کانون 26 بار امتحان می‌دهید. در پایان تابستان و آغاز مهر باید برنامه‌ی یکساله‌ی خودتان را تنظیم کنید.

................................................

آیامی دانید ویژگی های پشتیبان و مشاورخوب چیست ؟

در انتخاب مشاور به دو نکته دقت کنید اول این‌که عیار علمی مشاور شما بالا باشد. مشاور باید خودش شخص موفقی باشد و دوم این‌که برنامه‌ای هماهنگ با برنامه‌ی مدرسه و کانون ارائه کند چرا که برنامه‌ی کانون با برنامه‌ی مدارس هماهنگ است. امسال شما بیش از هر زمانی به نظم و آرامش نیاز دارید. امسال از هرچیزی که برنامه‌ی ذهنی شما را به هم بریزد اجتناب کنید. شما باید بتوانید از دبیران و مشاوران و همین‌طور از کلاس های دبیران مدرسه به خوبی بهره بگیرید.

سه مثال از مهارت‌های فراشناختی (دستاوردهای دانش‌آموزان حاضر در جلسه در تابستان):

فرزاد محمدی رشته‌ی ریاضی: آزمون‌ها را با تراز 5000 آغاز کردم و به تراز 6500 رسیدم. من سه کار را در تابستان انجام دادم که برایم مفید بود. اولین استراتژی من در تابستان این بود که سعی می‌کردم شرایط منزل را به آزمون نزدیک کنم و این کار خیلی برایم مفید بود دومین روش من در تابستان این بود که برای استراحت خودم هم برنامه داشتم مثلا هر 50 دقیقه یک بار استراحت می‌کنم. سومین روش من این است که سعی می‌کنم در هفته‌ی اول مطالب آموزشی را تمام کنم و در هفته‌ی دوم سراغ تست‌های زمان‌دار بروم.

کاظم قلم‌چی: موفق‌ترین دانش آموزان کسانی هستند که برای هفته‌ی اول و دوم خود برنامه دارند و برنامه‌ی هفته‌ی اول و دوم آن‌ها از هم متفاوت است و استراتژی دارند.

بهزاد چالاکی رشته‌ی تجربی: دستاورد من در تابستان این بود که زیست را خوب می‌زدم (80درصد) ولی در آن بهتر شدم.

وقتی دانش‌آموز سال سوم بودم ودرس‌های سال سوم را می‌خواندم فقط مطالب را می‌خواندم ولی امسال ترکیبی هم کار می‌کردم. هم‌چنین نکات مربوط به سال دوم را در کتاب دوم دبیرستان هم می‌نویسم. من دوم دبیرستان هم آزمون می‌دادم.

 دستاورد بعدی من مدیریت زمان است به این صورت که قبلا در سال سوم وقتی به سوالات شیمی در آزمون‌ها می‌رسیدم زمان کم می‌آوردم ولی الان در زمان استاندارد حتی کمتر از آن قادر به پاسخ به سوالات هستم.

کاظم قلم‌چی: لزوما نباید درس‌هایی را که نقطه ضعف شماست را بهتر کنید می‌توانید مثل ایشان درس‌هایی را که در آن خوب هستید را به نقاط قوت پایدار خود تبدیل کنید (خوب دشمن عالی است.). مهم‌ترین و دشوارترین سوال‌های زیست، ترکیبی ها هستند چرا که از بالاترین حیطه‌های شناختی بنجامین بلوم هستند.

حیطه‌ها‌ی شناختی بنجامین بلوم عبارتند از:

دانش‌، درک و فهم (زمانی که بتوانید به زبان خودتان بگویید یا مطالب را طبقه‌بندی کنید به مرحله‌ی درک و فهم رسیده‌اید) و مرحله‌ی کاربرد (این‌که هر موضوعی را کجا به کار ببرید) تجزیه و تحلیل (ارتباط اجزای درونی مطالب را بتوانید کشف کنید) ترکیب و داوری و ارزیابی. البته شاگردان بنجامین بلوم بعد از مرگ او، جای ترکیب و داوری و ارزیابی را با هم عوض کردند و معتقدند ترکیب بالاترین حیطه‌ی شناختی است.

غزاله آذین رشته‌ی تجربی: در درس زیست، دبیر ما یک روش را در مورد نحوه‌ی تمرین تست‌ها معرفی کرد که برای من کارساز بود. او می‌گفت اول جزوه را بخوانید بعد کتاب درسی را بعد هنگام تحلیل تست پاسخ‌نامه را بخوانید و دلیل رد گزینه‌های دیگر را هم بررسی کنید.

من می‌توانم روش معلمم را با آزمون کانون تلفیق کنم با این‌که دبیرم تمرکز بر زیست دوم دارد و برنامه‌ی من کمی عقب‌تر است ولی من موفق به این تلفیق شده‌ام.

کاظم قلم‌چی: یادگیری از همتایان و معلم مفید است وباید از آن بهره برد؛ روشی را که معلم شما بیان می‌کند امتحان کنید اگر نتیجه گرفتید ادامه دهید. غزاله آذین مدیریت تعارض‌ها را انجام داده است.


وظایف دانش‌آ موزان برای آزمون 26 شهریور :

فراشناخت:‌ برای جلسه ی آزمون ۲۶ شهریور نوشته ها یا پاورپوینت خود را به همراه بیاورید. حتی اگر تنبلی کردید و دستاوردهای خودتان را تهیه نکردید ولی باز هم در جلسه شرکت کنید و در مورد آزمون‌ها هم همین‌طور است حتی اگر از برنامه عقب ماندید باز هم در آزمون شرکت کنید.

بازیابی اطلاعات: برای 26 شهریور تمام آزمون‌های تابستان را مجددا از خودتان امتحان بگیرید و بازیابی کنید. سوال‌هایی را که بلد نبودید بررسی کنید وعده‌های مطالعاتی برای آزمون بعدی را از خودتان با امتحان گرفتن آغاز کنید. با بازیابی اطلاعات انگیزه شما بیشتر و نتیجه‌ی شما بهتر خواهد شد. شما در ازمون‌های کانون 26 بار امتحان می‌دهید. در پایان تابستان و آغاز مهر باید برنامه‌ی یک‌ساله‌ی خودتان را تنظیم کنید.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه
پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب