کشف کهکشانی که تقریبا دیده نمی‌شود!

اخترشناسان در کشفی بی سابقه موفق به شناسایی کهکشانی شده اند که تقریبا از ماده تاریک تشکیل شده است.

کشف کهکشانی که تقریبا دیده نمی‌شود!

به گزارش خبرگزاری مهر، ماده تاریک یکی از مرموزترین موضوعات در علم محسوب می شود و حالا اخترشناسان خود را با دنیای از این ماده می بینند که وسعتی به اندازه کهکشان راه شیری دارد.

دانشمندان چندین دهه است که تلاش می کنند به درک درستی از ماده تاریک دست یابند اما در این مسیر تقریبا چیزی به دست نیاورده اند.

مشاهدات دقیقی که توسط اخترشناسان صورت گفته حکایت از آن دارد که کهکشان مورد نظر ۹۹.۹۹ درصد از ماده تاریک شکل گرفته و یک صدم درصد باقی مانده نیز ماده معمولی نظیر ستارگان و سیارات است. نکته مهم اینجاست که این کهکشان عملا قابل دیدن نیست چون ماده تاریک قابل رؤیت نیست.

اگرچه ماده تاریک قابل دیدن نیست اما دانشمندان از وجود آن آگاه هستند زیرا موجودیت ماده تاریک را از طریق اثرات جاذبه ای آن بر سایر عناصر موجود در فضا را تشخیص می دهند.

نکته جالب توجه دیگر این است که ۸۰ درصد از کل عالم از ماده تاریک شکل گرفته است.

اخترشناسان عنوان Dragonfly ۴۴ را برای این کهکشان تازه کشف شده انتخاب کرده اند. آنها این کهکشان را در سال ۲۰۱۵ شناسایی کردند اما پس از بررسیهای دقیقی که بر روی آن انجام شد جزئیات این کشف مهم را به تازگی رسانه ای کرده اند.

این کهکشان بخشی از یک گروه بزرگ از کهکشانهاست (حدود یکهزار کهکشان) که نزدیک به ۳۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند.