نوروز 96

چگونه پشت میز کامپیو‌تر بنشینیم؟

بسیاری از ما هر روز در ساعاتی طولانی پشت میز و کامپیوتر می‌نشینیم. دانستن این که چگونه باید پشت میز نشست می‌تواندتاثیر بسیاری در کاهش خستگی و سالم ماندن بدن ما داشته باشد



بسیاری از ما هر روز در ساعاتی طولانی پشت میز و کامپیوتر می‌نشینیم. دانستن این که چگونه باید پشت میز نشست می‌تواندتاثیر بسیاری در کاهش خستگی و سالم ماندن بدن ما داشته باشد. با زومیت همراه باشید تا با نحوه نشستن صحیح در پشت کامپیوتر آشنا شوید.

نشستن طولانی مدت پشت میز کامپیوتر می‌تواند عوارض زیادی بر روی بدن داشته باشد. اگر با وضعیتی صحیح پشت میز ننشینیم، با عوارضی چون دردِ پشت، زانو درد، گردن درد و سورن‌سوزن شدن دست‌ها و انگشتان روبرو خواهیم شد. در این‌جا شما را با چند نکته درباره حفظ ارگونومی صحیح و نشستن راحت درطول روز آشنا می‌کنیم. یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان داد که در مقایسه با حالتی عمود، یک زاویه ۱۳۵ درجه تاثیر بیشتری برای بهبود درد کمر و پشت دارد.

۱.در هنگام نشستن توجه کنید که کمر و نشیمن‌گاه خود را تا جای ممکن به صندلی بچسبانید. ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنید که پاهایتان صاف بر روی زمین قرار گیرد و به همین‌ترتیب هر دو زانو هم‌سطح و صاف خواهند بود، می‌توانید زانو‌ها را کمی پایین‌تر از نشیمن‌گاه خود نگاه دارید. تکیه‌گاه صندلی خود را با یک زاویه ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه تنظیم کنید. توجه داشته ‌باشید که پشت شما در قسمت بالا و پایین به پشت صندلی تکیه داده باشد. اگر نیاز است می‌توانید از تکیه‌گاه‌های طبی یا بالشتی کوچک استفاده کنید. اگر صندلی شما دارای امکان تغییر زاویه تکیه‌گاه با میزان فشار شما است، از این قابلیت برای تغییر دادن مرتب حالت خود استفاده کنید. دسته‌های صندلی را به شکلی تنظیم کنید که شانه‌هایتان در حالتی راحت قرار گیرد و اگر فکر می‌کنید این دسته‌ها دست و پای شما را در حین کار می‌بندد، آن‌ها را از صندلی جدا کنید.

۲.نزدیک به صفحه کلید بنشینید. صفحه کلید را کاملا در جلوی خود قرار داده و مطمئن شوید که کلید‌ها در روبروی بدن شما و در مرکز قرار دارد.

۳.ارتفاع صفحه کلید را تنظیم کنید به‌طوری که شانه‌هایتان در حالتی راحت باشند و آرنج‌ها در حالتی کمی‌ باز قرار بگیرند. مچ و خود دست هم باید مستقیم باشند.

۴.شیب صفحه کلید را براساس وضعیت خود تنظیم کنید. می‌توانید برای انجام این کار از پایه‌های صفحه کلید استفاده کنید. اگر به حالت عمودی یا رو به جلو نشسته‌اید، صفحه کلید را طوری تنظیم کنید که نسبت به بدن شما شیب کاملی داشته باشد، ولی اگر به صندلی تکیه بیشتری می‌دهید، زاویه صفحه کلید را با شیب بسیار کمی تنظیم کنید تا مچ دستتان در حالت صاف باقی بماند.

۵.از استراحت‌دهنده‌های مچ دست استفاده کنید، این‌کار به شما کمک می‌کند که حالت طبیعی دست خود را حفظ کرده و این وسیله در سطوح سخت به عنوان یک پد برای دست شما عمل می‌کند. این وسیله تنها برای استراحت کف دست و زمانی که در حال تایپ کردن نیستید، قابل استفاده است. موس را تا جای ممکن نزدیک به صفحه کلید قرار دهید.

۶.مانیتور را در فاصله مناسبی قرار دهید. مانیتور یا اسنادی که می‌خواهید به آن‌ها نگاه کنید را طوری قرار دهید که گردن در حالتی طبیعی و راحت قرار بگیرد. مانیتور را دقیقا در روبروی خود و بالاتر از صفحه کلید قرار دهید. قسمت بالای مانیتور باید حدود۲/۳ بالاتر از سطح چشم در حالت نشسته باشد. اگر از عینک دو‌کانونی استفاده می‌کنید، مانیتور را تا یک سطح خواندن راحت پایین بیاورید.

حداقل به اندازه یک طول بازو از مانیتور فاصله بگیرید و فاصله را برای دید خود تنظیم کنید.

۷.اگر می‌خواهید از روی یک متن تایپ کنید، بهتر است که از یک پایه برای صفحات متن استفاده کرده و آن را دقیقا در جلوی خود قرار دهید. اگر جایی کافی برای قرار دادن آن‌ها وجود نداشت، از یک نگهدارنده صفحات که در کنار مانیتور قرار گرفته است، استفاده کنید. با قراردادن صحیح صفحه نمایش در جایی مناسب، می‌توانید هر نور اضافه‌ای را حذف کنید. شما باید به طور مستقیم به مانیتور نگاه کنید ولی معمولا نگاهی روبه پایین به صفحه نمایش دارید چرا که آن را به درستی تنظیم نکرده‌اید. اگر نیاز است، از پرده و نورگیر استفاده کنید. زاویه عمودی صفحه نمایش را تنظیم کرده و آن را به شکلی قرار دهید که نور‌های سقف بر روی برخورد نکرده و دید شما را با مشکل روبرو نکند.

تلفن را در محلی قرار دهید که به راحتی به آن دستیابی داشته باشید. می‌توانید از هدست یا حالت بلندگوی تلفن استفاده کنید تا راحت‌تر باشید.

۸.یک طبقه جداگانه و چرخ‌دار مخصوص صفحه‌کلید، فضایی مطلوب را برای دیگر وسایل فراهم می‌کند. در هر صورت این سینی باید موس را در کنار صفحه کلید

منبع :

زیرمجموعه و جبرمجموعه ها از جبر و احتمال
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( سوم ریاضی)
دبیر : عباس اسدی