غمگین‌ترین میمون جهان شناسایی شد

محققان چینی در زمان تعیین توالی 38 میمون دماغ سربالا متوجه شدند که یکی از آن‌ها چهره‌ای بسیار محزون دارد و او را غمگین‌ترین میمون جهان نامیدند.

غمگین‌ترین میمون جهان شناسایی شد

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمودو، صورت آبی‌رنگ و نگاه خیره بی‌احساس این میمون، ظاهری ناامید یا ناباور به آن داده است.

این  در حالیست که خانواده وی دارای ظاهر شادی هستند.

محققان در این تحقیق با بررسی میمون‌های دماغ سربالا با نام علمی "Rhinopithecus"، ژن‌ها و فرآیندهای مرتبط با سازش‌پذیری با ارتفاع بالا را در آن‌ها شناسایی کردند.

دسته میمون‌های دماغ‌سربالا شامل پنج گونه مرتبط است که در ارتفاعات 800 تا 4500 متری زندگی می‌کنند. محققان دریافتند گونه‌های Rhinopithecus bieti ،Rhinopithecus roxellana و Rhinopithecus strykeri  که در ارتفاعات بالاتر زندگی می‌کردند، از ژن CDT1 برخوردار بودند که سلول‌ها را در برابر تابش فرابنفش مقاوم می‌کند.

اسکن‌های ژنومیکی در دو سویه میمون دماغ‌سربالا آثار انتخاب ژنی را در میان جمعیت‌ها نشان داد که در عملکردهای مرتبط با سازگاری با ارتفاع بالا دخیل بودند. این نتایج می‌تواند درک ارزشمندی از سازگاری به ارتفاع بالا را در میمون‌ها ارائه کند.

این یافته‌ها در مجله نیچر منتشر شده است.