تحلیلی بر رتبه‌های برتر تهران در کنکور 1395

در ابتدای این جلسه، کاظم قلم‌چی به جشن تجلیل از رتبه‌های برتر پسران تهران که در 28 مرداد 1395 برگزار شد اشاره کردند. صحبت‌های ایشان در این زمینه در زیر آمده است:

 امسال تهرانی‌ها درخشیدند و خصوصا پسرها در کسب رتبه‌های تک‌رقمی نتایج خوبی کسب کردند. گزارش این جشن در سایت کانون قرار دارد و این جشن برای دختران نیز برگزار می‌شود.

اگر نام کوشا جافریان (که به همراه اولیایش در جلسات نفرات برتر تهران نیز شرکت می‌کرد) رتبه‌ی 3 کشوری ریاضی کنکور امسال را در اینترنت جستجو کنید می‌بینید که از قبل از دبستان و تمام سال‌های تحصیلی او مطلب در اینترنت وجود دارد و این حاکی از کارهایی است که والدین او برایش انجام داده‌اند. پدر و مادر او از قبل از دبستان به فکر آموزش فرزندشان بوده‌اند. درست است که این دانش‌آموز نخبه است ولی اولیا در موفقیت او تاثیر زیادی داشته‌اند. شما در جلسه‌های آخر شهریور، دستاورد خودتان را در تابستان ارائه می‌دهید که چگونه موفق شده‌اید مشابه پاورپوینت کوشا جافریان که در سایت کانون قرار دارد.

همین که الان شما برتر هستید، بخاطر این است که اولیای شما کارهایی را برای شما انجام داده‌اند و آن‌ها باید این کارها را بنویسند و ذهن آشکار داشته باشند و دانش ضمنی را به دانش آشکار تبدیل کنند.

محمدامین روانبخش رتبه‌ی 2 کشوری رشته‌ی تجربی را از یک روستا در تربت حیدریه کسب کرده است و پدر او با این‌که کشاورز بوده است طی 2 سال که فرزندش آزمون می‌داده او را در آزمون‌های کانون همراهی می‌کرده است.

در کنکور یک تیم شرکت می‌کند تیمی متشکل از مادر و پدر و دانش‌آموز. کاظم مرادی که موفق به کسب رتبه‌ی 9 منطقه‌ی 3 در کنکور امسال شده در کنار پدرش به چوپانی مشغول بوده و همزمان با تحصیل کار می‌کرده، چنین گفته است که پدر من همیشه قله ها را به من نشان می‌داد و نمی‌گذاشت به چیزی که هستم قانع باشم.

در این مراسم از مدیر مدرسه‌ی یکی از دانش‌آموزان نابینا (سمانه میرزاخانی) تقدیر و قدردانی شد. ایشان که کم‌بینا هستند موفق به کسب رتبه‌ی 51 در رشته‌ی انسانی از شهریار شدند که سال گذشته نیز خواهرش پروا میرزاخانی رتبه‌ی دورقمی کسب کرده بود. او در مدرسه‌ی عادی درس خوانده است و مدیر او علی‌رغم این‌که مشاور از او خواسته بود با ادامه‌ی تحصیل او در مدرسه‌ی عادی مخالفت کند سمانه را همراهی کرده بود. این مدیر می‌گفت این دو پدر و مادر هر کدام 2 بال کم دارند و اگر من می‌توانستم مجسمه‌ای از آن‌ها می‌ساختم.

در جشن دیروز هم‌چنین سیامک قهرمانی حضور داشت ایشان که در سال 1374 یک بار پزشکی قبول شده بودند پس از ادامه ندادن آن، دوباره امسال کنکور دادند. پدر ایشان سرهنگ قهرمانی 4 پسر دارند که هر 4 نفر آن‌ها پزشکی خوانده‌اند حتی فرزند آخر با این که معدل خیلی خوبی نداشتند ولی با پیگیری‌های اولیایش توانست موفق شود و این نقش پدر و مادر آن‌ها را می‌رساند.


موضوع جلسه: کارنامه‌های کانون

نتیجه‌ی یک تحقیق بین‌المللی در مورد این‌که چه عواملی بیشترین نقش را در موفقیت دانش‌آموزان دارند در زیر آمده است:

اولین عامل بازخورد مداوم است (آزمون‌های برنامه‌ای 2 هفته یک‌بار کانون)

تاثیرگذارترین و اولین استراتژی برای پیشرفت دانش‌آموزان ارائه‌ی بازخورد مکرر به دانش‌آموزان است و این موضوعی است که اخیرا در تحقیقات به آن رسیده‌اند در صورتی که ما 22 سال است که در کانون هر 2 هفته یک‌بار به شما بازخورد نتیجه و آزمون خودتان را ارائه می‌دهیم. ما 5 نوع کارنامه به شما ارائه می‌دهیم طی این سال‌ که باید با آن‌ها آشنا باشید و از آن‌ها استفاده کنید.

و عامل دوم فراشناخت است

یکی از موارد بعدی فراشناخت است. فراشناخت یعنی کمک به دانش آموزان تا بتوانند در مورد روش‌های مطالعه و یادگیری خودشان به طور واضح صحبت کنند.

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 29 مرداد 95 + فایل صوتی

ما معتقدیم سرعت کیفیت است و در یک فرصت حداقلی کارنامه‌ی کشوری را در همان روز به شما تحویل می‌دهیم و یکی از افتخارات ما این است که در تمام سال‌ها کارنامه‌ها را در همان روز به دانش‌آموزان ارائه داده‌ایم. شما باید با برخی از مفاهیم در تحلیل کارنامه آَشنا باشید که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

اولین نکته تراز کل است. سپس تراز عمومی و اختصاصی. بهترین حالت این است که بین تراز عمومی و اختصاصی خیلی فرق نباشد. تراز بالای 7000 براساس استانداردهای بین‌المللی یعنی نابغه. در کل دنیا تعداد نابغه‌ها 3درصد هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌های آزمون‌های کانون این است که براساس وضعیت خودتان به شما خودآگاهی می‌دهد و این آگاهی انتظارات شما را از خودتان متعادل می‌کند و آرامش خواهید داشت.


سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 29 مرداد 95 + فایل صوتی




چندتا از ده‌تا

ما به جای درصد از چندتا از ده تا استفاده می‌کنیم چون مقیاسی ملموس است و ساده. در پاسخبرگ نیز زیر هر 10 سوال خط کشیده‌ایم و من از شما می‌خواهم که در تک‌تک دروس خود بگویید از 10 تا چند سوال را جواب می‌دهید. آن‌گاه که خود را همان گونه که شناختم تغییر آغاز می‌شود. وضعیت کنونی سوال‌های کنکور این طوری است که سوالات آسان نیستند و لزوما 10 از 10 زدن کار ساده‌ای نیست.

چند از ده برخی از دانش‌آموزان در زیر آمده است:

کمند عبدالحسینی رشته‌ی ریاضی تراز 5900:

ریاضی 5 از 10

هندسه‌ی 1 و هندسه تحلیلی 6 از 10 و هندسه 2 حدودا 6 یا 7 از 10

گسسته 8 از 10 .چون المپیادی بودم و در گسسته قوی هستم.

حسابان درس نوسانی من است بین 5 و 6 از 10 هستم.

فیزیک 3 را حدود 6 از 10 هستم

شیمی را 4 یا 5 از 10 هستم.

در عمومی ها ادبیات 7 از 10 عربی 2 یا 3 از 10 هستم زبان 9یا 10 از 10 هستم. دین و زندگی 8 از 10 هستم.

تمام شما باید دفتر برنامه‌ریزی را استفاده کنید و صحفه‌ی 182 را تکمیل کنید و پشتیبان‌ها و پشتیبان‌های ویژه این صفحات را بررسی می‌کنند. باید نسبت به وضعیت خودتان شناخت داشته باشید. باید وضعیت خودتان را بشناسید و وقتی که شناختید تلاش می‌کنید برای پیشرفت چرا که همه دوست دارند پیشرفت کنند.

کیمیا خادمیان رشته‌ی انسانی:

ادبیات8

عربی 7

زبان 7

دینی 9

ریاضی پایه

اقتصاد 8

تاریخ ادبیات7

 منطق 8

روانشناسی 9

همه‌ی شما باید با این وضوح چند تا از 10 تای خود را بیان کنید.

چندتا از ده تا ساده است و در ذهن شما می‌ماند.

میلاد حسینی با میانگین تراز 6080:

ادبیات 6

عربی 7

دینی9

زبان 6

حسابان و دیفرانسیل 3

هندسه 5

گسسته 7

فیزیک 5

شیمی نوسانی هستم.

من هر جمعه‌ی آزمون بعد از گرفتن کارنامه‌ام چند از ده خودم را می‌بینم و یک هدف‌گذاری اولیه می‌کنم مثلا با خودم می‌گویم در درسی 6 از 10 زده‌ام و برای بعدی 9 از 10 هدف‌گذاری می‌کنم و روز قبل از آزمون هم با خودم مشخص می‌کنم که دقیقا کدام نوع سوالات را پاسخ خواهم داد تا به هدف‌گذاری خودم برسم.

موضوعات انتخاب رشته را هم از الان با اولیای خود گفتگو کنید. با این کار به مدت یک سال زمان برای تصمیم خواهید داشت. 

 اگر زحمت زیادی بکشید پیشرفت می‌کنید و اگر ذهن واضح و شفافی داشته باشید جهش می‌کنید.

وقتی کارنامه را می‌گیرید با اصطلاحات زیر روبرو خواهید شد که هر کدام را شرح می‌دهیم:

 وقتی در مقابل درسی نوشته است منطبق یعنی وضعیت شما در آن درس مشابه هم‌ترازهای شما است.

+1 یعنی شما نسبت به هم‌ترازهای خودتان یک واحد بهتر هستید.

تصویر پاسخبرگ شما خیلی مهم است. اگر روی هر کدام از سوالات کلیک کنید سوال و پاسخ نشان داده می‌شود. امسال یک کار جدید انجام خواهیم داد و آن این‌که شماره‌ی سوالات اشتباه شما را به شما و مادر و پدرتان پیامک کنیم. توصیه می‌کنم روی تصویر پاسخبرگ کلیک کنید و اشتباهاتتان را ببینید و آن‌ها را بررسی کنید. در هر پردازش کارنامه، با توجه به این‌که کارنامه‌های شهرهای دور اسکن و نتایج ارسال می‌شود، تعداد دانش‌آموزان افزایش می‌یابد و رتبه شما کمی جابه‌جا می‌شود ولی تراز خیلی تغییر نمی‌کند.

اگر دانش‌آموزی 7 آزمون متوالی ترازش بهتر شد چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟

این که حتما تقلب کرده است چون همه‌ی ما آدم هستیم و فراز و نشیب داریم. این‌که اولیا همیشه از فرزندان انتظار رشد و افزایش تراز داشته باشند منطقی نیست و به آن‌ها استرس وارد می‌کند و باید رعایت کنند. اولیا وظیفه دارند به دانش‌آموزانشان بگویند که تقلب نکنند. اولیا باید فضای امن و آرام برای فرزندان درست کنند و دانش‌آموزان وضعیت واقعی خودشان را نشان دهند و در اثر استرس و انتظارات دیگران و اولیا به سمت تقلب نروند. تقلب کردن مشابه این است که اطلاعات غلط به دیگران ‌دهیم و مشاوران و خودمان شناخت صحیحی نخواهیم داشت و در نتیجه به کسانی که تقلب کردند نمی‌توان کمک کرد.


کارنامه‌ی کشوری آزمون- اینترنتی

توصیه می‌کنم وقتی به منزل رفتید اشتباهاتتان را بررسی کنید. اشتباهاتتان را دوست داشته باشید. اشتباه بخش ضروری از فرآیند یادگیری است. اشتباه یعنی یادگیری ناقص. اشتباه فرصت یادگیری است و آنقدر که باید از اشتباه خوشحال شوید از پاسخ‌های درست خود نباید خوشحال شوید. با دیدن اشتباهاتتان باید مشخص کنید که آیا روشی را اشتباه یاد گرفته‌اید یا در دام افتاده‌اید.

کتاب اشتباهات متداول را تهیه کنید و با دام‌هایی که دیگران در آن‌ها افتاده‌اند آَشنا شوید و شما دچار آن‌ها نشوید. سعی کنید اشتباه خودتان را رفع کنید تا در ایستگاه‌های جبرانی دیگر آن‌ها را تکرار نکنید.

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 29 مرداد 95 + فایل صوتی


سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 29 مرداد 95 + فایل صوتی


سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 29 مرداد 95 + فایل صوتی

کارنامه‌ی 5 نوع درس و کارنامه‌ی پروژه‌ای

با این کارنامه ما رصد می‌کنیم که شما پروژه به پروژه چه عملکردی دارید. سبز به این معناست که بین 5500 تا 6250 هستید. در این کارنامه‌ها، میانگین تراز دو آزمون اول شما به دست می‌آید و در هر پرژه وضعیت شما با این میانگین مقایسه می‌شود.

با پروژه‌های آزمون‌های کانون به شرح زیر آَشنا شوید:

پروژه‌ی تابستان

پروژه‌ی 1: تعیین سطح

پروژه‌ی 2: آغاز نیم‌سال اول

پروژه‌ی 3: پایان نیم‌سال اول

پروژه‌ی 4: آزمون‌های ویژه

پروژه‌ی 5: آغاز نیم‌سال دوم

پروژه‌ی 6: دوران طلایی نوروز

شما در دوران طلایی نوروز زمان ندارید همه‌ی کارها را انجام دهید در نتیجه باید اولویت‌بندی کنید و برای اولویت‌بندی هم می‌توانید از کارنامه‌ها بهره بگیرید. در این پروژه کسانی می‌توانند جهش تراز داشته باشند که زیاد زحمت بکشند و برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و ذهن واضح و شفافی داشته باشند.

پروژه‌ی 7: پایان نیم‌سال دوم

پروژه‌ی 8: دوران جمع بندی

در جلسات 5 نفره دانش‌آموزان با اولیا حضور دارند و با اتکا بر این کارنامه دانش آموزان دستاورد خودشان را در انتهای تابستان به همراه راهکار خودشان ارائه می‌کنند. در نتیجه‌ موضوع جلسه‌ی 5 نفره دستاورد دانش آموز با ارائه‌ی روش‌ها و راهکارهایش است و هدف‌گذاری برای پاییز و ارائه‌ی برنامه برای رسیدن به آن.

هم‌چنین با بازه‌های زیر که استانداردهای بین‌المللی هستند نیز آشنا شوید (در استاندارد بین‌المللی این اعداد یک صفر کم‌تر دارند.):

زیر 4000 خیلی ضعیف

بین 4000 تا 4750 ضعیف

4750 تا 5500 متوسط

5500تا 6250 متوسط

6250 تا 7000 قوی

بالای 7000 خیلی قوی



سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 29 مرداد 95 + فایل صوتی



کارنامه‌ی 5 نوع درس

کارنامه‌ی 5 نوع درس به شما کمک می‌کند درس‌های خود را در چند دسته طبقه‌بندی کنید. این دسته‌ها عبارتند از:

نقاط قوت پایدار یعنی درس‌هایی که در آن‌ها همیشه قوی هستید. می‌توان گفت چندین سال است که قوی هستید.

نقاط قوت درس‌هایی که در آن‌ها قوی هستید ولی هنوز پایدار نشده است.

درس‌های تلنگری با یک تلاش بهتر می‌شوند.

درس‌های نوسانی که در آن‌ها در برخی مباحث قوی و در برخی ضعیف هستید.

درس‌های چالشی که در آن‌ها نیاز به تلاش بیشتر دارید.

این دو کارنامه ویژه‌ی جلسات 5 نفره‌ هستند.

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 29 مرداد 95 + فایل صوتی


کارنامه مبحثی (کارنامه بازیابی)

این کارنامه برای آزمون‌های جامع و ایستگاه‌های جبرانی برای شما مفید است.

یکی از ویژگی‌های ممتاز برنامه راهبردی ایستگاه‌های جبرانی است و اگر در جایی از برنامه‌ی آزمون عقب ماندید نگران نباشید چون مباحث در آزمون‌های ایستگاه‌های جبرانی تکرار می‌شوند می‌توانید آن را جبران کنید.

در این کارنامه، آبی یعنی در این مباحث شما از هم‌ترازهایتان بهتر هستید و سبز یعنی مشابه آن‌ها هستید و زرد یعنی کمی عقب‌تر هستید و قرمز یعنی خیلی از هم‌ترازهایتان عقب‌تر هستید و این کارنامه به شما کمک می‌کند که برنامه‌ریزی کنید.

آزمون‌های ایستگاه‌های جبرانی را بشناسید و در آن‌ها اشتباهات قبلی را تکرار نکنید.

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 29 مرداد 95 + فایل صوتی


سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 29 مرداد 95 + فایل صوتی

کارنامه‌ی سوال محور

در این کارنامه سوالاتی را که ساده بوده و شما پاسخ نداده اید را مشخص کرده‌ایم و توصیه می‌کنیم در بررسی این کارنامه، اول این سوالات را ببینید. هم‌چنین سوالاتی را که دام‌دار بوده‌اند و شما به آن‌ها پاسخ صحیح نداده‌اید را هم مشخص کرده ایم؛ آن‌ها را نیز بررسی کنید.

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 29 مرداد 95 + فایل صوتی

اگر فکر می‌کنم موفق می‌شوم و اگر فکر می‌کنم موفق نمی‌شوم در هر صورت درست فکر می‌کنم.



تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه