از قلب تان در برابر دیابت محافظت کنید!

یکی از نکات نگران کننده در ارتباط با بیماری دیابت این است که حتی اگر قند خون به طور موثر کنترل شود، خطر ابتلا به حملات قلبی در مقایسه با غیر دیابتی‌ها همیشه بیشتر است.



 یکی از نکات نگران کننده در ارتباط با بیماری دیابت این است که حتی اگر قند خون به طور موثر کنترل شود، خطر ابتلا به حملات قلبی در مقایسه با غیر دیابتی ها همیشه بیشتر است. این خطر در صورت کنترل نکردن قند خون، به مراتب بالاتر خواهد بود.

ابتلا به بیماری های قلبی در مبتلایان به دیابت یک نگرانی جدی است اما خبر خوب این است که از طریق اقدامات موثر می توان خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش داد.

شایع‌ ترین علت بروز بیماری قلبی در یک فرد دیابتی‌، سخت‌ شدن شریان ‌های کرونر یا آترواسکلروزیس است که این امر ناشی از تجمع کلسترول در رگ ‌هایی است که مسئول رساندن غذا و اکسیژن به قلب هستند. بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایالات متحده با اشاره به اینکه بیماری ‌های قلبی و عروقی علت اصلی مرگ ‌و‌ میر و از عوامل مهم ناتوانی‌ های افراد دیابتی است، می گوید: کنترل مناسب قند خون خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی و عروقی را 42‌درصد، خطر مرگ ناشی از بیماری‌ های قلبی و عروقی را 57‌درصد، و خطر عوارض چشمی، کلیوی و عصبی را نیز 33درصد کاهش می ‌دهد، هچنین کنترل چربی و کلسترول خون موجب کاهش عوارض قلبی و عروقی تا 50درصد خواهد شد.

در اینجا 7 گام موثر برای دورماندن از بیماری های قلبی در افراد دیابتی معرفی شده است:

کنترل وزن: اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را اگر دیابت داشته باشید، چند برابر خواهد کرد. یکی از مهمترین اقدامات برای کنترل این مشکل، کاهش وزن است. اگر اضافه وزن دارید، با پزشک تان یا با یک متخصص تغذیه درباره سالم ترین راه های کاهش وزن مشورت کنید.

فعالیت بدنی منظم: انجمن قلب و انجمن دیابت آمریکا توصیه می کنند که روزانه 30 دقیقه ورزش منظم مانند پیاده روی برای مبتلایان به دیابت ضروری است. ورزش در کنار تغذیه مناسب و مصرف منظم دارو (قرص یا انسولین) سبب کنترل قند خون خواهد شد. یک فرد دیابتی باید با فراگیری آموزش لازم و به کمک کنترل روزانه قند خون و ادرار، بین فعالیت بدنی، غذا و داروی خود تعادل مناسب ایجاد کند تا نه تنها از افزایش قند خون خود جلوگیری کند بلکه مانع هیپوگلیسمی یا افت قند خون نیز شود. فعالیت بدنی و ورزش حساسیت بدن را به انسولین افزایش می ‌دهد و سبب کاهش قند خون، تنظیم فشار خون، کاهش توده چربی بدن و کاهش وزن، افزایش انرژی و کاهش استرس، کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب و در نهایت پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی می ‌شود.

اجتناب از سیگار: دیابتی ها باید بدانند که نیکوتین باعث باریک شدن رگ های خونی می شود. در واقع استعمال دخانیات، دو برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی، به سلامت سیستم عروقی آسیب می زند. طی سال های اخیر چند تحقیق نشان داده است که سیگار می تواند به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. بررسی ها نشان داده به دنبال استعمال بیش از 40نخ سیگار در روز، احتمال ابتلا به دیابت در مردان 45درصد و در زنان 74درصد افزایش می یابد. تحقیقات اخیر پژوهشگران ژاپنی نشان داده حتی کسانی که در معرض دود سیگار قرار دارند هم ممکن است به دیابت نوع 2 مبتلا شوند.

کنترل قند خون: کنترل موثر قند خون می تواند از عوارض مختلف دیابت از جمله آسیب به رگ های خونی پیشگیری کند. برای محافظت از قلب، دیابتی ها باید سطح هموگلوبینA1C را کمتر از 7 درصد نگه دارند. مصرف غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها و سبزیجات و غلات سبوس دار، برای رسیدن به این هدف لازم است.

کاهش کلسترول بد: انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که کلسترول بد یا ال دی ال در افراد دیابتی باید کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد. این میزان باید در افراد دیابتی که مبتلا به مشکلات قلبی هستند کمتر باشد. علاوه بر یک رژیم غذایی سالم، مصرف داروهای استاتین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در این بیماران بیشتر کاهش می دهد. اضافه کردن ماهی به رژیم غذایی در صورت بالا بودن ال دی ال و تری گلیسیرید ضروری است. مصرف مکمل های روغن ماهی نیز در صورت تجویز پزشک الزامی است.

کنترل فشار خون: طبق دستورالعمل های جدید بین المللی افراد مبتلا به دیابت باید فشار خونشان را کمتر از 90/140 نگه دارند. در افراد جوان این میزان باید کمتر از 80/130 باشد. در صورت بروز علائم کلیوی ناشی از دیابت،کاهش مصرف نمک باید در دستور رژیم غذایی بیماران قرار گیرد.

در نظر گرفتن مصرف روزانه آسپرین: بنا به توصیه انجمن دیابت آمریکا، دوز پایین آسپرین یعنی 81 تا 162 میلی گرم، برای همه دیابتی ها با تجربه بیماری های قلبی

منبع :