نوروز 96

در انتخاب رشته به نیاز مخاطب احترام بگذارید

در انتخاب رشته دو عنصر نقش تعیین‌کننده دارند: منطق و احساس



در انتخاب رشته دو عنصر نقش‌ تعیین‌کننده دارند: منطق و احساس

منطق یعنی خودت را همان طور که هستی بشناس. این خودت را بشناس را دست‌کم نگیرید. دانش‌آموز منطقی (واقعی) نه با تخیل، بلکه با ساختن سروکار دارد. آینده را می‌سازد، تصور نمی‌کند بنابراین در وهله‌ی نخست تحلیل درستی از ظرفیت‌های واقعی خود را پیدا می‌کند؛ یعنی خودش را و ظرفیت‌ها و نیازهایش را به‌دقت تحلیل می‌کند اما فقط منطق مهم نیست؛ منطق و احساس دو جزء مرتبط و به هم پیوسته‌اند. مثلاً در نظر بگیرید رشته‌ای را مطابق مد روز انتخاب می‌کنید اما در عمل به آن هیچ علاقه‌ای ندارید؛ یعنی رشته‌ای را انتخاب کرده‌اید که به آن علاقه ندارید و نمی‌توانید از آن لذت ببرید. راز اصلی موفقیت در هر کاری وجود انگیزه و علاقه است. زحمت و تلاشی که مبتنی بر انگیزه و علاقه باشد به‌مراتب بهتر و سریع‌تر و موفق‌تر به نتیجه می‌رسد. کسی که علاقه به کاری که می‌کند ندارد پایدار نمی‌ماند. باید از کاری که می‌کنید لذت ببرید؛ بنابراین علاقه، سنگ بنای موفقیت و پیشرفت در هر رشته‌ای است.

در جدول مازلو مهم‌ترین و اولی‌ترین نیاز انسان نیاز به احترام است. کدام رشته به تو احترام می‌گذارد؟ این مهم‌ترین نکته است. مشاور باید به نیاز مخاطبش احترام بگذارد؛ یعنی باید از احترام به نیاز مخاطب آغاز کند. برنامه‌ریزی و مشاوره‌ی انتخاب رشته از همین نقطه آغاز می‌شود. پس مواظب باشید در فضای مد جوگیر نشوید.

مهم‌ترین نکته‌ی مشاوره: هر دانش‌آموزی یک استعداد منحصربه‌خود است. مثلاً آنتوان چخوف اگرچه پزشکی خوانده اما در عمل نشان داد که استعداد و ظرفیت و فضیلت برتر او رمان است. چخوف در این رشته، رتبه‌ی اول دنیا را به دست آورد یا دکتر غلامحسین ساعدی پزشک بود اما رمان عزاداران بیلش بینان‌گذار رئالیسم جادویی در ایران شد.

وقتی خودت را شناختی بهترین استفاده را از نظریات دیگران خواهی برد. «خودت را بشناس» بنیاد روشنگری، بنیاد انتخاب رشته و بنیاد بهترین بهره‌گیری از نظرات دیگران است.