کدام پاسخ را می‌پسندید؟ یک سؤال، 5 پاسخ- 23 مرداد 95

بیش‌تر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی متن اثرگذارتر است...



یک سؤال، 5 پاسخ

بیش‌تر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی‌ متن اثرگذارتر است. آدم را به فکر فرو می‌برد، ذهن را می‌پروراند، زبان را به گردش درمی‌آورد و قلم را به حرکت وامی‌دارد! این صفحه متعلق به همه‌ی دانش‌آموزان و مشاوران است؛ همه‌‌ی کسانی که دوست دارند بپرسند و همه‌ی کسانی که جواب‌های‌شان راهی است برای عمیق‌تر شدن و درک بیش‌تر مسئله. برای همین، چه دانش‌آموز باشید چه مشاور و پشتیبان، در این‌جا، هم می‌توانید بپرسید هم می‌توانید یاد بگیرید.


من وسواس دارم که در روزهای منتهی به آزمون بار دیگر همه‌ی مطالب درسی‌ام را مرور کنم. از طرفی حجم برنامه‌ی آزمون خیلی زیاد است. نمی‌دانم چه کنم؟

پاسخ 1- اگر حجم برنامه‌ی آزمون برای شما زیاد به نظر می‌رسد می‌توان نتیجه گرفت که یا ساعات مطالعه‌ی هفتگی شما کم است یا از تکنیک‌های مؤثر کانون از قبیل پیش‌خوانی، رعایت مراحل ادراک، تثبیت و تسلط، خلاصه‌نویسی و بازیابی بی‌خبرید. اگر سعی کنید هر هفته حداقل دو بار به سراغ هر درس بروید (با یک توزیع لازم و ساده) آن‌گاه نیازی به مرور همه‌ی مطالب درسی در روزهای منتهی به آزمون نخواهید داشت و حجم برنامه‌ی آزمون هم برای‌تان زیاد نخواهد بود.

عطاءالله غبرایی

پاسخ 2- در زمان محدود مهم‌ترین کار، تشخیص اولویت‌هاست. قطعاً کارهایی که در طول هفته (مطالعه‌ی درس‌ها) انجام داده‌اید نمی‌توانید مجدداً در آن محدوده‌ی زمانی کم (روزهای منتهی به آزمون) همان‌ها را تکرار کنید، اما این کار با اولویت‌بندی، میسر است. از قبل مشخص کنید در انتهای هفته کدام درس‌ها و کدام مطالب را باید مرور کنید و برای موفقیت بیش‌تر آن‌ها را به صورت مکتوب بنویسید تا راحت‌تر اجرا کنید.

سیدمحمد حسینی

پاسخ 3- اگر برای هر آزمون یک روز را به مرور و جمع‌بندی مطالب خوانده‌شده اختصاص دهید می‌تواند به آمادگی بیش‌تر شما در جلسه‌ی آزمون کمک کند ولی هیچ کاری نباید وسواس‌گونه انجام شود؛ زیرا ضرر خواهد داشت. اگر تصور می‌کنید که مطالب خوانده‌شده را فراموش کرده‌اید و این به صورت وسواس شده است، بهترین راه بازیابی است؛ یعنی تعدادی تمرین و تست حل کنید تا مطالب خوانده‌شده بازیابی شوند و از طرفی مطمئن شوید که آن‌ها را فراموش نکرده‌اید.

محمد کتابدار

پاسخ 4- راهکاری که اجرا می‌کنید برای مرور مطالب در روزهای پایانیِ دوره‌ی آماده‌سازی هر آزمون، عالی است؛ اما اصراری برای انجام این مرور در یک روز وجود ندارد. زمان این مرور را به دو الی دو روز و نیم گسترش دهید. فراموش نکنید که مرور‌های هم‌زمان با مطالعه در طول دو هفته، هم سرعت و هم کیفیت مرور نهایی را افزایش خواهد داد. حجم بالای مطالب به‌سادگی با رعایت تعادل مطالعه بین گروه‌های مختلف درس‌ها (نقاط قوت و ضعف، درس‌های عمومی و تخصصی) و تنظیم یک برنامه‌ی انعطاف‌پذیر هفتگی قابل حل است و با در پیش گرفتن استراتژی مرور هم‌زمان (مثلاً مرور کوتاه مطالب در پایان روز) می‌توانید روزهای پایانی هر آزمون را متحول کنید.

حسام زینی لشکاجانی

پاسخ 5- مرور کردن درس‌ها در نزدیکی آزمون کار خوبی است ولی باید با برنامه‌ریزی انجام شود تا زمان کم نداشته باشید. تکمیل دفتر برنامه‌ریزی در زمان‌بندی به شما کمک زیادی خواهد کرد. می‌توانید با کمی افزایش ساعات مطالعه در طول هفته مشکل کمبود وقت را تا حدودی برطرف کنید. مرور کردن درس‌ها در طول هفته با رعایت فاصله‌ی یک تا دو روز از زمان مطالعه‌ی اصلی در استفاده‌ی بهینه از زمان بسیار مفید است؛ چون زمانی که مرور در فاصله‌ی بیش از دو روز انجام می‌شود بخش عمده‌ای از مطالبی را که خوانده‌اید فراموش کرده‌اید. در پایان هفته می‌توانید از آزمون غیر حضوری به عنوان یک منبع تستی خوب برای مرور و جمع‌بندی استفاده کنید.

محمد تره‌باری

همایش جمع بندی دین و زندگی بخش سوم( تست کنکور خارج از کشور 94و95)
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( دروس عمومی چهارم دبیرستان)
دبیر : امین اسدیان پور