نوروز 96

جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه دولتی دختران تهران -15مرداد 95

گزارش جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه دولتی دختران تهران را که در بنیاد قلم چی 15 مرداد برگزار شد در زیر مطالعه کنید...



15 مرداد 1395، بنیاد علمی آموزشی قلم چی، 15مرداد 1395، میزبان دختران کانونی‌ ششمی ها و نهمی هایی بود که در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی قبول شده اند.جشن مشابه پسران، 14 مرداد 1395، برگزار شد که گزارش آن در سایت کانون قرار دارد. گزارش این جشن در زیر آمده است:

جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه دولتی دختران تهران -15مرداد 95

جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه دولتی دختران تهران -15مرداد 95

جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه دولتی دختران تهران -15مرداد 95

جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه دولتی دختران تهران -15مرداد 95

جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه دولتی دختران تهران -15مرداد 95

جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه دولتی دختران تهران -15مرداد 95

در قسمتی از این مراسم، کاظم قلم‌چی به سخنرانی پرداختند که بخشی از صحبت های ایشان در زیر آمده است:

هر چند شما دانش‌آموزان موفق به قبولی در آزمون تیزهوشان یا نمونه دولتی شدید ولی لزوما و حتما نمی توان گفت که درسال های آتی به ویژه در ورود به دانشگاه موفق خواهید شد. این موضوع به عوامل زیادی وابسته است از جمله ادامه و تداوم همراهی اولیا با شما و تداوم تلاش خودتان اما اگر شرایطی که سبب موفقیت شما شد را ادامه دهید موفقیت شما ادامه خواهد داشت.

به این پدیده رشد ناموزون گفته می شود به این که افرادی که عقب هستند گاه موفق به سبقت گرفتن از دیگران می شوند. اگر غفلت کنید یا خانواده ها کمتر حمایت کنند یا دچار رخوت و سستی شوید از باقی عقب می مانید. امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که حتی بهره ی هوشی نیز یک موضوع فرهنگی است برمبنای تحقیقات مهم اگر دانش آموزی به موفقیت می رسد به این دلیل است که این افراد والدین برتری دارند.

عوامل موفقیت دانش‌آموزان

اولین عامل موفقیت محیط است و در محیط نیز اولین و مهمترین نقش را اولیا دارندو سپس دوستان. هیچ چیزی حتی دبیران نیز به اندازه ی اولیا نقش آموزشی مهم ندارند.

اولیا هم باید بدانند که نقش تاثیرگذار آموزشی در موفقیت فرزندانشان دارند که از کمک مالی و محبت و عاطفه مهم‌تر است. مادر به جز محبت و پدر به جز کسب درآمد برای خانواده، دارای تفکر و دانش و تجربه هستند.

حتی IQ فرزندان یک پدیده‌ی فرهنگی است و در محیط‌های مختلف فرهنگی فرزندان رشدهای هوشی متفاوتی دارد. اولیای شما وقتی برای شما داستان خوانده برای شما کتاب خریده یا در خرید کتاب شما را همراهی کرده اند، در افزایش بهره ی هوشی شما به واسطه ی محیط غنی تاثیر گذاشته اند. در گفتگوی اولیا با شما اول این‌که دامنه‌ی لغات شما افزایش پیدا کرده، سپس دامنه‌ی مفاهیم شما افزایش می یابد و در نهایت استدلال‌های شما پرورش پیدا می کند و به همین دلیل ما بر گفتگو تاکید داریم.

عامل دوم زحمت و تلاش است.

جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه دولتی دختران تهران -15مرداد 95

عامل سوم مهارت های فراشناختی است.

فراشناخت یعنی کمک به دانش آموزان تا بتوانند در مورد روش‌های مطالعه و یادگیری خودشان به طور واضح صحبت کنند. تعریف منفعل فراشناخت عبارتست از تفکر در مورد تفکر. تعریف فعال فراشناخت عبارتست از این‌که بدانید چگونه مطالب علمی را یاد می‌گیرید؟ چگونه حفظ می کنید چگونه مساله حل می کنید ،چگونه تصمیم می گیرید و به نوعی فراشناخت همان مدیریت تفکر است یعنی بدانید که هر درس را چگونه یاد می گیرید. روش مطالعه‌ی هر کسی متفاوت از دیگری است. شما دانش‌آموزان باید روش‌های موفق خودتان را کشف کنید. هر کدام از شما جواهری منحصر به فرد هستند و وظیفه اولیا و مشاوران و پشتیبان‌ها کشف آن‌هاست.

محمد استاد محمدی رتبه 1 کنکور ریاضی 91بیان می کرد که وقتی تابستان سال کنکور تمام شد می دانستم تک تک دروس را چگونه بخوانم. یعنی روش مطالعه خود را در تک‌تک درس‌ها یافته بود و این یعنی داشتن فراشناخت. امیدوارم تابستان که تمام می‌شود شما هم مانند محمد استاد محمدی بدانید در هر درس چگونه به نتیجه می‌رسید. هر کدام از دانش‌آموزان جواهری منحصر به فرد هستند و وظیفه اولیا و مشاوران و پشتیبان‌ها کشف آن‌هاست.

یکی از کارهایی که اولیا می توانند و باید انجام دهند این است که با دانش آموزان صحبت کنند و از آن ها بخواهند روش های موفق خودشان را بشناسند و بتوانند توضیح دهند. معلم و اولیا وظیفه دارند به دانش آموزان کنند تا روش های خودشان را کشف کنند.

کسی که می تواند روش کار خودش را توضیح بدهد و دانش آشکار دارد در مورد روش‌های مطالعه‌اش موفق‌تر می‌شود و موفقیت او تداوم پیدا می‌کند.

و عامل چهارم موفقیت، مدیریت منابع مطالعاتی است.

جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه دولتی دختران تهران -15مرداد 95


عوامل موفقیت از منظر یک تحقیق بین‌المللی

نتیجه‌ی یک تحقیق بین‌المللی در مورد پیشرفت دانش‌آموزان به دو نکته اشاره دارد اول بازخورد مداوم به افراد(آزمون‌های برنامه‌ای 2 هفته یک‌بار کانون) و دوم فراشناخت

تاثیرگذارترین و اولین استراتژی برای پیشرفت دانش‌آموزان ارائه‌ی بازخورد مکرر به دانش‌آموزان است و این موضوعی است که اخیرا در تحقیقات به آن رسیده‌اند در صورتی که ما 22 سال است که در کانون هر 2 هفته یک‌بار به شما بازخورد نتیجه و آزمون خودتان را ارائه می‌دهیم.

یکی دیگر از مهمترین عواملی که در ادامه‌ی موفقیت این دانش‌آموزان موثر است تداوم در تلاش و تداوم در شرکت در آزمون‌ها و پیوستگی با برنامه‌ی راهبردی است. معین فلاحت گر از پنجم دبستان در آزمون‌های کانون شرکت کرد و حتی با این که تیزهوشان قبول نشد به شرکت در آزمون ها ادامه داد و غیبت هم نداشت تا این‌که نفر اول ایران در کنکور شد. از شما می‌خواهم که به تلاش و روش‌های موفق خودتان ادامه دهید و از اولیا نیز می‌خواهم همراهی با دانش‌آموزانشان را ادامه دهند.

دومین عامل فراشناخت است این که دانش آموز به طور واضح بتواند بگوید در چه زمانی بهتر یاد می گیرد این که بداند چگونه یاد می گیرند و روش های موفق او چیست.

همواره در تغییر مقطع بیشترین افت تحصیلی اتفاق می افتد و در نتیجه از اولیا می خواهم در دوره ی متوسطه نیز فرزندانشان را همراهی کنند. بدانید فرزندان شما اکنون بیش از دبستان به شما نیاز دارند از گفتگو با آن ها دریغ نکنید چرا که بهترین روش آموزش تفکر گفتگو است.

شما پدر و مادرها به دو دلیل بهترین مشاوران فرزندتان هستید یکی این‌که کسی به اندازه‌ی شما فرزندتان را دوست ندارد و دیگر این‌که کسی به اندازه‌ی شما او را نمی‌شناسد در نتیجه از دانش آموزان می خواهم در تمام تصمیم گیری های مهم زندگی اول با اولیای خود مشورت کنند.

شما فرزندان اگر اینجا هستید مدیون والدین خودتان هستید فکر و اندیشه ی اولیا و فرهیختگی و دانایی آن‌ها سبب موفقیت شما شده است که ارزشمندی دانش و تلاش را به شما گفته اند و شما را تشویق و همراهی کرده‌اند و موفقیت هیچ کدام از شما تصادفی نبوده. طی بررسی های انجام شده، یکی از مهمترین وجه اشتراک دانشمندان موفق، امید و مثبت اندیشی بوده و هیچ دانشمندی نمی تواند مایوس باشد و تلاش نکند ولی به نتیجه برسد در نتیجه شما نیز امیدوارانه باید تلاش کنید و امیدوارم به موفقیتتان روز به روز و سال به سال ادامه دهید.


در حاشیه ی جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه دولتی دختران تهران -15مرداد 95:

جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه دولتی دختران تهران -15مرداد 95

شور و شوق اولیا در ثبت خاطرات از فرزندانشان در جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه دولتی دختران تهران -15مرداد 95جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه دولتی دختران تهران -15مرداد 95


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی