۱ سال پیش بشر برای اولین بار توانست نگاهی نزدیک به سیاره‌ی پلوتون بیاندارد

۱ سال پیش بشر برای اولین بار توانست نگاهی نزدیک به سیاره ی پلوتون بیاندارد، از فاصله ای بسیار طولانی. در ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ فضاپیمای Horizons که متعلق به ناسا می باشد، از پلوتون و در نزدیکی آن تصاویری را به ثبت رساند و باعث شد برای اولین بار از سال ۱۹۳۰ که این سیاره کشف شد بتوانیم نگاهی دقیق و کامل به این سیاره ی یخی داشته باشیم.

۱) پلوتون از لحاظ ژئولوژیکی زنده است

در میان سیاراتی که احتمال وجود نوعی حیات به آن ها نسبت داده می شود نام پلوتون به چشم می آید. دلیل آن نیز می تواند وجود یخ در بیشتر نقاط آن باشد. در زیر پوسته ی پلوتون انتظار می رود نوعی از حیات در جریان باشد.

قبل از این که فضاپیما به نزدیکی این سیاره برسد دانشمندان تصور این را نمی کردند که این سیاره به این شکل دارای فعالیت های زمین شناختی باشد و دانستن این موضوع بسیار جالب و حائز اهمیت قلمداد می شود.

البته دانشمندان می دانستند که سطح این سیاره را یخ پوشانده است ولی به هیچ عنوان از فعالیت های زمین شناختی که در داخل آن انجام می شود هیچ اطلاعی نداشتند.

یکی از دلایلی که باعث تعجب دانشمندان شد فاصله ی پلوتو با خورشید بود و این سوال برای آن ها بوجود امد که این فعالیت ها در چنین فاصله ای چگونه صورت می گیرد.

انتظار می رود که این فعالیت های زمین شناختی به دلیل چرخش پلوتون حول محور خورشید باشد.

۲) پلوتون دارای یخچال های طبیعی نیتروژن دار و کوه های شناور است

تصور این که بر روی پلوتون یخچال هایی طبیعی با کوه هایی شناور وجود دارد بسیار جالب می باشد. شاید تمامی این ها همانند ان چیزی باشد که بر روی زمین دیده می شود. حرکت این کوه ها باعث می شود تا اب مایع بوجود بیاید و این احتمال بوجود می آید که ممکن است حیات در این سیاره وجود داشته باشد.

برخی بر این باورند که این سیاره دارای اقیانوس هایی در زیر پوسته ی یخی خود است.

کوه های بزرگی که بر روی این سیاره وجود دارند نیز جای بحث دارد.

دانشمندان می گویند زمانی که برای اولین بار به یک شی ناشناخته از نزدیک نگاه می کنید سوال های بیشمار زیادی بوجود می آید.

۳) شارون ( ماه پلوتون ) قرمز است ولی کامل از بین نرفته

فضاپیما فقط نگاهی به سیاره ی پلوتون نداشته است و این گونه می توان گفت که ماموریت موفقیت آمیز بوده. در این ماموریت شارون که یک ماه است نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

دانشمندان تصور می کردند که شارون از بین رفته و کاملا مرده است ولی بررسی ها خلاف این موضوع را ثابت کرد.

رنگ این ماه از پلوتون تیره تر است و رگه هایی بر روی سطح آن مشاهدهد می شود.

۴) ماه های کوچک عجیب روشن هستند

در اطراف سیاره ی پلوتون ماه های کوچک زیادی وجود دارد که بسیار درخشان و جالب هستند. درخشش این ماه ها یعنی نسبت به پلوتو رنگی روشن تر دارند. فضاپیمایی که برای تحقیق از پلوتون عکسبرداری کرد تصاویری از این ماه ها را هم به زمین مخابره کرد.

دانشمندان با مطالعه ی این ماه ها اطلاعات زیادی را درباره ی خود پلوتون بدست می آورند.

زمانی که سخن از یک سیاره به میان می آید این موضوع تصور می شود ماهی نیز در کنار ان خواهد بود ولی ماه هایی روشن تر از خود سیاره و در این تعداد کی موضوع را پیچیده می کند.

۵) پلوتون بزرگ می شود

این سیاره ی پر رمز و راز به دلیل فعالیت هایی که در جو و پوسته ی آن انجام می شود به شدت در حال بزرگ شدن می باشد. در طی چند سالی که از کشف پلوتون می گذرد این سیاره بزرگتر شده است.

این موضوع به دانشمندان کمک می کند تا اطلاعاتی درباره ی دلیل و زمان بزرگ شدن سیاره ی پلوتون پیدا کنند.

شاید عجیب به نظر برسد ولی این موضوع بسیار مهم می باشد.