پیش‌خوانی از نگاهی دیگر

در این مقاله می‌خواهم شما را با روشی برای یادگیری آشنا کنم که احتمالاً تفاوت‌های بسیاری با شیوه‌ی یادگیری در کلاس دارد.



در این مقاله می‌خواهم شما را با روشی برای یادگیری آشنا کنم که احتمالاً تفاوت‌های بسیاری با شیوه‌ی یادگیری در کلاس دارد. این روش نه‌تنها راهی طبیعی‌تر برای یادگیری است بلکه به شکل قابل توجهی شما را مانند حفظ کردن خسته نمی‌کند.

حفظ کردن تکراری راه چندان کارآمدی برای یادگیری نیست. شما به جای مرور تکراری خط به خط جزوه‌ی دبیر یا شیوه‌ی حل خاص به خلاقیت و نوآوری دست می‌زنید. مسلماً دانش‌آموزانی که در یک کلاس هستند در برخی مسائل ژنتیکی در یادگیری تفاوت دارند؛ به همین دلیل نتایج متفاوتی در امتحانات کسب می‌کنند. شما می‌توانید فارغ از این تفاوت‌ها بهترین باشید.

همی‌چنین می‌توانید به طور کاملاً خلاقانه شیوه‌ی یادگیری خاص خودتان را پیدا کنید. با  توجه به روند فکری خاص خود ارتباط بین مطالبی را که مطالعه می‌کنید پیدا کنید. همین ارتباطات جدید موجب یادآوری آسان‌تر مطالب می‌شود؛ بنابراین نیاز به حفظ کردن کم‌تر می‌شود. بهترین زمان برای پیدا کردن این ارتباطات زمانی است که هنوز اطلاعات و پیش‌زمینه‌ای از مطلب درسی به شما تدریس نشده است و ذهن شما با فراغ بال مطالب درسی را آن‌گونه که باید در خود جای می‌دهد و این یعنی همان پیش‌خوانی.

طبق یک‌سری آزمایشات دانش‌آموزانی که درس ریاضی را پیش‌خوانی کرده بودند و سپس اطلاعاتشان را سر کلاس تکمیل کرده بودند به‌مراتب از دانش‌آموزانی که بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای سر کلاس درس را آموخته بودند نمرات بهتری کسب کردند. این روش علاوه بر افزایش بازده و بهبود عملکرد موجب استقلال در یادگیری دانش‌آموز می‌شود. این روش ابتدا نیاز به کمک و راهنمایی دارد ولی در پایان دانش‌آموز می‌تواند به طور مستقل به حل مسئله بپردازد.

بهترین زمان برای اجرای این روش، پیش‌خوانی در تابستان است. همان طور که گفته شد این روش نیاز به راهنمایی دارد که این کار را برنامه‌ی راهبردی و پشتیبان شما بر عهده خواهد گرفت.