چگونه کیفیت لیگ برتر فوتبال را افزایش دهیم

با توجه به اینکه چیزی به آغاز لیگ شانزدهم نمانده است برای اینکه بتوانیم لیگی فعال و با کیفیت داشته باشیم در نظر گرفتن چند نکته پزشکی ورزشی بسیار اهمیت دارد.



به گزارش ایسنا، یکی از روش هایی که امروزه مورد غفلت قرار گرفته و تا حدود زیادی ورزشکاران و مربیان به آن توجه ندارند "ریکاوری در ورزش" است. اهمیت به این موضوع که بعد از تمرین و یا مسابقه ورزشکاران باید اصول ریکاوری را بدانند، از نکات مهمی است که باید تمام ورزشکاران به آن اهمیت دهند.

در همین رابطه ماشالله شاهین -متخصص فیزیوتراپی ورزشی- در گفت ‏وگو با ایسنا با بیان اینکه ورزشکاران باید علاوه بر مسائل تغذیه و روانشناسی به مسائل ریکاوری و رفع خستگی خود نیز توجه کنند، اظهار کرد: با توجه به مطالعات و بررسی‏ هایی که داشتم اغلب مربیان نسبت به این مسئله کم توجه هستند که البته یکی از دلایل این عدم توجه، نداشتن امکانات کافی نیز است.

وی ادامه داد: اولین کاری که باید انجام داد آگاهی دهی به مسئولان تیم ‏ها است به گونه ‏ای که با برگزاری جلساتی توجیهی برای ریکاوری، سعی کنیم اهمیت و فلسفه ریکاوری، هم برای بازیکن و هم برای مربی و مهم‏تر از آن برای مسئولان باشگاه مشخص شود تا در این راستا امکاناتی را فراهم کنند.

مربیانی که به ریکاوری اهمیت می دهند

شاهین با بیان اینکه کی روش نیز تکنیک‏ های ریکاوری که باید در فوتبال ایران اجرایی شود را مطرح کرده است، اما هم امکاناتش در اختیار تیم ‏ها نیست و هم به آن کم توجهی شده است، افزود: منصوریان نیز تمام تلاش خود را در نفت تهران در فصل پیش انجام داد و اکنون در استقلال نیز انجام می ‏دهد که بتواند این تکنیک‏ ها را اجرا کند که متاسفانه با کمبود امکانات مواجه است.

این متخصص فیزیوتراپی ورزشی افزود: برای اینکه ورزشکاران دچار آسیب دیدگی ورزشی نشوند باید به ریکاوری اهمیت دهند و متاسفانه یکی از علل افت لیگ برتر صدمه دیدن و آسیب‏های ورزشی است.

شاهین با بیان اینکه ورزشکاران حرفه ‏ای باید به رفع خستگی اهمیت دهند، ادامه داد: باید برای افزایش کیفیت لیگ برتر برنامه ‏هایی طراحی کنیم که ورزشکاران بعد از مسابقه، اصولی را رعایت کنند و به جای دنبال کردن حواشی به فکر اصول ریکاوری باشند.

 ریکاوری با سرما

وی در خصوص تکنیک و اصول‏های ریکاوری نیز گفت: یکی از این تکنیک‏ ها استفاده از سرما است، از سرما به دو شکل سطحی و عمقی می‏ توان استفاده کرد، در سرمای سطحی قسمت‏های مختلف بدن را به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب سرد قرار می‏ دهیم. سرما باعث کاهش میزان تورم و ضایعات و پارگی‏ های ظریف و.... می ‏شودهمچنین با تاثیری که بر روی گیرنده ‏های درد می‏گذارد، باعث می ‏شود درد به نخاع و سیستم‏های عصبی منتقل نشود.

شاهین اضافه کرد: در سال‏های اخیر روش مدرنی برای سرد کردن بدن  به نام "کرایوتراپی"  مطرح شد. این دستگاه با نیتروژن کار می‏ کند و اغلب تیم‏ های مطرح جهان و ورزشکاران از آن استفاده می ‏کنند، قیمت این دستگاه گران و هنوز به ایران وارد نشده است، اما امیدوارم بتوانم در آینده ‏ای نزدیک این دستگاه را وارد کنم.

نقش ماساژ در ریکاوری

وی با اشاره به تکنیک بعدی یعنی استفاده از غلتک ماساژ، اضافه کرد: اغلب بازیکنان پس از ورزش از این غلتک استفاده می کنند که برای عضلات بزرگ بدن مثل عضلات پشت پا، ساق پا و... که دچار گرفتگی شده است، استفاده می ‏شود به گونه ‏ای که بازیکنان به مدت 1 تا 2 دقیقه عضلات خود را با این غلتک ماساژ می ‏دهند که این کار باعث دفع اسید لاکتیک عضلات می ‏شود.

شاهین با اشاره به اینکه استفاده از لباس‏های چسبان و یا متراکم و استفاده از دستگاهی به نام "ماساژ بادی" از دیگر تکنیک‏های ریکاوری است، افزود: دستگاه ماساژ بادی به دفع اسید لاکتیک کمک می ‏کند که اکثر بازیکنان  از این دستگاه  استفاده می ‏کنند، اما هنوز این دستگاه در ایران گسترش پیدا نکرده است.

شاهین ادامه داد: استفاده از تخت‏ های ماساژ مدرن یا صندلی های مدرن یکی دیگر از تکنیک‏های ریکاوری است. ورزشکار پس از آن که در این صندلی ‏ها قرار می‏ گیرد، مشخص می ‏شود که کدام یک از عضلاتش دچار گرفتگی شده است.  متاسفانه هنوز در بین ورزشکاران و تیم‏ها استفاده از این صندلی‏ها گسترش نیافته است.

درمان دردهای عضلانی

این متخصص فیزیوتراپی ورزشی با بیان اینکه استفاده از نوارهای چسبان باعث می‏ شود پوست از عضلات فاصله پیدا کند و در نتیجه مواد زائدی که در عروق تجمع پیدا کرده است، راحت تر دفع شود، ادامه داد: تردمیل ضد جاذبه که وسیله ‏ جدیدی نیز است و اغلب تیم‏های ورزشی مطرح جهان استفاده می ‏کنند با ایجاد خلا که در داخل  خود دستگاه ایجاد می‏شود، باعث می شود  ورزشکارانی که دچار درد در اندام‏های تحتانی خود هستند دیگر نیاز به بستن آتل و یا گچ نداشته باشند و همچنین با قرار گرفتن در این دستگاه حدود 20 تا 80 درصد وزن بدن‏ ورزشکاران کاهش و فرد احساس می‏ کند در خلا راه می‏رود و همین امر باعث رفع خستگی و درمان دردهای عضلانی می ‏شود. 

وی ادامه داد: اگر بازیکنان هم در بین دو نیمه و هم بعد از مسابقه اندام های تحتانی خود را  به مدت 2 تا 3 دقیقه آویزان قرار دهند باعث دفع اسید لاکتیک و کاهش خستگی می‏ شود.

تمرین تمرکز ذهنی

شاهین با بیان اینکه استفاده از تمرینات ریلکسیشن از دیگر تکنیک‏های ریکاوری است، گفت: ورزشکاران می‏ توانند هم بین دو نیمه و هم پس از مسابقه تمرینات تمرکز ذهنی را انجام دهند. این تمرینات نقش مؤثری بر کارایی بازیکنان دارد در ضمن می‏ توان در حین این تمرینات از تمرین تصویرسازی ذهنی نیز استفاده کرد که در ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس مؤثر است.

وی با اشاره به استفاده از دوش آب گرم و سرد، گفت: بهتر است ورزشکار بعد از یک تمرین پرفشار و شدید از دوش آب سرد و متناوب استفاده کند، اما چنانچه بازیکنان تمرینات بدنسازی انجام داده باشند باید از آب گرم استفاده کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه استفاده از تحریکات الکتریکی و استفاده از اشعه مادون قرمز نیز نقش مهمی در افزایش کارایی ورزشکاران دارد، افزود: آب درمانی و استفاده از استخر، سونا و جکوزی از روش‏های دیگر ریکاوری است که اکثر تیم‏ها استفاده می‏ کنند، اما باید از اصول جدیدی استفاده کنند به عنوان مثال اخیرا برای رفع خستگی به آب جکوزی، سولفات و منیزیم اضافه می ‏کنند که باعث می ‏شود میزان گرفتگی ورزشکار کاهش پیدا کند. همچنین اگر در استخر نیز یک سری تمرینات ریلکسیشن را انجام دهند در کاهش خستگی بسیار مؤثر است.

باید تمام مربیان علاوه بر توجه به مسائل فنی به ریکاوری و رفع خستگی نیز توجه کنند تا لیگی پویا و مدرن داشته باشیم.

منبع :