کشف شواهدی مبنی بر یافتن جرم از دست رفته کهکشان

گروهی از محققان برای اولین‌بار با ارائه توضیحی احتمالی برای جرم از دست رفته کهکشان راه شیری، هاله‌ای از آن را در حالی کشف کردند که در مسیر و سرعتی تقریبا یکسان با دیسک کهکشان راه شیری در حال چرخش است.

کشف شواهدی مبنی بر یافتن جرم از دست رفته کهکشان

به گزارش ایسنا و به نقل از زی نیوز، ادموند هاجز کلاک از دانشگاه میشیگان گفت: این کشف فرای انتظارات بود. مردم همیشه تصور می‌کردند دیسک راه شیری در حالی می‌چرخشد که این منبع عظیم گازی داغ ثابت است، اما این غلط است. این منبع گازی داغ مانند دیسک کهکشان راه شیری می‌چرخد اما نه دقیقا با همان سرعت.

این دانش جدید چگونگی اجماع اتم‌ها به منظور تشکیل ستارگان، سیارات و کهکشان‌هایی مانند خود را توضیح می‌دهد.

محققان در این مطالعه از داده‌های آرشیوی بدست آمده توسط تلسکوپ XMM-Newton آژانس فضایی اروپا استفاده کردند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل‌هایشان اخیرا در مجله فیزیک نجومی منتشر شده است.

به گفته این گروه مطالعاتی، هاله گازی داغ کهکشان ما چندین برابر از دیسک راه شیری بزرگتر است و همچنین از پلاسمای یونیزه تشکیل شده است.

از آنجایی که حرکت باعث تغییر در طول موج نور می‌شود، محققان U-M این حرکت را با استفاده از خطوط اکسیژن داغ در آسمان اندازه‌گیری کردند.

جابجایی خطوط اندازه‌گیری شده توسط محققان نشان داد که این هاله کهکشانی در همان مسیر دیسک کهکشان راه شیری و با سرعتی مشابه در حال چرخش است.

مدت‌هاست که دانشمندان به دنبال دلیل از دست رفتن قسمت عمده‌ای از همه کهکشان‌ها هستند و انتظار دارند آن بخش از دست رفته را پیدا کنند.