هم کشف، هم تماشا

تابستان، هم فصل کنجکاوی و کشف است و هم زمان مناسبی برای رصد و تماشا. به‌خصوص اگر اهل ستاره‌شناسی و نجوم باشی و از تماشای آسمان لذت ببری، می‌توانی برای خودت سرگرمی‌هایی دست و پا کنی و کلی چیز یاد بگیریآسمانِ تابستان پر از اجرامی است که تماشای برخی از آن‌ها در این فصل با کمی تلاش، شدنی است؛ فقط کافی است آن‌ها را بشناسی و با دوربین یا تلسکوپ سراغشان بروی. اگر تلسکوپ هم نداری می‌توانی به یکی از مراکز آسمان‌شناسی بروی.

راستی یادت باشد که اگر اهل روستا یا شهرهای کوچک باشی و از انواع آلودگی‌ها به دور، شانس بیش‌تری برای رصد‌کردن اجرام آسمانی داری!

هم کشف، هم تماشا

سحابی «ام27» (M27) که به دمبل معروف است، یکی از پرنورترین و نزدیک‌ترین سحابی‌هاست که گاهی با دوربین دو چشمی هم دیده می‌شود. این سحابی در صورت فلکی روباهک قرار دارد و دمای سطح آن 85‌هزار درجه‌ی کلوین است.

هم کشف، هم تماشا

خوشه‌ی ستاره‌ای کروی «ام13» (M13) در صورت فلکی هرکول قرار دارد. این خوشه را ابتدا ادموند هالی در سال 1714 میلادی و بعدها شارل مسیه شناسایی کردند. به همین دلیل به ام13،‌ خوشه‌ی مسیه نیز گفته می‌شود.

هم کشف، هم تماشا

سحابی چشمک‌زن یا «ان‌جی‌سی6826» (6826 NGC)، در شمال صورت فلکی ماکیان قرار دارد. این سحابی که باکمی تلاش می‌توانید آن را پیدا کنید، از سحابی‌های سیاره‌نماست که پس از مرگ ستارگان تشکیل می‌شود.

هم کشف، هم تماشا

ظاهر خیلی از اجرام آسمانی با نامی که روی آن‌ها گذاشته می‌شود، شباهت چندانی ندارد! اما سحابی حلقه یا «ام57» (M57) یکی از سحابی‌هایی است که به راحتی از روی اسمش می‌توان آن را پیدا کرد.

این سحابی زیبا که در تابستان به راحتی دیده می‌شود، در صورت فلکی شلیاق یا چنگ رومی در آسمان نیم‌کره‌ی شمالی قرار دارد.

هم کشف، هم تماشا

سیاره‌ی زحل در بهار و تابستان هدف خیلی از علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی است. کیوان یا زحل به دلیل داشتن حلقه‌ی زیبایی که دارد، به راحتی قابل شناسایی است و اگر خوش‌شانس باشید و به دور از آلودگی‌های نوری رصد کنید، شاید بتوانید قمرهایش را هم ببینید. زحل در صورت فلکی میزان یا ترازو قرار دارد.

هم کشف، هم تماشا

رصد و ثبت کهکشان زیبای راه شیری یکی از فعالیت‌های محبوب علاقه‌مندان به نجوم است. این تصویر دیدنی از کهکشان راه شیری در ارتفاعات شیلی عکس‌برداری شده است.