نگاه به آینده یا مرور درس‌های سال قبل

سؤالی که همواره در ابتدای تابستان در ذهن دانش‌آموزان و پدرها و مادرها ایجاد می‌شود و در مورد آن گفت‌وگو می‌کنند این است:



سؤالی که همواره در ابتدای تابستان در ذهن دانش‌آموزان و پدرها و مادرها ایجاد می‌شود و در مورد آن گفت‌وگو می‌کنند این است:

گزینه‌ی 1: درس‌های سال گذشته را دوره کنم و پایه‌ی درسی‌ام را قوی کنم؟

یا

گزینه‌‌ی 2: درس‌های سال بعد را پیش‌‌‌خوانی کنم؟ (البته بخشی از درس‌ها را).

گزینه‌ی 1 در نگاه اول منطقی و درست به نظر می‌رسد و بسیاری از پدرها و مادرها هم طرفدار آن هستند. دانش‌آموز با انتخاب این گزینه، مباحثی را که در طول یک سال گذشته خوانده است دوباره می‌خواند، تمرین‌ها را حل می‌کند و یادگیری خود را تکمیل می‌کند تا وقتی در مهرماه به کلاس بالاتر می‌رود درس‌های جدید را بهتر فراگیرد؛ چون پایه‌اش قوی شده است.

سؤال این است که چرا معمولاً این اتفاق نمی‌افتد و دانش‌آموزان انگیزه‌ی کافی برای دوباره‌خوانی مطالب گذشته را ندارند. حس نوجویی، کشف و حرکت رو به جلو یکی از مهم‌ترین عوامل برای درس خواندن و یادگیری است؛ حسی که با تکرار مطالبی که به‌تازگی خوانده و امتحان داده‌اند به‌تنهایی به دست نمی‌آید و معمولاً دانش‌آموز بعد از چند روز مطالعه‌ی درس‌های قبلی، این کار را رها می‌کند. پیش‌خوانی، حرکت رو به جلو و نگاه برنده داشتن، رمز موفقیت گزینه‌ی دوم است؛ گزینه‌ای که در آن، دانش‌آموز درس‌های مهم سال بعد را پیش‌خوانی می‌کند، به کلاس می‌رود یا با کمک اولیا یا خواهر و برادر خود مطلب را فرا می‌گیرد.

اگر جایی نیز به مطالب سال قبل نیاز باشد با نگاهی متفاوت آن مطلب را مرور می‌کند و یادگیری با حرکت رو به جلو و دیدن مطالب گذشته در آینه‌ی بغل صورت می‌گیرد. شاید در این روش یادگیری، صددرصدی نباشد اما در حد یادگیری در سطح حیطه‌ی دانش دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. دانش‌آموز در مهرماه به مدرسه می‌رود و معلم شروع به آموزش می‌کند. مطلب برای این گروه از دانش‌آموزان تکرار شده و یادگیری تکمیل می‌شود و یادگیری‌های ناقص به کامل تبدیل می‌شوند و دانش‌آموز به حیطه‌ی فهم و کاربرد می‌رسد. معمولاً این دانش‌آموزان می‌توانند به سؤالات معلم پاسخ دهند و حتی سؤالات مهم و مرتبطی مطرح کند. مطمئناً نتیجه‌‌ی دانش‌آموز در این درس بهتر خواهد شد. این فرایند در دانش‌آموز ایجاد انگیزه می‌کند و روحیه‌ی رقابت و تأیید توسط معلم توانی دوچندان به او می‌دهد تا مسیر را با قدرت بیش‌تر طی کند. فرایند یادگیری در ذات خود حرکت رو به جلو و پیشرفت را دارد. نمی‌توان در یک نقطه ثابت ماند و فقط به فکر عمق بخشیدن به مطالب قبلی بود بلکه در حال حرکت رو به جلو مطالب قبلی که عمدتاً ادامه‌ی همان مطالب در مقطع بالاتر هستند، بهتر و عمیق‌‌تر یاد گرفته می‌شوند.

توصیه‌ی ما به دانش‌آموزان و اولیا برای تابستان:

1) برای تابستان برنامه‌ی مشخص داشته باشید. دو درس مهم سال بعد را در تابستان بخوانید. البته به ورزش، تفریح، کارهای هنری و مسافرت هم فکر کنید و آن‌ها را در برنامه‌ی خود لحاظ کنید.

2) درس ریاضی و علوم در گروه‌های پایه و ریاضی و فیزیک در دبیرستان از گزینه‌های اصلی انتخابی باشد.

3) برنامه‌ی آزمون‌های کانون در تابستان، هم نگاه به گذشته (درس‌های سال قبل) و هم نگاه به آینده (درس‌های سال بعد) را در خود دارد. نگاه به آینده یک اصل در برنامه‌ی تابستان است و نگاه به گذشته در تمام درس‌ها اجباری است.

4) کنکوری‌ها با توجه به کنکور پیش رو می‌توانند تعداد درس‌های بیش‌تری انتخاب کنند و در آزمون‌های کانون در کنار درس‌های سال سوم به آن‌ها نیز پاسخ دهند.

معادله و تابع‌های درجه ی دوم از ریاضی سوم انسانى
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( سوم انسانى)
دبیر : معصومه اکبری صحت