افتتاح مجهزترین رصدخانه جنوب کشور در فارس به نام پرفسور ریاضی

در حاشیه پنجمین جشنواره کشوری تجارب برتر تربیتی در شیراز، رصدخانه پرفسور ریاضی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، در حاشیه برگزاری اولین روز از جشنواره کشوری تجارب برتر تربیتی در شیراز مراسم آیین افتتاحیه رصدخانه پرفسور ریاضی برگزار شد.

بر اساس این گزارش این مراسم بعد از نماز مغرب و عشاء در کانون فرهنگی تربیتی سمیه آموزش و پرورش منطقه 4 شیراز با حضور پرفسور ریاضی و مسئولین حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش ، مدیران کل استان های سراسر کشور ، معاونین پرورشی و فرهنگی، روسای ادارات امور تربیتی و برگزیدگان استان های سراسر کشور برگزار شد و هم اکنون نیز در حال برگزاری می باشد.

 

به گفته مدیر کانون فرهنگی تربیتی سمیه نامگذاری و افتتاح این رصدخانه ، به پاس قدردانی سالها تلاش علمی پرفسور ریاضی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت این رصدخانه بالغ بر 120 میلیون تومان و از درآمد های اختصاصی این کانون بوده افزود: این رصدخانه ، مجهزترین رصدخانه دانش آموزی استان فارس است.

جمشید محمد صادقی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز گفت: رصد خانه پرفسور ریاضی کانون فرهنگی - تربیتی سمیه ناحیه 4 شیراز ، مجهزترین رصد خانه جنوب کشور و چهارمین رصد خانه شیراز است.


وی گفت: این رصد خانه در فضایی به مساحت 30 متر مربع  ساخته شده که شامل قسمت های مختلفی از جمله ، اتاق رصد ، گنبد پیشرفته 3 متری با قابلیت چرخش 360 درجه ای  و تلسکوپ پیشرفته  14 اینچی  سلسترون  همراه  با  مقری پیشرفته  می باشد.

محمد صادقی گفت:این تلسکوپ از دقت و قدرت بالایی در رصد اجرام سماوی  برخوردار است ،به نحوی که از نظر اعتبار در سطح کشور در رتبه پنجم قرار داشته   و قابلیت رصد  تمامی اجرام  منظومه شمسی را  دارد .

مدیر آموزش  و پرورش ناحیه 4 شیراز همچنین افزود : این تلسکوب با توانایی بزرگنمایی تا 700 برابر ، دارای  آیینه ای است که  امکان  جذب نور ، تا 3600 برابر چشم انسان را دارد .

در ادامه این مراسم ، پرفسور ریاضی که این رصد خانه به نام وی نامگذاری شده ، گفت: علم نجوم به دلیل جذابیت ویژه ای که در بین  همه اقشار جامعه و بویژه  جوانان و نوجوانان  دارد، برای گسترش  تنها نیاز به امکانات دارد  .

وی علم نجوم را پشتوانه بسیاری از تغییر و تحولات و پیشرفت های علمی دانست و افزود :تاریخ علم نشان می دهد که  نجوم تا چه اندازه در گسترش سایر علوم نقش داشته است  ، و با تهیه امکانات لازم در جذب دانش آموزان به این علم ، می توان زمینه رشد استعداد های علمی آنها را فراهم نمود، تا در آینده  افرادی زبده و متخصص تحویل جامعه گردد.

این کیهان شناس مشهور ایرانی ، زمینه آشنایی خود را  با این علم ، مدرسه عنوان کرد و افزود: هم اکنون نیز تعداد زیادی از دانش آموزان  به نجوم علاقمند هستند که با ساخت چنین  رصد خانه هایی ، می توان زمینه  در رشد و گسترش این علم در بین دانش آموزان را فراهم نمود.

منبع :