کشف سرنخ تازه درباره خروج عالم اولیه از دوران سیاه

دانشمندان درباره اینکه عالم چگونه از دوران تاریک (Dark Ages) خود خارج و به سمت روشنایی حرکت کرد به سرنخهای تازه ای دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجموعه ای از کهکشانهای تازه کشف شده این واقعیت را برای دانشمندان روشن می کنند که عالم در مراحل اولیه پیدایش چگونه از دورانهای تاریک خود خارج شده است.

دانشمندان عقیده دارند که به احتمال فراوان خانواده ای از کهکشانها نقش مهمی را در این دگرگونی ایجاد کرده اند و آن زمانی بوده که نور نمی توانسته راهی برای نفوذ به عالم شفاف پیدا کند.

فیزیک اخترشناسی از دانشگاه لنکستر بریتانیا درخصوص این کشف مهم اعلام کرد: احتمالا باید ستارگان و سیاه چاله های موجود در ابتدایی ترین و روشن ترین کهکشانها آنچنان نور ماورای بنفشی را فوران کرده باشند که به سرعت اتمهای هیدروژن موجود در عالم اطراف خود را از هم تفکیک کرده باشد.

این صحبتهای دیوید سابرل است که هدایت تیمی بین المللی از دانشمندان را در پروژه یافتن شماری از ابتدایی ترین کهکشانهای عالم بر عهده دارد. آنها از تلسکوپهای Keck و Subaru در هاوایی و تلسکوپ Very Large Telescopeمستقر در شیلی برای این منظور استفاده می کنند. نتایجی که از این مطالعه به دست آمده اخیرا در نشست اخترشناسی ملی انگلیس در اختیار جامعه اخترشناسی دنیا قرار گرفته است.

این اخترشناس در سال ۲۰۱۵ هدایت تیمی از اخترشناسان دیگر را بر عهده داشت که موفق به کشف دو کهکشان به نامهای CR۷ و MASOSA شدند. به باور آنها این کهکشانها دربرگیرنده نخستین نسل ستارگان هستند.