مقایسه درس فیزیک کنکور تجربی و ریاضی 95

به طور کلی طبق نظر دانش آموزان کانونی، حدود35% داوطلبان هر دو رشته آزمونی دشوارتر از حد انتظار خود را تجربه کرده‌اند.

نگاهی به درس فیزیک در کنکور95:

سؤالات کنکور امسال در دو رشته ریاضی و تجربی با نگاهی مفهومی و کاربردی به مباحث کتاب درسی طرح شده است. طبق روال کنکور‌های سال‌های اخیر چیدمان مقطع محور سؤالات تغییر خاصی نداشته ولی با ادامه مفهومی شدن سؤالات، بیان سؤالات نیز به سمت مفهوم سوق داده شده است یعنی به طور مثال در مبحث پرتابه که خاص رشته ریاضی است و غالباً سؤالی محاسبه ای داده می‌شد، مقایسه دو پرتابه بدون محاسبه و تنها با دریافتن نکته سؤال از روی شکل بیان شده است یا نسبت دو متغیر مد نظر قرار گرفته یا درصد تغییرآن.

نگاه دانش آموزان:

به طور کلی حدود 36 % داوطلبانی کانونی در رشته ریاضی و 35% از داوطلبان رشته تجربی پس از گذراندن کنکور اعلام نمودند که سؤالات بیش ‌از حد انتظارشان دشوار بوده است. در دو رشته، کمتر از 10% داوطلبان کانونی انتظار کنکوری دشوارتر از این را داشته اند و حدود 30% دشواری آزمون را منطبق بر انتظار خود دانسته اند و بقیه داوطلبان که حدود 60% می‌باشند، کنکور را کمی دشوارتر و یا دشوارتر از حد انتظار خود دانسته اند.

البته اگر نگاه دانش آموزان با تراز بالای 7000 را دقیق‌تر و برای مقایسه مناسب‌تر در نظر بگیریم، 19% از داوطلبان کانونی در رشته ریاضی و 25% از داوطلبان در رشته تجربی ، فیزیک کنکور را دشوارتر از حد انتظار خود دانسته‌اند. یعنی طیف وسیع‌تری از دانش آموزان تجربی  در مقایسه با داوطلبان ریاضی کنکور را دشوارتر از انتظارشان دانسته‌اند.

اما به طور کلی چه می‌توان گفت:

داوطلبان رشته ریاضی با 45 تست مواجه شدند که به لحاظ ظاهری تغییر خاصی با کنکور‌های سال‌های قبل نداشته است.به جدول زیر توجه کنید:


سال 95

سال 94

سال93

سال 92

سال91

تعداد  تست دشوار

10

8

7

6

5

تعداد سؤالات دو بخشی

3

2

3

3

3

تعداد تست های با شکل

18

17

15

17

20

تعداد تست بدون نیاز به حل

2

4

4

1

4


همان طور که گفته شد به لحاظ ظاهری تغییر خاصی در کنکور امسال نسبت به سال گذشته و حتی سال‌های اخیر مشاهده نمی‌شود.ولی نکته قابل توجه این است که در برخی سؤالات وجود شکل کمک خاصی به حل مسئله و یا تفهیم آن نمی‌کند مانند تست 164، با وجود شکل رسم شده،‌ در نگاه اول سؤال دشوار به نظر می‌رسد ولی با یافتن نکته حل، سؤال به تستی متوسط ویا حتی آسان تبدیل خواهد شد. البته همان‌طور که می‌دانید سادگی یا دشواری سؤال تاحدی سلیقه‌ای است. در این بررسی سعی کردیم نگاه یک داوطلب متوسط را در نظر بگیریم.

اما چیدمان نسبت به سال قبل کمی‌تغییر کرده است به طور مثال سؤالات مباحث سال دوم دبیرستان درمیان مباحث سوم دبیرستان قرار گرفته است در حالی که در سال گذشته مباحث به ترتیب درج شده بود.

این وضعیت درفیزیک رشته تجربیبه شکل زیر است:


سال 95

سال94

سال93

سال92

سال91

تعداد  تست دشوار

8

10

3

4

5

تعداد تست های با شکل

12

12

10

11

8

تعداد تست بدون نیاز به حل

2

2

2

2

3


در فیزیک رشته تجربی نیز به لحاظ ظاهر سؤالات و بودجه بندی مقطعی تغییر خاصی دیده نمی شود.

در بررسی مقایسه ای بین فیزیک کنکور ریاضی و فیزیک کنکور تجربی:

هر دو آزمون، مفهومی و برای دانش آموزانی که این درس را خوب فراگرفته اند آماده شده است. دانش آموزان متوسط در هر دو آزمون نتایج مشابهی بدست خواهند آورد ولی نگاهی متفاوت در مقایسه دیده می‌شود. در سؤالات رشته ریاضی، در برخی سؤالات مانند سؤال161 داده اضافی دیده می‌شود و در برخی سؤالات نیز خواسته مسئله به صورت مفهومی بیان شده است. به طور نمونه در سؤال 157بزرگی جابه‌جایی متحرک B در مدتی که متحرک دیگر در جهت محورحرکت کرده خواسته شده ویا در سؤال158 نسبت بزرگی جابه‌جایی‌ها تا لحظه‌ای که دو متحرک از کنار هم عبور می‌کنند خواسته شده است.

ویا در سؤال164با دریافتن نکته سؤال( این که کار نیروی وزن همان انرژی پتانسیل کشسانی فنر است) بدون هیچ پیچیدگی و با یک جای‌گذاری ساده به جواب دست خواهیم یافت ولی بیان به گونه ای است که سادگی سؤال به آسانی قابل مشاهده نیست.

در فیزیک تجربی،خواسته مسئله به طور مشخص بیان شده است ولی در برخی سؤالات محاسبه و دقت در آن مورد نیاز است مانند سؤال233 که کافی است رابطه مورد نظر را نوشته و گزینه‌‌ها را در آن جای‌گزین کنیم.

اما هر دو رشته، یک سؤال متفاوت داشته‌اند سؤال219 رشته تجربی و 178 رشته تجربی. هر دو سؤال از مبحث الکتریسیته ساکن مطرح شده ‌اند در سؤال219 نقطه مورد نظر که برآیند نیروها در آن مدنظر سؤال است خارج از صفحه می‌باشد و تصوری سه بعدی مد نظراست و در سؤال178 نیز نیروی کشش نخ در حالتی است که نیاز به تجزیه نیرو و استفاده از رابطه نیروی الکتریکی است.

در نگاهی کلی،‌ سؤالات رشته ریاضی برای داوطلبانی که نکته حل را دریابند خوب بوده و در کل به جز چندسؤال بقیه محاسبات طولانی و پیچیده نداشته است.

ولی مطابق روال هر سال، چیدمان سؤالات به لحاظ سطح دشواری نظم خاصی نداشته و اگر داوطلبی بیش از حد تعیین شده به تست‌های دشوار زمان اختصاص می‌داد قطعاً از پاسخ‌گویی به تست‌های متوسط وساده‌ای که در سؤالات پایانی آزمون دیده می‌شود باز می‌ماند و این امر با مدیریت زمان قابل کنترل بود که داوطلبان کانونی به خوبی با این امر آشنا هستند.

نکته دیگر این که سؤال 206  و207 رشته تجربی ، مشابه دو سؤال کنکور ریاضی94 می‌باشند که داوطلبانی که سؤالات کنکور سال‌های گذشته را بررسی کرده باشند به راحتی به این دو سؤال پاسخ داده‌اند.

سطح دشواری آزمون در هر دورشته با کاهش تراز، افزایش یافته یعنی طرح سؤالات به گونه‌ای است که به راحتی سهم سؤالات ترازهای مختلف از کنکور مشخص شده است یعنی داوطلبان ترازهای پایین‌تر به طور جدی‌تری با چالش سؤالات مفهومی روبرو شده‌اند و این امتیازی است برای داوطلبان تراز بالا.

و اما پیشنهاد برای داوطلبان کنکور96:

بر مباحث کتاب درسی تسلط پیدا کنید.

مفاهیم ریاضی مورد استفاده در فیزیک مانند مشتق‌گیری، انتگرال گیری،‌ مقادیر توابع مثلثاتی و تجزیه بردار را فرا بگیرید.

مدیریت زمان و تکنیک ضربدر و منها را مورد استفاده قرار دهید.

سؤالات کنکورهای سال‌های اخیر در هر دو رشته را مورد بررسی قرار دهید.

موفق باشید- خداوردیان

فایل های ضمیمه
پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

در بین قبولی هایم کدام رشته را انتخاب کنم ؟
تغییر رشته دادن در یک دانشگاه چه ضوابطی دارد؟

باسخ به سوالات شما در زمینه تکمیل ظرفیت ، انتخاب نوع دانشگاه (سراسری ، آزاد ، پردیس ، غیرانتفاعی ) ، انتقالی و مهمان ، رزرو دانشگاه ، کارنامه سبز و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون کد
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب