خوراکی‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان بیش فعال

با توجه به آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، نزدیک به 8.4 درصد از کودکان و نوجوانان 3 تا 17 ساله در این کشور به بیش فعالی همراه با کم توجهی و اختلال در تمرکز مبتلا هستند.



 با توجه به آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، نزدیک به 8.4 درصد از کودکان و نوجوانان 3 تا 17 ساله در این کشور به بیش فعالی همراه با کم توجهی و اختلال در تمرکز مبتلا هستند.

برای کمک به کنترل شدت و فرکانس برخی از نشانه های بیش فعالی، تاکید متخصصان بر تمرکز والدین روی تغذیه کودکان است. اما قبل از ارائه لیست خاص غذایی برای مبتلایان به بیش فعالی باید این نکته را تاکید کرد که واکنش هر کودک به مواد غذایی خاص متفاوت است. به این معنی که برخی از کودکان واکنش های آلرژیک به انواع خاصی از مواد غذایی مانند لبنیات و ... را دارند که می تواند آغازگر علائم بیش فعالی باشد. برای همین بهترین گزینه صحبت با پزشک قبل از هر گونه تغییر در رژیم غذایی کودک است.

در این میان نقش شیرین کننده های مصنوعی، مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد قند، چربی اشباع، کافئین یا غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و بیکن، منجر به تحریک علائم بیش فعالی در همه کودکان مبتلا می شود. از سوی دیگر غذاهای سرشار از ویتامین ب، پروتئین، کلسیم، و مواد معدنی اثر معکوس داشته و منجر به کاهش علائم خواهد شد؛ البته به شرطی که بطور منظم مصرف شوند.

با این حال بهترین گزینه های غذایی برای کودکان مبتلا به بیش فعالی از این قرار است:

سیب: کربوهیدرات های پیچیده از قبیل سبزیجات و برخی از میوه ها مثل سیب برای کودکان بیش فعال بسیار توصیه می شوند. اگر کودک شما بیش فعال است، با خوردن کربوهیدرات های پیچیده در هنگام شب خواب بهتری را تجربه خواهد کرد.

پنیر بز: پنیر یک منبع سرشار از پروتئین است. در این میان بسیاری از کودکان بیش فعال به شیر گاو و لاکتوز موجود در آن حساسیت دارند چون آغازگر علائم بیش فعالی است. اگر شما به وجود آلرژی به شیر گاو در کودک تان شک دارید، سعی کنید پنیز بز را برای بهبود تمرکز و بهبود اثر داروهای بیش فعالی به او بدهید.

گلابی: خواصش بسیار شبیه سیب است و منبع خوبی از کربوهیدرات های پیچیده محسوب می شود. مصرف گلابی هم به خواب خوب شبانه در مبتلایان به بیش فعالی کمک می کند.

ماهی تن: سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که به طور قابل توجهی علائم بیش فعالی را در بسیاری از کودکان کاهش می دهد. ماهی تن را به صورت ساندویچ یا سالاد ماکارونی به رژیم غذایی کودک تان اضافه کنید.

تخم مرغ: منبع بزرگ پروتئین برای کنترل علائم بیش فعالی است. بسیار شبیه به پنیر، تخم مرغ باعث بهبود تمرکز و بهبود تاثیر داروهای بیش فعالی می شود.

آجیل: مشابه ماهی تن، منبع بزرگ اسیدهای چرب امگا 3 برای مدیریت هرچه بهتر علائم بیش فعالی است.

کلم: کلم حاوی سولفورافان است که برای رشد سلول های مغزی اهمیت دارد. به طور ویژه، کلم قرمز حاوی مقادیر کمی قند، فیبر بالا و غنی از فولات و ویتامین ب 6 است که به تنظیم خلق و خو، حافظه و تمرکز کمک می کند.

پرتقال: نوشیدن یک لیوان آب پرتقال کاملا طبیعی یک روش عالی برای اضافه کردن کربوهیدرات های پیچیده به رژیم غذایی کودکان بیش فعال است که به بهبود خواب کودک کمک می کند و منبع عالی از ویتامین ث نیز محسوب می شود.

غلات سبوس دار: غلات سبوس دار را فراموش نکنید، فیبر موجود در غلات سبوس دار به پاک سازی عروق مغز و قلب کمک می کند. سعی کنید نان های سبوس دار در رژیم غذایی کودکان بگنجانید.

دارچین و زردچوبه: این دو ادویه به رشد سلول های مغزی کمک می کنند و در حفاظت از آن ها نقش دارند. فراموش نکنید که هر ماده غذایی که برای مغز مفید است می تواند علایم بیش فعالی را بهبود بخشد.

لوبیا: بسیار شبیه به پنیر و تخم مرغ یک منبع بزرگ از پروتئین محسوب می شود اما به طور کلی نمی توانیم بگوییم مصرف چقدر از آن برای مبتلایان به بیش فعالی ضروری است. حتی تعداد انگشت شماری از لوبیا و مصرف آن در روز توسط کودکان یک راه طولانی برای کنترل علائم بیش فعالی است. 

منبع :