نوروز 96

اعظم نوری‌نیا: تحلیل درس ادبیات عمومی کنکور 95

تحلیل درس ادبیات عمومی کنکور 95



تحلیل سوالات درس ادبیات عمومی انسانی/ کنکور 95

تحلیل کلی

در یک نگاه کلی، می‌توان گفت سوالات ادبیات عمومی امسال نسبت به کنکور 94، سا‌ده‌تر و تعداد سوالات چالشی کمتر بود.

تحلیل جزئی

واژگان

تقریباً تمام واژگان از کتاب درسی انتخاب شده بود. معانی بسیاری از این واژگان را، دانش‌آموزانی که در آزمون‌های کانون شرکت کرده‌بودند، می‌توانستند به راحتی از بین سایر گزینه‌ها بیابند. مبحث چالشی خاصی در 3 سوال این بخش وجود نداشت.

املا

بخش املا، جزو بخشهایی است که کمی وقت گیر است. معمولاً در کنکور از واژه‌های هم‌آوا استفاده می‌شود؛ یعنی واژه‌هایی تلفظ مشترک اما معنای متفاوت دارند و نمی‌توان آنها را به جای هم به کار برد. دانش‌آموز باید با دقت به متن و خوانش صحیح و درک مفهوم بیت یا عبارت به پاسخ صحیح برسد. امسال هم طراحان سوال کنکور، همین رویّه را پیش گرفتند. همچون سال‌های گذشته واژگان، هم از ادبیات فارسی و هم از زبان فارسی، آورده شده بود و مشکل خاصی در این بخش وجود نداشت.

تاریخ ادبیات

این بخش، همانگونه که انتظار می‌رفت از بخش‌های نسبتاً دشوار و وقت‌گیر بود به این دلیل که دانش‌آموزان باید اسامی بسیاری را به خاطر می‌سپردند. امسال همانند کنکور یکی از سال‌های اخیر، از پاورقی زبان فارسی3؛ سوال تاریخ ادبیات داده شده بود.

آرایه‌های ادبی

سوالات آرایه، با توجه به اینکه دانش آموز باید به خوبی معنا و مفهوم بیت را درک کند و سپس پاسخ دهد، سوالات نسبتاً وقت‌گیری هستند. البته در سوالات آرایه امسال دانش‌آموزان می‌توانستند با کمی هوشمندی، به‌راحتی، گزینه‌های نادرست را تشخیص دهند و به پاسخ صحیح برسند.

دستور زبان

امسال برخلاف کنکور چند سال گذشته، سوال شمارش واژگان و تکواژها وجود نداشت؛ این سوالات بسیار وقت‌گیر هستند(البته یک سوال شمارش واج وجود داشت که چندان زمانی نمی‌گرفت). طراحان سعی کرده بودند این زمان را به سمت درک مطلب‌ها و تاریخ ادبیات‌ها ببرند.

به طور کلی، زبان فارسی امسال نسبت به سال‌های گذشته، دشواری کمتری داشت.

درک مطلب

مشکل‌ترین و بحث‌برانگیزترین بخش درس ادبیات، این بخش است.امسال هم مانند کنکور سال گذشته، 9 سوال درک مطلب از داخل و خارج کتاب وجود داشت. اغلب یک سوال از شخصیت‌های متون کهن ادبی، به شیوه‌های گوناگون، می‌آید.

امسال برای پاسخ گویی به این سوال، دانش‌آموز باید داستان ضحاک(از ادبیات پیش دانشگاهی) را به خوبی می‌دانست و اشعار را به خاطر می‌سپرد تا به این سوال خاص(سوال23) پاسخ دهد. به نظرم باید این تیپ سوالات، بیشتر در کنکور گنجانده شوند.

مقایسه کنکور امسال با سال گذشته

تعداد: تعداد سوالات هر مبحث(مباحثی که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند) دقیقاً مانند کنکور سال گذشته بود.

گرایش: بیشتر سوالات به سمت درک مطلب پیش رفته است؛ به این معنا که دانش‌آموز حتی برای پاسخ دادن به سوالات املا هم باید ابتدا ابیات را معنا کند و سپس با توجه به معنای لغات به پاسخ درست برسد.

تیپ جدید سوال: سوال 23؛ سوالی جدید بود. دانش‌آموز برای پاسخگویی به این سوال می‌بایست داستان ضحاک، اتفاقات آن و شخصیت‌های آن را دقیق می‌دانست و سپس به پاسخ  صحیح می‌رسید.

ایده نو: علاوه بر سوال 23 که سوالی نو بود و ایده‌ای جدید داشت، سوال یک هم جالب بود. در کتاب درسی، معمولاً برای اغلب واژگان، بیش از یک معنا آورده شده است و با دانستن یک معنا، دانش‌آموز به راحتی به پاسخ می‌رسید اما امسال در سوال یک، تمام معانی یک واژه آورده شده بود و علاوه بر آن یک معنای دیگر که گاه نزدیک و گاه صرفاً شبیه معنی درست بود، آورده شده بود. این نکته، کمی کار دانش‌آموزان را دشوار می‌کرد.

به طور کلی، طراحان گرامی کنکور امسال؛ سعی بر آن داشتند که بیشتر سطح درک دانش‌آموزان از ادبیات را بسنجند تا اینکه صرفاً بر محفوظات تکیه کنند و این خود، نقطه قوت سوالات درس ادبیات عمومی امسال بود. 

اعظم نوری‌نیا (مسئول درس ادبیات عمومی)

معتلات ( بخش دوم )‌ از عربی 3 سوم دبیرستان
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( دروس عمومی سوم دبیرستان)
دبیر : سید محمد علی مرتضوی