مسعود جعفری : تحلیل درس شیمی ریاضی کنکور95

بررسی رویکردهای جدید کنکور امسال



الف)بررسی رویکردهای جدید کنکور امسال:

سؤالات کنکور ریاضی، مطابق روال دو سال اخیر کنکور ریاضی، دارای 18 سؤال محاسباتی بود. البته در مقایسه با سال 94، سطح علمی سؤال‌های محاسباتی امسال، پایین‌تر بود و چند مسأله، به راحتی و با یک محاسبه ، دانش‌آموز را به گزینه‌ی درست می‌رساندند. البته یکی از سؤال‌ها (سؤال شماره‌ی 214) دارای محاسبات پیچیده‌ای بود و دانش‌آموزان، فقط با استفاده از روش های تقریب زدن، می‌توانستند به جواب برسند. عددهای این سؤال، قابل ساده کردن نبودند و همین مورد، باعث سختی محاسبات می‌شد.

شاید مهم‌ترین ویژگی سؤال‌های کنکور امسال رشته‌ی ریاضی، افزایش چشمگیر سؤال‌های شمارشی بود. همان‌طور که در جدول ادامه‌ی همین مطلب هم ملاحظه خواهید کرد، تعداد سؤال‌های شمارشی امسال، 8 سؤال بود، این در حالی است که در سال گذشته که برای نخستین بار، این تیپ از سؤال‌ها در سؤال‌های کنکور استفاده شدند، در کنکور ریاضی فقط 2 سؤال شمارشی داشتیم. (توجه کنید که ما سؤال‌هایی که با جمله‌ی «کدام موارد از مطالب زیر، درست‌اند؟» شروع می‌شوند را هم جزو سؤال‌های شمارشی در نظر گرفته‌ایم).

شاید بپرسید، این سؤال‌های شمارشی جایگزین کدام نوع از سؤال‌ها شده‌اند؟ در پاسخ باید گفت که سؤال‌های شمارشی، جایگزین سؤال‌هایی که با جمله‌های «کدام مطلب درست است؟» و هم‌چنین «کدام مطلب نادرست است؟» شده‌اند. تفاوت سؤال‌های شمارشی با این نوع سؤال‌ها این است که برای حل سؤال‌های شمارشی، دانش‌آموز باید توانایی این را داشته باشد که همه‌ی عبارت‌ها را به خوبی تحلیل کند و دیگر نمی‌تواند با دانستن نکته‌ی یکی از گزینه‌ها، سؤال را به درستی حل کند.

با توجه به توضیحی که داده شد می‌توانیم نتیجه بگیریم که کنکور سال 95، از لحاظ سؤال‌های مفهومی، دشوارتر از کنکور سال 94 بوده است.

شایان ذکر است که در آزمون جامع سوم قلم‌چی که یک هفته قبل از کنکور سراسری برگزار شد، از 7 سؤال شمارشی استفاده شده بود که می‌توانست به دانش‌آموزانی که در این آزمون شرکت کرده‌اند، دید مناسبی از نوع سؤال‌های کنکور سراسری بدهد.

ب)بررسی سطح دشواری سوال ها:

در قسمت قبل بیان کردیم که در سؤال‌های محاسباتی، سؤال‌های کنکور امسال، نسبت به سال گذشته، متعادل‌تر بود، اما در قسمت سؤال‌های غیرمحاسباتی، به دلیل افزایش سؤال‌های شمارشی، سؤال‌ها نسبت به سال گذشته دشوارتر بودند. از این‌رو می‌توانیم جمع‌بندی کنیم که سطح دشواری کنکور امسال، در حد کنکور سال گذشته بود.

به این نکته‌ی مهم توجه کنید که در سه سال اخیر کنکور، تعداد سؤال‌های محاسباتی تقریباً ثابت بوده است. (18 سؤال از 35 سؤال) ، بنابراین توصیه‌ی ما به دانش‌آموزان، دبیرها و مشاورهای گرامی این است که روی سؤال‌های محاسباتی تمرکز بیش‌تری داشته باشند و انواع مختلف و تعداد زیادی از این نوع سؤال‌ها را در طول سال تحصیلی، تمرین کنند تا تسلط کافی را کسب کنند.

اگر بخواهیم به سطح دشواری سئوالات اشاره کنیم می‌توانیم از جدول زیر استفاده کنیم.

سطح دشواری

ساده

متوسط

دشوار

بسیار دشوار

تعداد سئوالات

5

14

13

3

ملاحظه می‌کنید که 19 سؤال، دارای سطح دشواری آسان و متوسط بودند، بنابراین کسب درصد حدود 45 درصد در این آزمون، کار دشواری نبود.

پ)بررسی استاندارد بودن زمان برای پاسخگویی مناسب به سوال ها:

به دلیل تعداد زیاد سؤال‌های محاسباتی و وجود حداقل یک سؤال که دارای محاسبات پیچیده‌ای بود، زمان مناسب برای پاسخ‌گویی با کیفیت به این 35 سؤال، بیش‌تر از 35 دقیقه بود، ولی توجه داشته باشید که سال گذشته هم ما در رشته‌ی ریاضی درصد 100 نداشتیم. بنابراین برای این‌که دانش‌آموزان درصد بالاتری را کسب می‌کردند، ابتدا باید سؤال‌های مفهومی و هم‌چنین سؤال‌های محاسباتی که دارای محاسبات ساده‌تر و کم‌تری بودند را حل می‌کردند، بعد از این مرحله، اگر زمان مناسبی را در اختیار داشتند، می‌توانستند روی سؤال‌هایی که دارای محاسبات دشوارتری بودند، تمرکز کنند. واضح است که مدیریت زمان در این آزمون، نقش به‌سزایی داشت.

ت)آیا نکات مطرح شده در سوال ها با متن کتاب های درسی تطابق دارند یا فراتر از کتاب درسی هستند؟

نکات استفاده شده در سؤال‌ها، در کتاب‌های درسی وجود داشتند . البته برای پاسخ برخی از سؤال‌ها، باید کتاب درسی و شکل‌ها و نمودارهای آن را با دقت بیش‌تری مطالعه می‌کردید. هم‌چنین تعدادی از سؤال‌ها دارای نکات مختلفی از کتاب‌های درسی متفاوت بودن که برای پاسخ صحیح  به آن‌ها، باید دارای تسلط کافی روی همه‌ی فصل‌ها باشیم.

 ث)با تسلط بر کنکورهای سالهای قبل به چند درصد سوالها میتوانستید،پاسخ دهید؟

شاید یکی از نکات بارز کنکور امسال، وجود سؤال‌هایی بود که مشابه آن‌ها در کنکورهای سال گذشته هم استفاده شده بود. ( سؤال‌های شماره‌ی 202 ، 207 ، 212 ، 215، 216، 217، 218، 219، 222، 223، 225، 227، 228، 229، 230، 233 و 234). ملاحظه می‌کنید که ایده‌ی تقریباً نیمی از سؤال‌ها، در کنکورهای سال‌ گذشته هم مطرح شده بود و اگر دانش‌آموزان، فرصت کافی برای حل این سؤال‌ها را داشتند می‌توانستند درصد 50 درصد را با حل همین سؤال‌ها کسب کنند.

در ادامه دو تحلیل مختلف بر اساس فصل‌های کتاب درسی و نوع سئوالات ارائه می‌دهیم.

مسعود جعفری : تحلیل درس شیمی ریاضی کنکور95


دو نکته:

الف- در قسمت شیمی پایه، از فصل یونی، سؤال جداگانه‌ای طرح نشده بود و به جای آن سؤال فصل‌های اول و دوم بیش‌تر از سال‌ گذشته بودند.

ب- در قسمت شیمی پیش، سؤال های فصل اسید و باز، همان سال گذشته، 4 سؤال بود که اهمیت ویژه‌ی این فصل را در کنکور ریاضی، نسبت به سایر فصل‌های شیمی پیش نشان می‌دهد.

مسعود جعفری : تحلیل درس شیمی ریاضی کنکور95

سه نکته:

الف- تعداد سؤال‌های جای خالی، مانند سال گذشته، اندک بود.

ب- برای حل 5 سؤال ، احتیاج به نوشته معادله‌ی واکنش بود که نشان‌دهنده‌ی آن است که دانش‌آموزان ، باید روی مبحث واکنش‌نویسی، تسلط کافی داشته باشند.

پ- 6 سؤال (از 35 سؤال) دارای ایده‌ی کاملاً جدید بودند و شاید نکات سایر سؤال‌ها برای دانش‌آموزانی که خود را به طور ایده‌آل برای کنکور آماده کرده بودن، تکراری بود.

مسعود جعفری : تحلیل درس شیمی ریاضی کنکور95

ملاحظه مي‌كنيد كه در سئوال‌هاي كنكور 4 نوع سئوال داريم:

مسعود جعفری : تحلیل درس شیمی ریاضی کنکور95