کشف یک سیاره کوتوله در لبه منظومه شمسی

اخترشناسان از کشف سیاره کوتوله دیگری در لبه منظومه شمسی خبر داده اند تا از این پس پلوتو دیگر تنها نباشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اخترشناسان موفق به کشف سیاره کوتوله ای به نام ۲۰۱۵ RR۲۴۵ در فاصله ای بسیار دور از پلوتو در کمربند کوئیپر شده اند. این کمربند که متشکل از اجرام فضایی و در آن سوی نپتون واقع شده است.

اخترشناسان فاصله این سیاره کوتوله تا مرکز منظومه شمسی را بسیار زیاد عنوان کرده اند به طوریکه هر ۷۰۰ سال زمینی یک بار به دور خورشید می چرخد. این درحالی است که پلوتو هر ۲۴۸ سال زمینی یک بار به دور این ستاره می چرخد.

این کشف مهم توسط اخترشناسان دانشگاه ویکتوریا در کانادا صورت گرفته است. میشل بانیستر از این دانشگاه گفت: اجرام یخ زده ای که ماورای نپتون واقع شده اند از اهمیت زیادی برخوردارند زیرا آنها درباره این موضوع که سیارات غول پیکر منظومه شمسی چگونه شکل گرفته اند سرنخهای زیادی در اختیار ما قرار می دهند.

اخترشناسان با بررسی دقیق این نوع اجرام یخ زده، قطعات پازل پیچیده شکل گیری منظومه شمسی را در کنار یکدیگر قرار داده و پی به راز پیدایش آن می برند.

نکته مهم اینجاست که این سرنخها در اجرام فضایی بسیار کوچکی قرار دارد که پیدا کردنشان در منظومه شمسی کار دشواری است و به همین دلیل کشف هر یک از آنها خبر خوشحال کننده ای در این زمینه به شمار می آید.

اخترشناسان پس از بررسیهای دقیق متوجه شدند که سیاره کوتوله تازه کشف شده ۲۰۱۵ RR۲۴۵ هجدهمین جرم فضایی بزرگ کشف شده در کمربند کوئیپر به حساب می آید.

آنها هنوز اندازه دقیق این جرم فضایی را نمی دانند اما تصور می شود که حدود ۷۰۰ کیلومتر پهنا داشته باشد. این درحالی است که پلوتو با قطر ۲۳۷۱ کیلومتر بزرگترین عضو کمربند کوئیپر به شمار می آید.

پشتیبانی و مشاوره انتخاب رشته کنکور 96
در رشته دلخواهتان با چه رتبه ای قبول می شوید ؟
پاسخ به سوالاتی درباره انتخاب رشته دانشگاه آزاد، ظرفیت مازاد ، شهریه ها ، پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد ، نحوه چیدمان رشته ها ، رشته های بدون کنکور و ...