نوروز 96

تابستان دور "جگر" خط قرمز بکشید

مصرف بیش از حد متعارف جگر بعنوان یک منبع غنی از آهن، روی و ویتامین B12 می‌تواند برای بدن دردسرساز شود و افراد را از خوردن آن پشیمان کند.




پیام فرحبخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت وگو با  خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره خوردن جگر گفت: جگر یا کبد محل دفع سموم است بنابراین مصرف زیاد آن عملا سموم بدن حیوان را وارد بدن مصرف کننده می کند. 

وی افزود: اگرچه جگر منبع بسیار خوبی از ویتامین ها و املاح (سرشار از آهن، روی و ویتامین B12) و گزینه خوبی برای جبران کمبود این مواد در بدن است اما از طرفی به دلیل منبع دفع سموم بدن حیوانات، انتخاب خوبی نمی تواند باشد.

 فرحبخش اظهار داشت: مصرف ماهی یک تا دو بار جگر علاوه بر تامین ویتامین و املاح مورد نیاز می تواند باعث ورود کمتر سموم و آسیب زدن به بدن شود.

 وی درمورد مصرف جگر برای خانمهای باردار و کودکان در حال رشد توصیه کرد: این افراد باید از این ماده کمتر استفاده کنند تا از آسیبهای سمی به بدنشان خودداری شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه جگر یکی از غذاهای سفره محسوب نمی شود، گفت: هرگونه طبخ از کبابی تا خوراک شدن این ماده درصورتی که گهگاه مصرف شود مشکلی را ایجاد نمی کند.

وی افزود: با این حال بهتر است در مقدار کم هم به شکل خوراک مصرف شود چرا که کباب شدن باعث از بین رفتن سهمی از ویتامینها و املاح آن می شود ( روی آتش می چکد).

فرحبخش یادآور شد: به دلیل آسیب پذیری بالای جگر، خوردن آن در فصل تابستان زیاد توصیه نمی شود چرا که علاوه بر مشکلات فوق درصد ابتلا به مسمویت و بیماری های گوارشی را افزایش می دهد.

وی همچنین تصریح کرد: در هنگام مصرف جگر به تازه بودن و نگهداشته شدن آن در یخچال توجه شود چون بی توجهی به این امور باعث ابتلا به اسهال و استفراغ بخصوص در روزهای گرم سال می شود.

منبع :

مفاعیل از عربی 3 سوم دبیرستان
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( دروس عمومی سوم دبیرستان)
دبیر : سید محمد علی مرتضوی