این سیاره فراخورشیدی به ۳ ستاره تعلق دارد

اخترشناسان موفق به شناسایی سیاره فراخورشیدی شده اند که به سه ستاره تعلق دارد!

این سیاره فراخورشیدی به ۳ ستاره تعلق دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، این سیاره فراخورشیدی HD ۱۳۱۳۹۹Ab نام دارد و تصور می شود در مدار گسترده و پایداری در یک سیستم سه ستاره ای می گردد.

اخترشناسان کشف این سیاره فراخورشیدی را اتفاقی تاریخی در اخترشناسی نوین می دانند و عنوان کرده اند که پایدار بودن مدار چرخشی آن نکته ای حیرت انگیز است زیرا تاکنون تصور می شد که چنین سیاره ای به واسطه تأثیرگذاری چشمگیر نیروهای جاذبه ای ستارگان اطرافش، باید مدار متلاطمی داشته باشد.

اینگونه تصور می شود که سیستمهای منظومه ای چند ستاره ای به همان اندازه که منظومه های تک ستاره مانند خورشید در جهان وجود دارند، در سراسر عالم پراکنده باشند اما نکته جالب توجه درباره کشف جدید در این است که حالا با سیاره ای روبرو هستیم که به رغم وابستگی به سه ستاره، مدار حرکتی پایداری دارد.

پیش تر در سال ۲۰۱۱ تلسکوپ فضایی کپلر موفق به شناسایی سیاره فراخورشیدی به نام Kepler-۱۶b شد که در یک منظومه دو ستاره ای قرار دارد. پس از آن بود که شمار دیگری از این نوع سیارات که حالا به آنها Tatooine گفته می شود شناسایی شدند.

اما آنچه که اخترشناسان دانشگاه آریزونا موفق به کشف آن شده اند یه گام تازه روبه جلو محسوب می شود زیرا حالا با یک سیاره پایدار در یک منظومه سه ستاره ای روبرو هستیم.

این دستاورد مهم با استفاده از ابزار تصویربرداری SPHERE واقع در تلسکوپ VLT شیلی ارایه شده است.

سیاره مورد نظر ۳۲۰ سال نوری از زمین فاصله داشته و نخستین سیاره فراخورشیدی کشف شده توسط SPHERE به شمار می آید.