سحر، چای نخورید/بجای قند، خرما بخورید

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه روزه‌داری می‌تواند در بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت، افزایش چربی خون و بسیاری بیماری‌های دیگر اثرات سودمند بارزی داشته باشد

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه روزه‌داری می‌تواند در بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت، افزایش چربی خون و بسیاری بیماری‌های دیگر اثرات سودمند بارزی داشته باشد، درباره بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در ماه رمضان توضیحاتی ارائه داد.

دکتر فرزاد شیدفر  در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه روزه‌داری می‌تواند در بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت، افزایش چربی خون و بسیاری بیماری‌های دیگر دارای اثرات سودمندی باشد، گفت: ماه مبارک رمضان علاوه بر اینکه زمانی برای تهذیب نفس و تقرب الهی و اعتلای معنویت است، از نظر فواید سلامتی نیز بسیار اهمیت دارد. از طرفی تعداد بسیار زیادی از مطالعات و پژوهش‌های علمی، اثرات مفید روزه‌داری را بر روند متابولیسم و عملکرد بهینه اندام‌های بدن اعلام کرده‌اند.

وی افزود: در روزه‌داری برخی اصول تغذیه‌ای نیز حائز اهمیت است. بر این اساس باید توجه کرد که در فاصله بین افطار و سحر از پرخوری و مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب پرهیز شده و تناسب و تعادل غذایی نیز حفظ شود. همچنین بهتر است افطار را با چای کمرنگ ولرم و یک عدد خرما آغاز کرد. لبنیاتی مانند پنیر و گردو نیز می‌توانند ادامه دهنده وعده افطار باشد و سپس با فاصله زمانی دیگری از غذاهای اصلی دیگر بعنوان وعده شام استفاده شود. بنابراین حجم غذای افطار باید کم باشد تا بتوان بعد از مدتی از وعده شام استفاده کرد.

شیدفر با بیان اینکه توصیه می‌کنیم میوه‌ و سبزیجاتی مانند سالاد در فاصله بین افطار تا سحر استفاده شود، ادامه داد: در عین حال باید از مصرف زولبیا، بامیه و سایر شیرینی‌جات یا غذاها و حلیم‌های حاوی روغن زیاد خودداری کرد. از طرفی زولبیا بامیه حتما از شیرینی فروشی‌های معتبر که وضعیت بهداشتی مطمئنی دارند، خریداری شود و از فروشندگان دوره‌گرد یا سایر مغازه‌ها تهیه نشوند. همچنین در صورت استفاده از آش، بهتر است میزان روغن و حبوبات در آن زیاد نباشد. خوردن کله‌پاچه، سیرابی و شیردان نیز توصیه نمی‌شود؛ چراکه بسیار چرب است و موجب تشنگی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در هنگام افطار یا سحر از مصرف غذاهای بسیار داغ، شور و شیرین خودداری شود، گفت: علاوه بر این می‌توان از مغزهای گیاهی مانند گردو، پسته، بادام، فندق و... به صورت خام و در حد منطقی استفاده کرد. این درحالیست که مصرف زیاد چای در وعده سحر توصیه نمی‌شود، چرا که دفع ادرار را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است مصرف چای در طول ساعات افطار تا سحر باشد.

شیدفر با بیان اینکه مصرف سبزیجات و نوشیدن مایعات کافی در بین افطار تا سحر می‌تواند در برطرف کردن حس تشنگی در ساعات روزه‌داری بسیار موثر باشد، اظهار کرد: در عین حال باید توجه کرد که از غذاهای خیلی شیرین در وعده سحر استفاده نکنید، اما مصرف میوه برای این وعده مناسب است.

وی تاکید کرد که از بین نوشیدنی‌ها نیز مصرف دوغ‌های خانگی توصیه می‌شود، اما مصرف دوغ‌های غیرخانگی به دلیل داشتن نمک  باید محدود شود. البته نوشیدن آبمیوه‌های خانگی نیز مناسب است. در عین حال باید توجه کرد که از پرخوری و تعجیل در غذاخوردن در وعده سحر خودداری شود و در وعده افطار هم نباید با غذاها یا خورشت‌های چرب روزه را افطار کرد و بهتر است به جای قند و شکر از خرما استفاده شود.

منبع :

حال و تمییز از عربی (‌نگاه به گذشته )‌
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( دروس عمومی سوم دبیرستان)
دبیر : فرزاد قنبری