کشف گرداب تاریکی به اندازه قاره آمریکا در سیاره نپتون

محققان با بررسی تصاویر تلسکوپ هابل موفق به کشف توفان جدیدی در سیاره نپتون شدند که ماه گذشته رخ داده بود.

کشف گرداب تاریکی به اندازه قاره آمریکا در سیاره نپتون

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، همانطور که ناسا به تازگی تائید کرده، ستاره‌شناسان با بررسی داده‌های تلسکوپ در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی یک لکه تاریک جدید را روی نپتون شناسایی کردند که سومین نمونه کشف شده از زمان شناسایی نخستین مورد در سال 1989 توسط فضاپیمای وویجر 2 به شمار می‌رود. اندازه این لکه به قدری بزرگ است که می‌تواند قاره آمریکا را در آن جای داد.

لکه‌های تاریک یا گرداب‌ها در حقیق سیستم‌های آب‌وهوایی پرفشار هستند و با ابرهای درخشانی از بلورهای متان همراه هستند که بنظر می‌رسد در زمان بالا کشیده شدن هوای اطراف در گرداب شکل می‌گیرند.

در کشف جدید نیز محققان ابتدا توانستند این ابرها را تشخیص بدهند و سپس لکه تاریک را مشاهده کنند.

مایک وانگ، محقق دانشگاه کالیفرنیا در برکلی اظهار کرد: گرداب‌های تاریک مانند کوهستان‌های گازی لنزی شکل در جو گسترش می‌یابند. ابرهای همراه آن‌ها نیز مشابه ابرهای وابسته به کوه‌شناسی هستند که به شکل پنکیک در بالای کوههای زمینی قرار می‌گیرند.

این لکه‌های تیره مانند سیستم‌های آب‌وهوایی زمین بطور مداوم از نظر اندازه‌، شکل و ثبات تغییر می‌کنند، اما بر خلاف زمین، آن‌ها می‌توانند برای سال‌ها باقی بمانند. گرداب شناسایی شده توسط وویجر 2  در حقیقت به اندازه خود زمین بود.

همچنین اخبار جدید حاکی از آن است که ناسا تصمیم دارد عملیات علمی تلسکوپ فضایی هابل را تمدید کند. با این کار، هابل تا حداق 31 ژوئن 2021 به کار خود ادامه خواهد داد. البته ناسا بر این باور است که این تلسکوپ به دلیل ارتقاهای انجام شده توسط فضانوردان شاتل در سال 2009، می‌تواند به عنوان یک رصدخانه عالی همه منظوره تا دهه 2020 به کار خود ادامه دهد.

در سال 2018، تلسکوپ فضایی جیمز وب به هابل خواهد پیوست و به عنوان رصدخانه شاخص جدید در فضا به کار خواهد پرداخت.