نوروز 96

آزمون گواه، دماسنج تب کنکور

بسیاری از دانش‌آموزان از تابستان مسیر خود را برای آمادگی هر چه بیش‌تر کنکور، آغاز می‌کنند.



بسیاری از دانش‌آموزان از تابستان مسیر خود را برای آمادگی هر چه بیش‌تر کنکور، آغاز می‌کنند.

بهترین راه برای این آمادگی و درک شرایط ویژه‌ی کنکور، شرکت کردن در آزمون‌های برنامه‌ای است که باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

1- زمان‌بندی مناسب آزمون‌ها

هر دو هفته یک‌بار: به سهولت هدف‌گذاری بلندمدت (یک‌ماهه)، هدف‌گذاری میان‌مدت (دوهفته) و سرانجام هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت (روزانه) کمک می‌کند.

2- با اهداف آموزشی

- سنجش میزان تسلط روی مباحث

- تبدیل یادگیری ناقص به کامل

- و درنهایت تثبیت آن‌ها

3- برنامه‌ی راهبردی مشخص

دانش‌آموز بداند که در هر زمان چگونه برنامه‌ریزی کند که با یک برنامه‌ی منطقی هماهنگ شود که همه‌ی مباحث را پوشش دهد و نیز مطمئن باشد اگر در مقطعی از برنامه‌ی اصلی عقب ماند، در آینده و در چه فاصله‌ی زمانی می‌تواند آن‌ها را جبران کند.

4- جامعه‌ی آماری گسترده

در هر بازه‌ی زمانی جایگاه دانش‌آموز را نسبت به جامعه‌ی بزرگی از دانش‌آموزان کنکوری و با هر نوع شخصیت مطالعاتی سنجیده و با ایجاد حس رقابت انگیزه‌اش را برای ادامه‌ی مسیر افزایش می‌دهد.

5- آزمون گواه (شاهد):

ابتکاری که از سال گذشته افزون بر آیتم‌های بالا به آزمون‌های کانون اضافه شد، به این صورت که در هر آزمون در یک یا دو درس در کنار 10 سؤال طراحی‌شده، 10 سؤال هم از کنکور سال‌های اخیر از همین مباحث قرار داده می‌شود.

ویژگی‌های بارز آزمون گواه:

1- هماهنگی با جو کنکور

چون از همین ابتدای مسیر به صورت عملی شرایط کنکور را تجربه می‌کنیم و دیگر «حرف زدن صرف» نیست کمک می‌کند که هم‌چنان هدف و انگیزه‌ی کنکوری دانش‌آموز سرزنده باقی بماند.

2- آشنایی با شیوه‌ی طرح سؤالات کنکور

کمک بسیار ویژه‌ای در انتخاب بهترین منبع مطالعاتی کمک‌درسی از همین ابتدا دارد؛ چون با آزمون‌های گواه، سؤالات کنکورهای اخیر را تجربه کرده و با بررسی آن‌ها روشن می‌شود که سؤالات تألیفی کدام‌یک به کنکور نزدیک‌تر است و ارتباط بیش‌تری با آن‌ها برقرار می‌کنیم.

3- مشاوره‌ی کنکوری

در مقایسه‌ی درصدهای سؤالات طراحی و سؤالات گواه، سه حالت مشاوره‌ای خواهیم داشت:

الف) اگر درصد کنکوری‌ها بیش‌تر شد

باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که با افزایش تسلط و آموختن نکات بیش‌تر با بررسی آزمون، دانش‌آموز توانایی پاسخ دادن به سؤالات جدید طراحی‌شده را پیدا کند.

ب) اگر درصد طراحی‌ها بیش‌تر شد

این قسمت مهم‌ترین کارکرد آزمون گواه است که از همین ابتدا رویکرد دانش‌آموز را در مواجهه با سؤالات کنکور مشخص می‌کند که همان آشنایی با شیوه‌ی طرح سؤال است و باید با برنامه‌ریزی مناسب و به‌ویژه استفاده‌ی بیش‌تر از کتاب‌های آبی کانون آن را برطرف کرد.

ج) اگر درصد کنکوری‌ها و طراحی تقریباً یکی شد

بهترین حالت است حتی اگر درصدها کم باشند؛ چون دانش‌آموز همان مقداری را که خوانده به تسلط کامل رسانده و توانسته به هر دو نوع سؤال پاسخ ‌دهد. در این حالت است که شخص می‌تواند پیشرفت پایدار داشته باشد و عیناً نتیجه‌ی آن را هم در کنکور ببیند.

د) مشخص کردن درس‌های قوی و ضعیف کنکوری

آزمون گواه به صورت دوره‌ای بین درس‌ها جابه‌جا می‌شود که بعد از چند آزمون، دانش‌آموز متوجه می‌شود که کدام درس را در کنکور بهتر می‌زند و در کدام درس نیاز به تلاش جدی دارد.

ه) معیار استاندارد بودن سؤالات کنکور