|
براي مطالعه مبحث اسيد و باز چندين نکته را بايد در نظر گرفت: اول : براي مطالعه اين مبحث فرا گرفتن نام شيميايي ترکيبهاي شيميايي و نوشتن فرمول شيميايي آنها از روي نام شيميايي بايد بخوبي فرا گرفته شود که اين امر با ممارست و تمرين زياد در فرا گرفتن اين نامگذاريها امکانپذير است. دوم: فرا گرفتن کامل موازنه براي ترکيب مواد شيميايي و تعيين اسيد و باز طي يک واکنش شيميايي. سوم :مطالعه ساختار ترکيبهاي شيميايي و ترکيبهاي يوني و کووالانسي از کتاب شيمي 2 براي تعيين نوع يک ترکيب . ستاره شهبازيان |
|
*مطالعه ي کامل متن کتاب و حل خودآزماييها و توجه کامل به پاورقي ها و حاشيهي کتاب درسي. *توصيه ميشود قبل از حل تست گزيدهي نکات کتاب را مطالعه کنيد. * حل تمرين تشريحي بيشتر قبل از تست زني و درک مفهوم *سرعت فاکتور مهمي در حل سوالات اين بخش است. *مفاهيم مشترک نظريهها را بنوسيد.(مرز بين نظريهها را براي خود مشخص کنيد.) اميد نژادقلي |
|
براي يادگيري فصل اسيدها و بازها پيشنهاد ميشود دانش آموز ابتدا تمامي فرضيهها و نظريهها را به ترتيب زماني به صورت فهرست وار بنويسد،بايد اهميت فرضيه هاي نادرست هم در نظر گرفته شود ،چرا که راه رسيدن به مدلهاي بعدي از همين اشتباه ها بوده است. سپس 2 مدل اصلي اسيد و باز را بنويسيد و با کشيدن چند فلش رو به روي آنها، ويژگيهاي اسيد وباز و آمفوتر در هر يک را بنويسد. در مرحله ي بعد اسيد ها و باز هاي مهم و پر کاربرد در کتاب درسي را شناسايي کرده و پس از آن به حل مسائل بپردازد . سالي وامناني |
|
ابتدا به مطالعه ي دقيق خط به خط کتاب درسي بپردازيد. نکاتي که بسيار در کتاب درسي پر اهميت هستند را يادداشت کنيد. نکات درسنامه ي کتاب آبي را قبل از تستزني مرور نماييد. فراموش نکنيد که در اين فصل حتما ترتيب قدرت اسيدي و نام اسيد ها را بر اساس طبقه بندي کتاب درسي حفظ کنيد و براي تسلط بيشتر تست هايي در زمينه ي فراگيري قدرت اسيدي را کار کنيد. سعيده شکروي |
|
روش مطالعهي فصل اسيدها وبازها با روش مطالعه ي دو فصل اول کاملاً متفاوت است. درفصل اول و دوم ما بيشتر با مفاهيم سروکارداريم و همينطوربا فرمولها و نيازي به حفظ کردن خط به خط کتاب نيست. اما در فصل اسيدها وبازها و فصل بعد از آن يعني ا لکتروشيمي ،لازم است که دانش آموزان سطربه سطرکتاب راحفظ کنند، به همين دليل بايدمتن کتاب راچندين بار مطالعه کنند تا با مفهوم اسيدها و باز ها آشناشوند و ويژگي هاي آنها را بشناسند و بر اساس نظريههاي مختلف، در هر واکنش ،مطابق نظريه ي مناسب، اسيد و باز را مشخص کنند و بتوانند اسيد و باز مزدوج را در يک معادله ي شيميايي تشخيص دهند. براي رسيدن به اهداف بالا بهتر است در اين فصل مطالب مهم از قبيل نظريه هاي مختلف و... رابه روش درخت حافظه که درسايت کانون آموزش داده شده است خلاصه برداري کنيد. سميرا فرهودي |
|
از آنجا که اين مبحث بسيار حفظي است دانش آموز بايد از نکات مطرح شده در درسنامه و پاسخ نامه يادداشت برداري کرده و فلش کارتهايي هم تهيه شود تا با مرور ،تسلط کافي روي انواع اسيدها و بازها داسته باشيد و همچنين با توجه به سوالات، اسيدها و بازهاي مهم، با ماژيک پر رنگ شود تا با هر بار مرور و نگاه در ذهن تداعي شود. سميه سعيدي |
|
براي به خاطر سپردن اسيد و بازها از قوي به ضعيف يا بالعکس لازم است دانش آموز از يک اسم خاص استفاده کند تا هنگام ياد آوري آنها در سوالات سرعت بالاتري داشته باشد.يادگيري اسامي اسيد و بازهاي مزدوج کنار هم براي کاهش اشتباه دانش آموز بسيار مفيداست. شيوا شاه بابايي |
|
دانش آموزان بايد خواص تک تک انواع اسيد و باز را ياد گرفته و با هم مقايسه کنند و توانايي هاي خود را در واکنش هاي مختلف مورد بررسي قرار دهند و براي اين منظور مي توانند در ابتدا جزوه که به زبان ساده دانش آموز ميباشد مطالعه کنند و سپس کتاب درسي که منبع اصلي کنکوراست و سپس کتاب آموزشي(کتاب سبز کانون) وپس از آن جهت تسلط بيشتر روي مطالب کتاب آبي کانون که پيشنهاد ميشود دانش آموزان در ابتدا درس نامه اول مبحث را مطالعه نمايند و سپس تست کار کنند و همچنين توجه داشته باشند که سوالات مهم و يا نکته دار را جهت جمع بندي و يادگيري بهتر مارک دار کنند واين سوالات را چند روز قبل از آزمون مرور کنند. علي شاهي |
|
با توجه به اين که اين فصل از شيمي پيش دانشگاهي داراي معادلات واکنش مختلف است که لازم است دانش آموزان به خوبي بعد از تدريس دبير مربوطه بر کتاب درسي تمرکز کنند وتمامي واکنش هاي ياد شده در حواشي کتاب همچنين تصاوير کتاب را فرا گيرند و بعد از حل سوالات حل شده در کلاس بهتر است براي تثبيت موارد مفهومي به حل سوالات تشريحي از کتاب سولات پر تکرار بپردازند تا با پرسش هاي مفهومي که از بطن کتاب استخراج شده اند مواجه شوند .آنگاه بعد از مطالعه گزيده نکات کتاب آبي ابتدا به حل سوالات کنکور هاي گذشته سپس به حل تست هاي تاليفي پرداخته شود. لازم به ياد آوري است که مرور و مطالعه متن کتاب در اين فصل خالي از لطف نيست. فائزه عظيمي |
|
چون مبحث اسيد ها و باز ها و همچنين مدل هاي ارائه شده در اين مبحث جهت کنکور از اهميت خاصي برخورداراست به دانش آموزان توصيه مي شود که براي مطالعه اين مبحث ،کتاب درسي خود را بادقت مطالعه کنند. زيرا منبع اصلي جهت کنکور کتاب درسي است سپس در هنگام مطالعه خلاصه برداري هم داشته باشند ودر پنج شنبه هاي قبل از آزمون آن را مطالعه کنند. توصبه مي شود که جهت تثبيت مطالب در ذهنشان از مثالهاي کتاب و همچنين سوالهاي تشريحي کتاب دوسالانه را حل کنند. توصيه مي شود جهت کسب تسلط در اين مبحث از کتاب هاي آبي کانون استفاده کنند و تستهاي سراسري آن را در اولويت قرار دهند و سپس تست هاي آزاد و تاليفي را حل کنند فاطمه ترکمن |
|
ابتدا کتاب درسي را مطالعه و حتما خلا صه نويسي کنند (فرمول هاي اين فصل را با روش جعبه لايتنر به خاطر بسپارند )سپس تست هاي کنکوري را زمان دار پاسخ داده و بررسي کنند در روز ديگر نکات تست هاي کنکوري را به همراه حلاصه درس ها و درسنامه مرور کرده و تست هاي تاليفي را جواب دهند. مريم ميرزاجاني |
|
ابتدا هر قسمت مشخص شده براي آزمون را دانش آموز بايد مطالعه کند. من توصيه ميکنم بعد از خواندن هر قسمت ،مطالعه اي بر روي درسنامه ي مربوط به آن از روي کتاب آبي داشته باشند و نکات کليدي را در کتاب درسي يادداشت کنند (اين فصل از فصول پر محتوا وبه ظاهرسخت کتاب است اما در عين حال با يادگيري مفاهيم اسيد باز در نظريه هاي مختلف دانشمندان بسيار ساده و نمره آور ميتواند باشد). سپس در مرور هايتان مروري هم روي نکات ياداشتيتان داشته باشيد و پس از آن مطالعه تست هاي کنکور سراسري و آزاد و سپس تست هاي تاليفي در صورت داشتن زمان(حل تست در اين قسمت به دليل تنوع زياد مطالب بسيار ضروري است.) معصومه رئيسي |
|
1- مطالعه دقيق کتاب درسي براي تشخيص بهتر اسيد وباز ها و تسلط کامل روي نام هاي اسيد وباز ها داشته باشيد. 2- از روش خلاصيهبرداري استفاده کنيد . 3- اسيد وباز ها را با هم مقايسه کنيد . 4- براي يادگيري بيشتر وتسلط لازم، از کتاب دوسالانه سوال حل کنيد. 5- تهيه جدول (که در اين جدول اسيد وبازها از قوي به ضعيف مرتب شوند) – 6- براي تثبيت اين مبحث از کتاب آبي تست هاي کنکور سراسري و تست هاي تأليفي آزمون هاي کانون حل و تحليل شود. ميترا بجدي |
.
