نوروز 96

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 4 تیر 95 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی را در جلسه‌ی نفرات برتر 4 تیر 1395 در زیر بخوانید...



بخشی از صحبت‌های کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 4 تیر 1395 در زیر آمده است:

موضوع جلسه:

  • انتخاب رشته

  • تورق سریع

  • دستاوردهای دانش‌آموزان در دوران جمع‌بندی

انتخاب رشته

علت صحبت در مورد انتخاب رشته این است که روال ما همیشه این گونه است که قبل از درگیر شدن دانش‌آموزان، چشم‌انداز آتی آن‌ها را برایشان روشن می‌کنیم. بخواهیم یا نخواهیم شما به تراز و رتبه و رشته‌ی خود فکر می‌کنید راه درست این است که ما زودتر از زمان هر موضوعی، در مورد آن به شما توضیح می‌دهیم.

انتخاب رشته از دو جهت اهمیت دارد:

اول این‌که این موضوع به عنوان یک فکر مزاحم بخشی از ذهن شما را درگیر می‌کند از طرفی این موضوع از جهتی سبب تلاش و انگیزه‌ی بیشتر شما می‌شود. اگر جایگاه خودتان را خوب بشناسید سبب می‌شود که با آرامش بیشتری سر جلسه‌ی آزمون حاضر شوید.

در مطلبی که در زیر ارائه شده است فقط مخاطب دانش آموزان نیستند.

کدام دانش آموزان نیاز به مشاوره ی انتخاب رشته دارند و چه نوع مشاوره ای نیاز دارند؟ شما باید مشخص کنید جزو کدام گروه زیر هستید؟ هم‌چنین اولویت خودتان را در رشته‌ها مشخص کنید.

۱- دانش آموزانی که تصمیم مشخص خود رابرای انتخاب رشته گرفته اند . برای تثبیت تصمیمشان

این افراد که تعدادشان خیلی کم است ذهن واضح و شفافی دارند اما این گروه هم برای این‌که باورشان را به چالش بکشند به مشاوره نیاز دارند.

۲- دانش آموزانی که یک یا دو اولویت اول خود را می شناسند اما در مورد بقیه رشته ها تردید دارند یا این که به تصمیم نرسیده اند . برای بیرون رفتن از تردید و انتخاب اولویتی که برایشان مناسب تر است

۳- دانش آموزانی که در مورد اولویت رشته ها با اولیا خود اختلاف نظر دارند .

۴- دانش آموزانی که خودشان در مورد اولویت رشته ها دچار تردید هستند

۵- دانش آموزانی که نمی دانند کف قابل قبول خود را در انتخاب رشته در چه حدی تنظیم کنند آیا در صورت نداشتن رتبه ی دلخواه ، سال بعد هم در کنکور شرکت کنند یا این که همین امسال در رشته ای که اولویت پایین تری برای ایشان دارد انتخاب رشته کنند .

۶- دانش آموزانی که علاقه و ترجیح مشخصی ندارند و رشته های مختلف تفاوت چندانی برایشان ندارد

۷- دانش آموزانی که برخی رشته ها را خوب نمی شناسند و نیاز دارند نسبت به این رشته ها آگاهی پیدا کنند و اطلاعات کسب کنند. در سایت کانون بسیاری از مقاله‌ها توسط رتبه‌های برتر، دانشجویان برتر رشته‌های مختلف در مورد رشته‌ها نوشته شده است که در این زمینه می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند. هم‌چنین توصیه می‌کنم دانشگاه‌ها را بگردید، مراکز شغلی رشته‌های مختلف را ببینید و بررسی کنید که آیا با آن شرایط سازگار هستید یا نه.

۸- دانش آموزانی که از رشته های خاص ، شبانه ، دانشگاه های خاص ، پردیس ها ی خودگردان ، بورسیه و تغییرات ا مسال...اطلاعات کافی ندارند

9- دانش آموزانی که در مورد انتخاب رشته در سهمیه ها (مثلا سهمیه‌ی شاهد) و مناطق نیاز به کسب اطلاعات دارند

۱۰- دانش آموزانی که در موردانتخاب اولویت بین دانشگاه های مختلف یا انتخاب اولویت بین یک رشته در شهر خود یا دانشگاه برتر در شهر دیگر دچار تردید هستند. در هر صورت، همه ساله تعداد دانش‌آموزانی که در شهر خودشان به دانشگاه می‌روند بیشتر شده است.

هر گروه از این دانش آموزان نیازهای متفاوتی از لحاظ مشاوره ی انتخاب رشته دارند.

وظیفه‌ی مشاور کشف افراد و علایق آن‌هاست. اولین وظیفه‌ی مشاور شناخت مخاطب و نیازهای اوست و این مقدم است بر نظرهای مشاور. اولیا نیز از آن‌جائی‌که مشاوره می‌دهند باید به این نکته توجه کنند.

هم‌چنین دو حالت رشته محور و دانشگاه محور وجود دارد این‌که دانش آموزان در یک رشته دانشگاه‌های مختلف را به ترتیب انتخاب کنند یا تمام رشته‌های یک دانشگاه را ابتدا بنویسند بعد رشته‌های دانشگاه دیگر را وارد می‌کنند.

36 درصد کارفرماها و صاحبان مشاغل نمی‌توانند تخصص‌های مورد نیازشان را پیدا کنند و 36 درصد صاحبان مشاغل هم احساس می‌کنند برای کاری که در حال انجام هستند صلاحیت بیشتر و مدرک بالایی دارند و ضرر این موضوع 10 هزار میلیارد دلار بوده است. در انتخاب رشته اولین کسی که باید به فکر دانش‌آموز باشد خود اوست و خانواده‌ی او. در مشاوره ی انتخاب رشته ، محور اصلی‌،دانش آموز و خانواده ی اوست.

در مشاوره ی انتخاب رشته کشف نیازها و علایق درست است .مشاورانتخاب رشته باید ابتدا به کشف نیازها و خواست ها و علایق واقعی دانش آموز بپردازد و نظرات شخصی خود را تحمیل نکند . نظر یکسان را به همه ی دانش آموزان ارائه ندهد . هم‌چنین خانواده نباید نظر خود را تحمیل کند بی‌تفاوت هم نباید باشد.

نکته مشترک و تعیین کننده که ضروری است هم مشاوران و هم دانش آموزان و هم اولیا ایشان توجه کنند این است : وظیفه ی نخست مشاوران این است که علایق و ترجیحات واقعی هر دانش آموز را متناسب با شرایط فردی ، خانوادگی و تحصیلی او کشف کند .بیشترین تلاش هر مشاور باید صرف شناخت وضعیت واقعی هر دانش آموز شود و از آن جا که بسیاری از دانش آموزان نسبت به شرایط خود آگاهی ضمنی دارند تلاش کند تا با پرسیدن سوال ها مناسب نیازهاو علایق دانش آموز را کشف کند . تحمیل نظر مشاور به دانش آموز و خانواده ی او سبب خواهد شد انتخاب رشته ی مناسب انجام نشود.مشاور خوب کسی است که زیاد سوال بپرسد نه این‌که زیاد راهنمایی کند.

قاعدتا شما خودتان باید بدانید به چه رشته‌ای علاقمند هستید ولی کجا لازم است که بدانید اقبال عمومی بیشتر است؟ لزوما برآیند افکار عمومی برای شما مناسب نیست ولی زمانی که خودتان نظر مشخصی نداشته باشید یا آگاهی ندارید و یا ذهن واضح شفافی نداریدف برآیند افکار عمومی، می‌تواند برای شما هم مفید باشد.

فرآیند انتخاب رشته باید با صرف وقت کافی و گفت وگوهای کافی بین دانش آموز و خانواده و کمک گرفتن از نظر مشاوران انجام شود . اطلاعات کافی که توسط سایت کانون از نتایج دانش آموزان کانونی سال های قبل به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد راه را برای رسیدن به انتخاب رشته ی صحیح هموار می سازد .

معیار درستی انتخاب رشته این است : تصمیمی بگیرید که یک سا ل بعد از درستی تصمیم خود مطمئن باشید.

.................................................

در زیر ارائه‌ی غلامحسین فرشادی عضو شورای سردبیری مجله‌ی آزمون در مورد انتخاب رشته آمده است.

در انتخاب رشته، به نیاز مخاطب احترام بگذارید!

در انتخاب رشته دو عنصر نقش تعیین کننده دارند:

منطق و احساس

منطق یعنی خودت را همانطور که هستی بشناس. این خودت را بشناس را دست کم نگیرید. دانش آموز منطقی (واقعی) نه با تخیل، بلکه با ساختن سروکار دارد. آینده را می‌سازد، تصور نمی‌کند بنابراین در وهله‌ی نخست تحلیل درستی از ظرفیت‌های واقعی خود را پیدا می‌کند یعنی خودش را و ظرفیت‌ها و نیازهایش را به دقت تحیلی می‌کند اما فقط منطق مهم نیست، انسان به مثابه موجودی پیچیده و چندبعدی به تعبیر لایب نیتس، ریاضیات روح است. منطق و احساس دو جزء مرتبط و به هم پیوسته است مثلا در نظر بگیرید رشته‌ای را مطابق مد روز انتخاب می‌کنی اما در عمل به آن هیچ علاقه‌ای نداری یعنی رشته‌ای را انتخاب کرده‌ای که به آن علاقه نداری و نمی‌توانی از آن لذت ببری. راز اصلی موفقعیت در هر کاری وجود انگیزه و علاقه است. زحمت و تلاشی که مبتنی بر انگیزه و علاقه باشد به مراتب بهتر و سریع‌تر و موفق‌تر به نتیجه می‌رسد. آدمی که به کاری که می‌کند علاقه‌ای ندارد پایدار نمی‌ماند، باید از کاری که می‌کنید لذت ببرید بنابراین وجود علاقه سنگ بنای موفقیت و پیشرفت در هر رشته‌ای است.

 در جدول مازلو مهم‌ترین و اولی‌ترین نیاز انسان نیاز به احترام است: کدام رشته به تو احترام می‌گذارد، این مهم‌ترین نکته است، مشاور باید به نیاز مخاطبش احترام بگذارد یعنی از احترام به نیاز مخاطب باید آغاز کند برنامه‌ریزی و مشاوره‌ی انتخاب رشته از همین نقطه آغاز می‌شود. پس مواظب باشید در فضای مد جوگیر نشوید.

مهم‌ترین نکته‌ی مشاوره: هر دانش‌آموزی یک استعداد منحصر به خود است مثلا آنتوان چخوف اگرچه پزشکی خوانده اما در عمل نشان داد که استعداد و ظرفیت و فضیلت برتر او رمان است. چحوف در این رشته، رتبه‌ی اول دنیا را به دست آورد و یا دکتر غلامحسین ساعدی پزشک بود اما رمان عزاداران بیلش بینان‌گذار رئالیسم جادویی شد.

وقتی خودت را شناختی بهترین استفاده را از نظریات دیگران خواهی برد. خودت را بشناس، بنیاد روشنگری، بنیادانتخاب رشته و بنیاد بهترین استفاده کردن از نظرات دیگران است.

.................................................

ارائه‌ی دیگری از غلامحسین فرشادی در زیر آمده است.

سبکی دلپذیر تورق سریع

استراتژی زحمت و تلاش کم کم به ایستگاه پایانی‌اش می‌رسد : تورق سریع!

تعریف معمول و متداول تورق سریع، مرور و مطالعه‌ی اجمالی یادداشت‌ها و پی‌نوشت‌ها یا گزینه‌ها و گزیده‌هایی است که در طول سال در جزوه یا دفترچه‌ی شخصی خود نشان‌دار کرده‌اید. تورق سریع گرچه تاکیدش را بر پسوند سرعت می‌گذارد و سرعت را برجسته می‌کند اما دقت به مثابه‌ی مکمل ضروری سرعت نیز به همان اندازه اهمیت دارد. سرعت به خودی خود هدف نیست. در تورق سریع نهایت دقت را به کار می‌برید و از خود مراقبت می‌کنید که نکته‌ای را از قلم نیندازید. سرعت منهای دقت، تورق سریع را صرفا به گذران وقت تبدیل می‌کند.

زوج دیالکتیکی سرعت و دقت به مثابه‌ی دو بال پرواز تورق سریع یک سبکی دلپذیر را برای شما به ارمغان می‌آورد. فضایی مملو از آرامش و صمیمیت و رضایت از زحمت و تلاشی که صرف کرده‌اید و مطمئن می‌شوید که دیگر جایی برای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا به قول سعدی عزیز "به قدر وسع" کوشیده‌اید و از هیچ سعی و عملی فروگذار نکرده‌اید؛ اما یک نکته‌ی مهم‌تر در اجرای صحیح تورق سریع، سبک کردن بار ذهنی شماست.

تمرین و تکرار تمرکز حواس عالی، مستلزم مهندسی تدریجی یا جزبه‌جز است؛ یعنی بین یک و بسیار، یک را انتخاب کنید. میز مطالعه‌تان را تا می‌توانید خلوت کنید. اقتضای اصلی تورق سریع در زمان خاص تمام کردن است نه آغاز کردن؛ بنابراین بار ذهنی خود را سبک‌تر کنید تا حضوری هر چه مهیج‌تر و موثرتر را در جلسه‌ی کنکور تجربه کنید. مهندسی تدریجی یا جزءبه جزء تورق سریع، ذهن شما را در یک حالت آماده باش ذهنی و تمرکز حواس عالی قرار می‌دهد و این همان چیزی است که در این زمان خاص سخت به کارتان می‌آید.

کاظم قلم‌چی: در تورق سریع، تاکید محوری بر این است که به قصد رکورد زدن از آن نگذرید. چیزی را که یک بار درست جواب دادید یا بلد بودید سر جلسه‌ی کنکور باید بتوانید جواب دهید و نباید چیزی را که قبلا می‌دانستید فراموش نکنید.

دانش آموزان باید تمام یادداشت های و سوالات نشان‌دار خودشان را در دوره تورق سریع مرور کنند. من پیشنهاد می کنم که نکته های خودتان را در دوران جمع بندی در یک دفتر جداگانه بنویسید تا در دوران تورق سریع توجه ویژه ای به آن ها داشته باشید. این که می گویم جدا بنویسید چون شما الان به اوج شکوفایی خودتان رسیده اید. نکاتی که دانش آموزان در این ایام می نویسند جزء بهترین جزوه های آن ها است. پس یادداشت های این یک ماه را از یادداشت های قبلی جدا کنند که در تورق سریع بتوانند به آن هم بپردازند. در هفته آخر دانش آموزان باید بتوانند تمام نکات کلیدی را یک مروری کنند.

.................................................

دستاورد ترازهای برتر تهران در دوران جمع‌بندی:

احسان سرلک با میانگین تراز 6036 رشته‌ی ریاضی: در این دوران به این نتیجه رسیدم که هر وقت سر جلسه آرامش داشتم بهترین نتیجه را کسب کردم.

امیرحسین سعدی با میانگین تراز 7100 رشته‌ی انسانی: من در دوران جمع‌بندی تک درس کنکورهای 90 تا 94 را می‌زدم و نتیجه‌ی کارم این بود که دو هفته پیش فکر می‌کردم خیلی درس مانده ولی در این دوران ساعت بندی کردم و برنامه‌ی کوتاه مدتم را خوب تنظیم کردم و نتیجه گرفتم.

کوشا جافریان با میانگین تراز 8150 رشته‌ی ریاضی: من 4 یا 5 نوبت از آزمون‌ها را به صورت 3 روز یکبار کار کردم بعد 2 روز یک‌بار. مهمترین دستاورد دوران جمع‌بندی این بود که تمام درس ها را در 4 ساعت مرور کردم.

هم‌چنین از خود آزمون‌ها نکات جدیدی یاد می‌گیرم و به یادداشت‌هایم اضافه می‌کنم.

دیگر این‌که با فضای کنکور و با نقاط ضعف و قوتم بیشتر آشنا می‌شوم و سعی می‌کنم نقاط ضعفم را رفع کنم.

سینا مشکانی با میانگین تراز 6600 تجربی: در مورد زمان‌های نقصانی به نتیجه‌ی قطعی رسیدم یعنی یک ربع باقی‌مانده را دقیقا معلوم کردم که سراغ چه درس‌ها و چگونه سوال‌هایی برمی‌گردم مشخص کرده‌ام، استراتژی بازگشت خودم را به طور دقیق مشخص کردم.

یک سری از مطالب را بخصوص در زیست که قبلا عمیق خواندم به این صورت نیست که کامل فراموش کنم و برخلاف چیزی که فکر می‌کردم می‌توانم با رد گزینه پاسخ دهم یعنی وضوح و شفافیت من نسبت به قبل نیست ولی با این وجود می‌توانم پاسخ دهم.

محمدرضا سجادی با میانگین تراز 7006: طبق دفترچه به سوالات جواب می‌دهم.

 زمان‌های نقصانی ویژه‌ی خودم را پیدا کردم به این صورت که وقتی از ریاضی به کف 80 درصد رسیدم سراغ درس بعدی می‌روم.

هم‌چنین روند پاسخ‌گویی را پیدا کردم به عنوان مثال در درس شیمی، ابتدا به سوالات شیمی 2 پاسخ می‌دهم سپس سوالات شیمی را از انتها پاسخ می‌دهم و برمی‌گردم.

هم‌چنین استراتژی بازگشتم را قطعی می‌دانم.

هژبر رحیمی با میانگین تراز 7021 انسانی: خیلی اعتمادم به روش‌هایی که گفته بودید بیشتر شد مثلا تکنیک زمان‌های نقصانی را قبلا رها می‌کردم فکر می‌کردم نمی‌رسم ولی الان کامل انجام می‌دهم.

هم‌چنین یک سری نکات منحصر به فرد خودم را پیدا کردم و می‌دانم در استراتژی بازگشت اگر سراغ تاریخ جغرافیا بروم بدتر می‌شود نتیجه‌ام ولی اگر سراغ عربی و اقتصاد بروم بهتر نتیجه می‌گیرم.

مهرنوش لک با میانگین تراز 7798 تجربی: برای تمرین تکنیک زمان نقصانی آزمون‌های 93 کانون را تمرین کردم با تکرار و آزمون دادن به تسلط کامل رسیدم.

ربابه یگانه رشته‌ی تجربی با میانگین تراز 6700: ریتم سوالات و تغییر تدریجی سوالات را شناختم

یک مزیت این روش دید کلی بود که به سوال‌ها داشتم. اگر مبحثی را مشکل داشتم باعث نمی‌شد بترسم چون فهمیدم که اگر در سوالی مشکل داشته باشم نقاط قوتم آن‌ را جبران می‌کند.

هم‌چنین انتظارم از خودم واقع‌گرایانه شد مثلا در یک مبحث یا خیلی خوب بودم یا خیلی بد تصورم از خودم تغییر می‌کرد و بالا و پایین می‌شد ولی با این آزمون‌ها انتظارم واقع‌گرایانه شد.

در این دوران، شناخت سوال‌ها صورت گرفت به این صورت که مثلا در یک درس می‌دانم سوالات آخر مربوط به کدام مبحث است و اگر زمان کم باشد یا مشکلی پیش بیاید سراغ سوالات و قسمت‌هایی می‌روم که سریع‌تر می‌توانم به آن‌ها جواب بدهم. در واقع در هر قسمت سوا‌ل‌ها مبحث مربوطه را می‌شناسم.

زینب فاضلی با میانگین تراز 6600: در فیزیک خوب بودم ولی مباحث خازن و الکتریسیته مشکل داشتم ولی در این دوران وقتی به سوالات این مباحث می‌رسیدم آن‌ها را رها می‌کردم و در انتها برگشتم و به آن‌ها پاسخ می‌دادم نتیجه‌ام هم بهتر می‌شد.

در شیمی هم اول سوالات سال دوم بعد سوالات سال چهارم را پاسخ می‌دهم بعد سراغ سوالات سال سوم می‌روم.

در مورد تورق سریع هم برنامه چیده‌ام که خصوصا درس دینی و زیست را بتوانم مرور کنم. زیر کلمات مهم زیست و دینی خط کشیده‌ام. یک بار هم این روش را امتحان کردم و آن را سریع خواندم و دیدم می‌توانم مثلا زیست سال چهارم را در 3 ساعت مرور کنم.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی


فایل های ضمیمه